„Muži, mezi kterými
se pohybuji, se o oblečení baví relativně dost. Sledují módní trendy a
úspěšně je zařazují do svého šatníku.“ Jitka Richtrová
Jitka
Richtrová vystudovala oděvnictví na Vysoké škole strojní a textilní v Liberci
(VŠST). Absolvovala odbornou stáž na London College of Fashion a také na ÚBOK
Praha – kurz konstrukce střihu. Několik let pracovala v oděvních firmách – mimo
jiné ve Wilvorst Pánská móda. Dva roky také spolupracovala s OP Prostějov na
projektu MTM pánské obleky na míru. Od roku 1999 působí jako nezávislý oděvní
poradce specializující se na oblast oblékání, firemního image, business looku a
společenského protokolu. Společnost Richter’s byla založena v roce 2001 poté,
co její majitelka Jitka Richtrová dva roky působila jako nezávislá oděvní
poradkyně a získala si stálý okruh zákazníků. Firma si postupně vytvořila síť
ověřených dodavatelů, s jejichž pomocí tak nyní může nabízet prvotřídní služby
šití a šití na míru.

Co vás
přivedlo do oděvního průmyslu?
Babička měla velkou krabici s knoflíky a já
si s nimi vydržela hrát neskutečně dlouho. Dělala jsem z nich koláže, korále na
krk a různě jsem je našívala na kousky látek. Pak jsem dostala malou štíhlou
panenku Barbie, na kterou jsem začala šít modely. Myslím, že to byla slavná
zpěvačka, a tak jsem jí toužila ušít spoustu modelů. To bylo to období, kdy mi
krejčovina začínala být blízká. Vedle nás v domě pracovala jedna dámská
švadlena a pamatuji si, že z odstřižků, které vyhazovala, měla moje Barbie
naprosto úžasné modely. A od toho byl už jen krůček, abych si začala šít pro
sebe. Mým snem bylo mít malý módní salon. Dokonce mi kamarádka udělala i logo.
Vaší
parketou je oblékání mužů. Setkáváte se u mužů s jasnou představou, nebo vás
berou spíše jako svoji berličku, rádce?
Existují dva druhy zákazníků. Ti, kteří
mají jasnou představu a já jim ji pomáhám zrealizovat a pak ti, kteří tápou a
nechávají mi volné pole působnosti. Radu ovšem dokážou ocenit muži z obou
kategorií.
Jaký
mají podle vás v dnešní době muži přehled o módních trendech pánských obleků?
Muži, mezi kterými se pohybuji, se o
oblečení baví relativně dost. Sledují módní trendy a úspěšně je zařazují do
svého šatníku. Je to velmi dobré téma na hovor u obchodního oběda. Muži si
navzájem chválí vázanky i košile.

Nabídka
materiálů je na trhu opravdu veliká. Jakou máte radu, abychom se dokázali
orientovat, která látka se hodí na jaký typ obleku?
Světlé materiály se hodí pro teplé a
slunečné dny, tmavé jsou zase víc vhodné na zimu a pro chladnější dny. Tmavý
oblek se také nosí do společnosti. Čím více je materiál barevný, tím méně je
konzervativní.
V čem
vidíte přednost služby, kterou zákazníci právě u vás mohou využívat, tj., že
docházíte za klientem?
Moji klienti jsou velmi zaměstnaní manažeři
a servis dodávky do kanceláře nebo domů jim především šetří čas. Tento servis
je nadstandardní a pro zákazníka velmi pohodlný.
Jako
jeden z mála salonů jste i na úkor nepříliš velkých prostor vybudovala ve své
provozovně poměrně velkou zkušební kabinku, která působí spíše jako pokojíček.
Je v tom nějaké skryté know-how?
Myslím, že je to naprosto jasné. (smích) Zkušební
kabinka je vlastně nejdůležitější prostor mého salonu, je tam několik zrcadel a
dostatečné světlo. Díky tomu si může klient pohodlně oblek vyzkoušet.
Potřebuji, aby byl v našem obleku maximálně spokojený.
V čem
dělají muži nejčastěji chybu při výběru svého oblečení?
Nemyslím si, že by muži dělali nějakou
chybu. Není to výběrem, ale spíše se mi zdá, že jsou zbytečně konzervativní,
neradi experimentují s novými módními trendy a jsou velmi netrpěliví. Mnoho
našich mužů tak chodí v dlouhých rukávech a dlouhých kalhotách.

Co
nejčastěji muži podceňují v rámci společenského oblékání?
Každý muž by měl mít podle mého názoru v
šatníku jeden tmavý hladký oblek, který bude nosit jen pro speciální
společenské události, jako jsou plesy, oficiální večeře nebo svatby a pohřby.
Běžný oblek nebo nějaké sako a kalhoty, které najdou zrovna v šatníku, které
používají do zaměstnání, není pro tyto příležitosti vhodný. Záře reflektorů je
velmi neúprosná a v obnošeném obleku se budou cítit trapně a neužijí si to. Také
doporučuji kvalitní bavlněnou bílou nebo bleděmodrou košili. Bavlněná košile je
pohodlnější, a to hlavně proto, že se v ní nebudou potit.
Co
muži například s kratšíma nohama, větším břichem nebo třeba úzkými rameny?
Nemusí mít obavu, když chtějí vypadat ideálně a mít perfektně padnoucí oblek?
Když je správně zvolen vybraný materiál a
střih saka, každý muž může vypadat perfektně. Mimochodem, pro takové muže šiji
moc ráda, protože jsou velmi uznalí.
Muži s
nesouměrnou postavou jsou asi nejčastějšími zákazníky salonů, které šijí na
míru, nebo mi můj odhad vymluvíte?
Nemůžu mluvit za ostatní kolegy, ale hodně
mých klientů je konfekčních. Není to jen nekonfekčností, proč muži chodí do
salonu. Myslím, že na prvním místě je přání mít něco jiného než ostatní, pak je
to komfort šitého oblečení, úspora času a svým způsobem i peněz, protože u
některých klientů budujeme šatník i dlouhodobě a nestane se, že doporučím něco,
co nebudou nosit.
Jaké
nové módní prvky můžeme sledovat u pánských obleků?
Teď se nosí hodně úzké kalhoty. Letošní rok
se také začnou nosit zase kostky a s trendem „uvolňování se“ se začínají nosit
saka z úpletů. Mimochodem, momentálně začínají být na ústupu obleky, více se
budou nosit separátní saka a kalhoty.

Jaký
je váš názor na zkrácené vázanky? Mají budoucnost, nebo se udrží vázanky
končící v úrovni pánského opasku?
Nedávám moc šancí některým výstřelkům.
Myslím si naopak, že kravata je už celkově na ústupu.
Na
kolik peněz přijde kompletní ušití obleku? Je cena obleku rozdílná podle toho,
zda jde o smoking či vycházkový oblek?
Cena se liší hlavně podle náročnosti
vypracování ale také podle použitého materiálu. Používáme kvalitní italské a
anglické látky, které jsou vyrobeny z té nejlepší vlny a zpracovávají se tou
nejmodernější technologií. Tomu také odpovídá cena za metr látky. Ceny obleků
se v našem salonu pohybují od 15 do 25 tisíc.
Jaký
je průměrný časový horizont, v jakém je oblek šitý na míru vyhotoven?
Je to relativně zdlouhavý proces, na kterém
se u nás podílí celý tým lidí. Nicméně výroba obleku trvá přibližně jeden
měsíc.
Děkuji za rozhovor.
Jitka Richtrová *5. 4. 1969
www.richterstyle.cz
Dělnická 26, 170 00 Praha 7
Tel.: +420 604236190
E-mail: obleky@richterstyle.cz
Foto: archiv salonu Richter Style
Text: Michaela Lejsková
Publisher: Profashion 2/2010
