Péči o svůj vzhled se
rozhodně vyplatí svěřit profesionálovi. Získáte tím více jistoty a pocit klidu.
Zvláště tehdy, pokud vybraný profesionál má dostatek empatie a dokáže
odhadnout, co pro vás bude to pravé. Pavla Filandra přivedl zájem vystihnout
přání svých klientů a porozumět jejich potřebám mnohem dál, a to od vizážistiky
přes vlasovou úpravu až k vlastním návrhům oblečení. Výsledky jeho práce jsou
důkazem toho, že volba jeho profese byla a je pro něj rozhodně to pravé. Velkou
přidanou hodnotou mu budiž jeho přesnost, spolehlivost a profesionální přístup.

Jaké služby u vás klienti mohou hledat?
Snažím se našim klientům
poskytnout veškeré služby, co se týká image, to znamená kadeřnické,
vizážistické, stylistické služby, případně navrhnout šaty nebo outfit přímo na
míru.
Co myslíte, styl se s člověkem rodí, nebo mít styl se musí člověk
naučit?
Styl nebo image není člověku
příliš vlastní, proto můj názor je, že se ho člověk musí naučit nebo se alespoň
někde inspirovat a poté prohlubovat své vědomí toho, co mu sluší a v čem
se cítí dobře. Avšak myslím si, že to, jak člověk vypadá – jak je oblečený, upravený a jakou má image – je velmi důležité z důvodu vlastní spokojenosti a
dle toho se odvíjejícího postoje k životu a práci. Člověk, který si je sám sebou jistý a cítí se suverénně, podává mnohdy lepší výkony v práci než člověk zakomplexovaný a nespokojený sám se sebou.

Jaký existuje způsob, jak najít svůj styl?
Je mnoho variant, jak najít svůj
styl. Jednou z nich je, že si člověk domluví konzultaci se stylistou,
nechá si doporučit několik outfitů a podle toho, ve kterém se cítí nejlépe, potom
pokračuje. Avšak musí věnovat pozornost tomu, že máme módní trendy, které se
nám obměňují. Další způsob, jak najít svůj styl, je pozorovat okolí kolem sebe
a nechat na sebe působit média a lidi mediálně známé.

Jaká by obecně měla platit měřítka pro definici „upraveného člověka“?
Základem upraveného jedince je
jistě dodržování základních hygienických návyků, čisté oblečení a obuv. Celkový
pohled na upraveného člověka by měl být komplexní a neměl by nijak narušovat
první dojem.
Co považujete za zásadní při domácí péči, úpravě a make-upu u žen? Co
často přehánějí, kde by měly přidat, či naopak ubrat?
Za prvé základní péče o pleť
nezačíná make-upem, ale pěstící kosmetikou, jak denní, tak noční. Dále pak by
každá žena měla dle potřeby zvolit míru a vrstvu make-upu. Jemné stíny na denní
nošení plus řasenka a decentní rtěnka.
Co by mělo tvořit obsah kabelky každé dámy?
Zajisté dekorativní kosmetika a
pudr, deodorant či parfém, papírové kapesníky.
Na co se vy sám nejdříve díváte, třeba i u mužů, a jak získáváte
zásadní informace o člověku?
Vnímám zákazníka či klienta jako
komplexní osobu či osobnost a nejvíce mě ovlivní první dojem. První věta a
jakási chemie, která probíhá přes komunikaci mezi mnou a klientem.
Co takový barometr odhadu na lidi přes jejich vizáž – může
fungovat, nebo je vizáž spíše matoucí?
Určitě má člověk lepší pocit,
když komunikuje s upraveným člověkem než se zanedbaným, avšak je pravda,
že mnohdy jsou vizáž a image jakousi maskou klienta.
Jakému pokroku v péči o svůj vzhled jsou muži podle vás nejméně
otevření?
Můj názor je, že spousta mužů se
brání barvám či tónování, extravagantním střihům či úpravě vlasů.
Jaké kreace češete ženám nejraději? Rád experimentujete s účesy?
Určitě mám rád, když se mi
klientka pod rukama promění v dámu a nejde říct jednoznačně, že to je
střihem či úpravou vlasů, ale je to spíše několik na sebe navazujících služeb.
Jsem rád, když mě zákaznice vyhledávají a komunikují se mnou jako
s odborníkem a nechají si mnou poradit.

Co by měl každý klient vědět o úspěšné komunikaci se svým stylistou?
V první řadě musí vědět, co
nosit nechce, k čemu má vyslovený odpor a není schopný se s těmito
vjemy porovnat. Určitě by měl znát své velikosti, vizi a představy, jaký styl
by si asi představoval, avšak nemusí být totožný s názorem stylisty.
V neposlední řadě by klient měl poskytnout informaci, pro jaký účel je
outfit prováděn a styling vybírán.
Dokážete obléci na společenskou událost i člověka, se kterým jste se
nesetkal, jen podle popisu?
Pokud by byl popis hodně přesný
a důvěryhodný, tak bych se jako správný stylista o to mohl pokusit. Přesto
osobní setkání s klientem je jedním z nejdůležitějších kroků
k úspěchu výběru správného outfitu, protože jako profesionál přihlížím i
na vzezření klienta a to, jak na mě působí.

Co pro vás znamená „umět nosit šaty“?
Je pravda, že mnoho lidí si
myslí, že čím dražší oblečení si na sebe vezmou, tím spíš mají vyhráno. Bohužel
tomu mnohdy tak není a za značku se člověk nikdy neschová. Proto je velmi důležité
vždy vybírat adekvátní oblečení ke svému postavení a postavě.
Máte vlastní krédo ve své práci?
Uspokojuje mě, pokud zvednu
klientům sebevědomí, a vždycky se snažím zákazníkovi či zákaznici být
nápomocný, aby se po proměně vlasů či image cítili co nejlépe.
Jak vypadá obvyklá příprava na focení celebrity do časopisu?
Vybere se správný styling – ať
už podle velikosti, nebo vhodného typu střihu pro daného klienta, vybere se
lokace a domluví se termín, tak aby vyhovoval celému týmu, který zahrnuje
fotografa, většinou šéfredaktora, vizážistu, stylistu a pomocný personál. Ve
většině případů se v den focení s danou celebritou setkáme o hodinu až dvě dříve na místě focení, proběhne
fitting, make-up a vlasová úprava. Následuje samotné focení.
Připravujete si s sebou na focení i nějaké neobvyklé věci, které by se
případně mohly hodit?
Záleží na zadání klienta, o jaké
focení půjde, s tím, že se věnuji i filmovému a divadelnímu líčení. Tak s
sebou na focení vozím i kufr, který je vybavený pro speciální efekty a obsahuje
několik druhů umělé krve, umělou kůži, jizvy a podobně.
V čem je specifická příprava například u nevěsty?
V dnešní době si nevěsty
přejí hodně zkoušky, i když můj názor je takový, že pokud si nevěsta vybere
profesionála, nemá se čeho obávat. Avšak svým klientkám zkoušky nevymlouvám a nerozmlouvám.
Je v nich jistá nervozita z jejich velkého dne, a proto se snažím navodit
příjemnou atmosféru a komunikaci. V samotný den přípravy nevěsty se člověk
musí obrnit víceméně u každé silnými nervy a být sám velmi pozitivně naladěn,
tak aby nedošlo ke zbytečným střetům vyvolaným nervozitou nevěst. Co se týká
odbornosti, samotná úprava vlasů pro nevěsty je specifická a téměř vždy velmi
slavnostní. Stejně tak i make-up by měl pro nevěstu být volen tak, aby podtrhl
„panenskou krásu“.

Co byste ještě víc zahrnul do stylingu nevěst?
Nic, myslím si, že zrovna
v tento den si nevěsty dají záležet, aby vypadaly velmi dobře.
Co se vám osobně líbí ve volbě oblečení pro svatební příležitost a co
byste spíše nedoporučoval?
Mně osobně se líbí šaty
v kombinaci krajky a splývavých materiálů a vkusně ozdobené. Myslím si, že
trend šatů dortového stylu bohužel přetrvá navěky, protože každá budoucí nevěsta
si tím plní svůj dětský sen stát se alespoň na jeden den princeznou. Avšak co
se týče pánských obleků či smokingů, tam bych byl přísnější a myslím si, že
česká společnost velmi, velmi zaostává. Každý muž by měl mít doma alespoň jeden oblek a jeden smoking a pár sak. Samozřejmě svatebčané vkusně sladěni, tak aby vypadali již jako pár a ne jako sólisti.

Co si myslíte o dodržování dress codu, jak k tomu naše společnost
přistupuje a na čem je dle vašeho úsudku potřeba zapracovat?
Pokud pořadatel určí dress code
na úrovni pořádané akce, pak by na něj také měl dohlížet a postarat se o
to, aby tento dress code byl dodržen všemi pozvanými, a tak zamezit nepřípustnému
společenskému faux pas, kdy se potkají dva úplně odlišně oblečení hosté na
stejné akci. Bohužel z vlastní zkušenosti vím, že se v Čechách dress
code kromě politických kruhů a vysoko postavené společnosti příliš nedodržuje a
nebere se vůbec zřetel na to, co si pořadatel akce přeje. Je to jistá arogance
české společnosti, která si však neuvědomuje, že svým postojem poškozuje právě
pořadatele těchto akcí. Bohužel jsme národ, který vlastní image a kultuře
oblékání moc nevěří a nepodporuje ji.

Jaké předpoklady by měl podle vás mít člověk, který se chce věnovat
práci v podobném rozsahu jako vy?
V první řadě se nesmí bát
jistých proher a zklamání, dále nemít pracovní dobu a pracovat neustále, mít
vrozený talent a nadání na estetično, neustále se vzdělávat v oborech, ve
kterých chce uspět. Jít si až na malé ústupky tvrdě za svým cílem, avšak být
pokorný a umět dobře komunikovat s lidmi.
Z jakých zkušeností jste se nejvíce ve svém profesním životě
poučil?
Samozřejmě z těch negativních.
To, co jsem si z toho odnesl, mě posunulo v profesním životě kupředu.

Co byste poradil svému mladšímu já?
Určitě prevenci před zbrklostí,
umět vyčkávat a taktizovat, vybírat si více lidi, se kterými bych znovu chtěl
či nechtěl spolupracovat, více rozmýšlet o investicích a ještě více se
vzdělávat v oboru.
Děkuji za rozhovor.
Text: Michaela Lejsková
Foto: Lenka Hatašová www.lenkahatasova.com
Vytvořeno ve spolupráci
s restaurací Campanulla www.campanulla.cz
Korektura textu: Alžběta
Strnadová
Produkce: Michaela Lejsková
Publisher: magazín Best of www.ibestof.cz