Milan Švára – generální ředitel hotelu Designhotel Elephant Prague

Znalost
cizích jazyků je v dnešní době obrovsky důležitá. A byla to právě touha se
v této oblasti zdokonalit, která přiměla Milana Šváru vycestovat do
zahraničí, což následně formovalo jeho další profesní směřování. Při práci na
vlnách Atlantiku si splnil sen a také si uvědomil, co od života dále očekává a
co je pro něj důležité. Nakonec se vrátil do domovského přístavu, do České
republiky, a svou současnou kariéru bere jako závod, ve kterém chce dostatečně
zúročit dosavadní trénink a uspět. 

Milan Švára, foto: Lenka Hatašová

foto:  Lenka Hatašová

 

Kdy se u vás
probudila touha realizovat se v hotelové branži?

První impuls přišel zřejmě od mé matky, která se dlouho v restaurační
a hotelové branži pohybovala, a tak jsem měl mnoho příležitostí okusit
atmosféru hotelů. Bylo pro mě vždy inspirativní vidět, jak se jednotliví zaměstnanci
dokážou starat o hosty. V tu dobu jsem si ovšem takovou odpovědnost a
odbornost u sebe nedokázal představit.

 

Vystudoval
jste střední hotelovou školu. Co vám toto studium dalo pro vaši kariéru?

Byla to jedna část skládanky, kterou člověk musí absolvovat. Pět
let studia hotelové školy mi poskytlo dostatek času k tomu, abych se
rozhodl, jakému odvětví hotelové branže se budu věnovat. Dalších pět let mě pak
utvrdilo v tom, že jsem se spletl. (smích)
Skutečný profesní život a profesní realita začíná až po studiu.

 

Milan Švára, foto: Lenka Hatašová
foto:  Lenka Hatašová

 

Poté jste
ovšem odjel studovat do zahraničí. Proč jste se tak rozhodl?

Mé rozhodnutí bylo jednoznačné. Studium jazyka a konkrétně
angličtiny. Po absolvování pohovoru na pozici, o kterou jsem stál, mi bylo
řečeno, že mé jazykové schopnosti nejsou dostačující, a to byl začátek mého
zvažování cesty do zahraničí.

 

V jakém
smyslu považujete zahraniční školy odlišné od těch českých?

Je to již delší doba, co jsem naposledy seděl na přednášce, ale
zahraniční školy mě lépe seznamovaly s praktickými příklady nežli
s teoretickými. Přednášející byl většinou profesionál z praxe, který
s námi diskutoval o konkrétních situacích. Toto jsem dříve v českém
školství nezaznamenal. Vypracovávání vlastních návrhů na řešení nejrůznějších
situací vás pak přiměje se nad nimi více zamyslet a zároveň si o nich něco
přečíst.

 

Na jaké
první pozici jste se ve svém oboru realizoval?

Mé první skutečné zaměstnání bylo na pozici kuchaře.

 

Jakým
způsobem a podle jakých kritérií jste hledal první zaměstnání?

Tenkrát byl mým hlavním kritériem hotel s dobrým jménem,
kvalitním zázemím zahraniční společnosti a viditelnými investicemi do kvality
služeb pro hosty. Tehdy to byl pětihvězdičkový hotel Dvořák v Karlových Varech, kde jsem několik měsíců pracoval
jako kuchař, než jsem vycestoval do zahraničí.

Milan Švára, foto: Lenka Hatašová
foto:  Lenka Hatašová

 

Jak jste se
při těchto začátcích cítil?

Mám sportovního ducha a vždy chci podat maximální výkon. V tu
doby jsem nebyl zdaleka zkušený na to, abych jej mohl podávat, a zbývalo mi
tedy jen dělat více než ostatní, abych zkušenosti získal co nejrychleji a mohl
se cítit lépe.

 

Nějakou dobu
jste se realizoval na zaoceánských lodích. Proč jste zvolil právě je?

Lodě pro mě měly několik důvodů a tím prvním, nejzásadnějším byla
exotika této práce. Byl to sen, který se mi splnil, jelikož jsem mohl cestovat
na místa, kam bych se nikdy nepodíval, učit se v mezinárodním prostředí,
získat dril skvěle fungující společnosti Royal
Caribbean
a zároveň si vydělat velmi pěkné peníze, což umožňoval tehdejší
dolarový kurz. 

Milan Švára, foto: Lenka Hatašová
foto:  Lenka Hatašová

 

Čím je práce
na zaoceánské lodi specifická?

Velmi krátce. Zaměstnanci jsou armáda poskytující perfektní
služby.

 

Netrpěl jste
zpočátku mořskou nemocí či klaustrofobií?

Trpěl, tedy tou mořskou nemocí. Myslel jsem si, že loď, která
uveze tři tisíce pasažérů a sedm set zaměstnanců, se nemůže na moři houpat.
Mýlil jsem se, osmi- až desetimetrové vlny Atlantického oceánu rozhoupou a
takový kolos.

 

Nakolik se to
liší od práce v běžném, neplovoucím hotelu?

Je tam jedna zásadní věc, kterou si člověk uvědomí, až když je na
lodi. Tedy já si to uvědomil, až když jsem tam byl. Po práci na pevnině
pověsíte uniformu na hřebík a jdete domů. Jdete tam, kde je to vaše, kde si
můžete dělat, co chcete, kde chcete a kdy chcete. Na lodi je neustálý dril, kdy
člověk pracuje cca 12 hodin denně a po práci loď jen tak neopustí. Je její
součástí v případě nenadálých situací. Ano, chodili jsme v přístavech
ven, ale s vědomím toho, že se musíme za pár hodin vrátit a jít zpět do
služby. Pracovalo se sedm dnů v týdnu po dobu sedmi měsíců.

Milan Švára, foto: Lenka Hatašová
foto:  Lenka Hatašová

 

Proč jste se
rozhodl s tímto typem práce skončit?

Absolvoval jsem dva kontrakty, tedy 14 měsíců nepřetržité práce a
života na lodi, a uvědomil jsem si, že pro svůj život potřebuju mít onu svobodu
se po práci sebrat a jít relaxovat mimo své pracoviště. To byl hlavní důvod,
proč jsem si po celou dobu práce na lodi šetřil finanční prostředky na cestu do
Austrálie, kam jsem odjel studovat a pracovat.

 

Co vám toto
období vaší kariéry dalo?

Díky práci na lodi jsem získal představu o tom, jak má správně
vypadat práce ve službách a jak se mají zaměstnanci chovat k hostům, aby
je učinili spokojenými. Také jsem zjistil, jaké to je pracovat v kolektivu,
kde je 32 různých národností, a naučilo mě to velkému respektu a toleranci ke
svým kolegům. Když jsem posléze pracoval jako manažer restaurace a dostal jsem
do rukou životopis číšníka se zkušenostmi na zaoceánské lodi, přijal jsem ho
téměř bez pohovoru, jelikož jsem měl důvěru v jeho kvality.

Milan Švára, foto: Lenka Hatašová
foto:  Lenka Hatašová

 

Kdybyste se
mohl znovu vrátit do svých kariérních začátků, postupoval byste stejně?

Naprosto stejně.

 

Co byste
obecně poradil mladým lidem, kteří by se hotelnictví chtěli věnovat?

Ve službách je potřeba mít srdce, které je ochotno s radostí
pomáhat jiným, i když zrovna člověk nemá náladu. To je zásadní postoj, se
kterým musí člověk před hosta předstupovat. Profesní dovednosti se dají naučit.

 

Co byste
označil za největší „školu“, když pomineme studium?

V tomto případě se musím opět vrátit ke zkušenostem
z lodi a k mé práci v Austrálii. Byla to škola života, kde mi každý
den přinášel nové výzvy, které nyní beru jako samozřejmosti spojené s naší
profesí.

 

Z jakého
důvodu jste se rozhodl pro návrat do České republiky?

Mám rád životní styl, který jsem v České republice měl a mám.
Myslím, že by nám jeho rozmanitost mohl leckdo závidět, ale jak se říká –
nelitujeme toho, co jsme nikdy předtím nezažili. A tak pochybuji, že Australané
budou mít radost z pálení čarodějnic, Indové z vyjížďky na kole a Jamajčané
z lyžování.

 

Co vás po
návratu nejvíce překvapilo?

Možná je to otřepané, ale byli to lidé. Konkrétně zatrpklí,
podráždění a neustále si stěžující lidé. Byl to takový celkový dojem
z toho, když se člověk po sedmi letech vrátí ze zemí, kde se k sobě
umějí lidé chovat tolerantněji a své problémy řeší s větším nadhledem.
Mohl jsem srovnávat několik kultur a toto je něco, na čem u nás musíme ještě
zapracovat, aby se nám zde žilo lépe.

 

Jak náročné
bylo poté sehnat v České republice zaměstnání?

Já jsem na nic nečekal, jelikož jsem se bez práce vždy cítil
nesvůj, a do nového zaměstnání jsem nastoupil do jednoho měsíce po návratu.
Vzhledem ke zkušenostem, co jsem měl, a výběru povolání jsem neměl se získáním
práce problém.

Milan Švára, foto: Lenka Hatašová
foto:  Lenka Hatašová

 

Za svou
kariéru jste vystřídal několik luxusních českých hotelů. Co vás vedlo ke
změnám?

Pokud mám být upřímný, tak to byl vždy kariérní růst a tomu
odpovídající finanční ohodnocení.

 

Vnímal jste
mezi jednotlivými hotely výrazné odlišnosti, nebo si byly svým způsobem podobné?

Hotely, ve kterých jsem pracoval, než jsem nastoupil do současné
pozice, si byly velmi podobné. Kultura mezinárodních hotelových řetězců je
téměř totožná.

 

Co pro vás
znamená vaše současná pozice generálního ředitele Designhotelu Elephant?

Znamená pro mě start závodu, ve kterém chci uspět, jelikož jsem
pilně trénoval. Designhotel Elephant
byl do této chvíle spícím klenotem, který je potřeba vyleštit a využít jeho
plný potenciál.

Milan Švára, foto: Lenka Hatašová
foto:  Lenka Hatašová

 

Čím je pro vás
tento hotel výjimečný?

Je to onen nevyužitý potenciál, který se díky svému novému
majiteli a jeho investicím do tohoto projektu již ukazuje. Skloubením produktu,
lokality, kvalitních služeb a dobrých obchodních dovedností našeho týmu již
vstupuje mezi silné hráče pražského hotelnictví.

 

Hotel je
designový. Co to v tomto konkrétním případě znamená?

Z mého pohledu je to určité nevšední charisma a styl hotelu
jako celku. Záleží na vkusu každého hosta a většinou se za slovem design skrývá
něco nestandardního.

 

Co znamená značka LE Hotels, se kterou se Elephant nově spojuje?

Jedná se o nově vzniklé seskupení tří hotelů patřících stejnému
vlastníkovi. LE Hotels Group vzniklo
zejména z důvodů vzájemné provázanosti služeb a prezentace těchto hotelů. 

 

Co je cílem a
náplní tohoto seskupení?
 

Cílem je optimalizace nákladů, kde například obchodní a rezervační
oddělení pracuje pro všechny tři hotely. Vytváří se tak možnost přeprodeje
kapacit v jiném hotelu, pakliže poptávaný hotel je již plně obsazen.

 

Jaké jiné hotely
patří do skupiny?
 

Jsou to Grandior Hotel Prague,
Grand Majestic Plaza a Designhotel Elephant Prague. 

 

Nabízíte i
catering. Lze ho využít i mimo hotel?

V tuto chvíli se soustředíme na nastavení procesů v rámci nově
otevřeného baru a restaurace v hotelu Grandior.
Cateringové služby ve větší míře nyní nejsme z důvodů nedostatečné vybavenosti schopni
pokrýt samostatně. Dokážeme však případné cateringové akce zajistit v rámci spolupráce
s našimi subdodavateli.

 

Je v hotelu nějaká
inovace, kterou byste rád zmínil?

Nemyslím si, že jdeme inovativní cestou, ale cestou podpory lokálního
trhu, kdy hotel podporuje české výrobky a dodavatele. Ať už se to týká vybavení
pokojů, či restaurace, z devadesáti procent je vše navrženo a vyrobeno v ČR.
Inovací, kterou bych zmínil, je použití kvalitních materiálů, jako je například
vysoce kvalitní bezpečnostní a zátěžový vinyl na podlahách v konferenčních
sálech a restauraci. V dalších veřejných prostorách používáme kámen.

Milan Švára, foto: Lenka Hatašová
foto:  Lenka Hatašová

 

Jak vypadá
běžný pracovní den generálního ředitele?

Na začátku každého dne si procházím hotel, zdravím se s hosty
a zaměstnanci, kontroluji, zda jsou všichni na svých místech a s patřičným
úsměvem na tváři. Také se zajímám o chod hotelu během večera. Poté následuje
každodenní ranní meeting se všemi manažery jednotlivých oddělení, kdy se řeší
operativní záležitosti na celý den. Poté se již věnuji schůzkám s klienty,
dodavateli a pravidelným interním meetingům. Samozřejmě, že to celé je
obklopeno povinnostmi vůči majiteli, provozními povinnostmi a nemalou část
tvoří komunikace a kontakt s hosty.

 

Kolik hodin
denně vám práce zabírá?

Běžný den mi zabere deset hodin. Nyní, když otevíráme nové části
hotelu, je pracovní doba delší.

 

Kterou část
své práce máte nejraději?

Má předchozí pozice obchodního ředitele ve mně ponechala nejlepší
pocit z nového potvrzeného obchodu. Pokud jsme v prodeji našich
kapacit úspěšní, je spokojený jak majitel, tak i zaměstnanci, kteří svou
spokojenost přenášejí na hosty. Samozřejmě jsem velmi rád, pokud je zpětná
vazba od hosta pozitivní, jelikož to nám přináší další a další hosty. 

Milan Švára, foto: Lenka Hatašová
foto:  Lenka Hatašová

 

S jakými
obtížemi se musíte nejčastěji potýkat?

V současné chvíli jsou to zejména provozní záležitosti, které
se týkají funkčnosti hotelu. S rozrůstajícími se kapacitami čelíme vyšším
nárokům na technické vybavení a to znamená větší finanční investice.

 

A co naopak
vnímáte jako největší odměnu za svou práci?

Mou odměnou je tato práce, dobří kolegové a hosté, kteří mi po
svém odjezdu poděkují s tím, jak se jim u nás líbilo.

 

Jak se
cítíte, když ráno vstupujete do hotelu?

Myslím, že podobné pocity prožívá herec kráčející na pódium, jehož
cílem je tleskající divák. On by to nedokázal bez podpory svých kolegů a bez
diváků by jeho vystoupení nedávalo smysl.

 

Kdo jsou vaši
nejčastější hosté?

V současné chvíli zaujímají horní příčku v návštěvnosti
turisté vyhledávající nejlepší poměr mezi kvalitou a cenou. Nespokojí se
s málem, ale také nevyžadují luxus. Je to ideální kombinace jak pro
turisty, tak v této době i pro korporátní klienty. V rámci národností
vedou Rusové, Australané, Angličané, Němci a severské státy.

 

Které vaše
služby jsou nejžádanější?

U nás jde především o ubytování s dobrou snídaní. Přidané
služby jako přístup k internetu, která je tou nejžádanější, poskytujeme
zdarma.

 

Jakými kanály
hotel v zahraničí propagujete, abyste přilákali turisty?

Odpověď na tuto otázku by byla velmi rozsáhlá, jelikož každý trh
si žádá jiné aktivity a jiné komunikační kanály. Jednoduše vzato se jedná o B2B
prodeje přes cestovní agentury anebo B2C prodeje přes online kanály.
V rámci kongresové turistiky jsou to zahraniční cesty, internetové portály
a spolupráce s lokálními agenturami.

 

A jak to
funguje v České republice?

V rámci ubytování je podíl českého trhu minimální. Zde
poskytujeme spíše naše konferenční kapacity, které nabízíme lokálním firmám a
agenturám.

 

Sledujete
nějak hodnocení hotelu například na serverech TripAdvisor či Booking?

Ano, řekl bych neustále.

 

Do jaké míry
se jimi podle vás turisté řídí?

Myslím, že zde mohou hovořit konkrétní čísla. Za posledních třicet
dnů navštívilo stránky našeho hotelu na TripAdvisor
14 300 potenciálních hostů. Je to obrovské číslo a kvalitní komentáře zde
mají veliký vliv na finální výběr hotelu. Sám se jimi při cestování řídím. 

Milan Švára, foto: Lenka Hatašová
foto:  Lenka Hatašová

 

Jak vnímáte
Prahu coby turistickou destinaci?

Praha není jen matkou měst, ale perlou měst. Cestoval jsem hodně a
viděl spoustu míst a měst, ale Praha, pokud ji tak mohu popsat, je magická a má
své kouzlo. Myslím, že odsud odjíždějí hosté spokojeni, a potvrzují mi to
pokaždé, když mám možnost se s nimi o Praze bavit.

 

V čem
vidíte naopak největší mezery?

Praha potřebuje jednoznačně zvýšit svou marketingovou činnost
v zahraničí a více se „ukazovat“. Myslím, že pokud bude magistrát dobře
investovat do těchto činností, mnohonásobně se to jemu i občanům Prahy vrátí.

 

Co je pro vás
osobně největší motivací k práci?

Vidět za sebou pozitivní čísla v obsazenosti a tržbách hotelu,
která mají rostoucí tendenci.

 

Podle jakých
kritérií vybíráte zaměstnance?

Já většinou nedám na první dojem. U mě se jedná a celkový dojem,
který získám během osobního pohovoru. Člověk, se kterým se bavím, mě musí
zaujmout svým postojem k práci, přístupem k hostovi a musí ve mně
vyvolat pocit, že si s ním mám o čem povídat. Jedná se většinou o lidi,
kteří mají celkový rozhled a vědí, čeho v životě a své profesi chtějí
dosáhnout.

 

Dokážete
rychle poznat člověka, který vyhovuje vašim představám?

Bohužel nedokážu a již jsem se o tom několikrát přesvědčil ať už
v tom negativním, či pozitivním slova smyslu.

 

Jaké
odlišnosti vnímáte v hotelnictví v České republice a ve světě?

Myslím, že by se české hotely měly více otevřít zahraničním
zaměstnancům. Vytváří to pozitivní mezinárodní prostředí, kde se dá předejít
spoustě kulturních předsudků a nedorozumění mezi hosty a zaměstnanci. Myslím,
že ve srovnání se zahraničím zde tato věc chybí.

Milan Švára, foto: Lenka Hatašová
foto:  Lenka Hatašová

 

Co ještě by
si měly vzít české hotely od těch světových a naopak ty světové od českých?

Češi jsou ve své podstatě a ve většině případů dobří pracovníci,
kteří znají své povinnosti a je na ně spolehnutí. Díky tomu máme smysl pro
organizovanost a čistotu. Ne vždy tomu tak je v zahraničních hotelech a
například v námi oblíbených destinacích jako Řecko, Itálie, Španělsko,
Egypt jsou hygienické standardy na nižší úrovni než u nás.

 

Jakým
způsobem a jakým směrem se podle vás hotelnictví v současné době vyvíjí?

Jdeme správným směrem. Klademe důraz na servis a přístup
k hostům. Snažíme se zdokonalovat hotelové služby celkově, i když to
v posledních letech nebylo vzhledem k důrazu na snižování nákladů
jednoduché. Nyní se začíná lépe dýchat a Praha v rámci roční obsazenosti
rostla. Bohužel na úkor průměrné ceny, ale to bylo zapříčiněno konkurenčním
bojem hotelů a narůstající kapacitou. Pokud nás nepřekvapí nenadálé události,
jako jsou povodně, sopečné mraky nebo teroristické útoky, které mají na
cestování zásadní vliv, měl by se cestovní ruch vyvíjet pozitivně.

 

Jakou
největší proměnu jste zaznamenal za svou kariéru?

Pokud se jedná o proměnu týkající se mě osobně, tak to bylo
období, kdy jsem se z operativy hotelu, to znamená manažerské pozice
v rámci restaurací, začal věnovat obchodu pro hotely. Co se týče
hotelnictví celkově, tak to bylo v roce 2008, kdy se Praha dostala
z pozice jednoho z nejdražších evropských měst na pozici jednoho
z nejlevnějších evropských měst v rámci ubytování. Toto bylo
zapříčiněno ekonomickou recesí a boomem nově otevřených hotelů v Praze.

 

Podle jakých
kritérií si vy sám vybíráte hotel?

Je to asi v tomto pořadí – lokalita, cena, hodnocení hostů.

 

Kam
nejraději vyrážíte na dovolenou v Česku a kam v zahraničí?

V rámci České republiky je to slapská přehrada, kde je
v létě obrovská možnost aktivit, nebo je to okolí Nového Jičína, odkud
pochází moje manželka. Ze zahraničí jsou mými nejnavštěvovanějšími místy
rakouské Alpy nebo italské moře.

 

Děkuji za
rozhovor

Text: Petra
Kuncová

Foto: Lenka
Hatašová www.lenkahatasova.com

Vytvořeno ve
spolupráci s hotelem Designhotel Elephant Prague www.hotel-elephant.cz

a GrandioR Hotel
Prague www.hotel-grandior.cz

Korektura
textu: Alžběta Strnadová

Produkce:
Michaela Lejsková

Publisher:
Profesní magazín Best of www.ibestof.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *