„Nemám ráda stereotyp, proto mi tato práce vyhovuje.“ Adéla Jandová
Její hlas a tvář
znáte z VIP zpráv na Primě. Zajímá vás práce reportérky,
která je prakticky denně v kontaktu s celebritami? A myslíte si, že
je takové zaměstnání opravdu tak pohodové, jak vypadá? Adéla Jandová nám pootevřela
dveře do zákulisí, kde se domlouvají rozhovory se známými osobnostmi, a ukázala
nám, že reportér rozhodně nestojí jen před kamerou.
Foto: Robert Vano
Působíte jako televizní
reportérka, máte zkušenosti z VIP
zpráv. Vaše práce budí dojem, že jste v terénu nepravidelně. Jaké máte
možnosti, pokud si chcete naplánovat dovolenou?
V této práci se sice moc plánovat nedá, ale protože ve VIP zprávách je reportérek víc, nebývá
problém, pokud si některá chce vzít dovolenou. Pouze pokud by chtěly jet dvě
spolu, musí nahlásit své plány více dopředu.
Mají reportéři VIP zpráv jiné pracovní podmínky než
reportéři hlavních zpráv?
V podstatě je to stejné. Lidé v hlavních zprávách ale pracují
na více aktuálních reportážích, a musí tedy být stále k zastižení na
telefonu. Toto platí samozřejmě jen pro ty dny, kdy mají služby, které si
v redakci rozdělují. Ve VIP zprávách
se také pracuje na aktuálních reportážích, ale není jich tolik. Zbytek pořadu
vyplňují i reporty z různých akcí nebo medailonky osobností, takže to není
tak hektické.
Na Primě je v podstatě jeden zpravodajský blok, který zahrnuje
souhrnné zprávy, krimi zpravodajství nebo společenský magazín. Mají reportéři
jednotlivých relací možnost odskočit si i do jiné specializace, než kde trvale
působí?
Ano, jde to. Pokud máme kontakt na někoho zajímavého, o kom stojí za to
natočit reportáž, ale nehodí se do VIP
zpráv, můžeme ji odvysílat v hlavních zprávách.

Jak probíhá spolupráce se
známými osobnostmi?
Každá z reportérek má standardně několik osobností, se kterými
točí jenom ona. Ty jsme si časem tak nějak rozdělily podle toho, jaké
s nimi máme vztahy. Je to takové nepsané pravidlo, které většina
z nás respektuje. Zbytek osobností si v týmu střídáme. Když se ale
objeví větší kauza, která se vleče delší dobu, má ji na starosti raději jeden
člověk, který případ sleduje a má přehled, co se událo a jaký je vývoj.
Na jaké reportáže se
specializujete vy?
Ráda dělám akce a medailonky s osobnostmi. A protože mám ráda hip
hop, prosazovala jsem ho od začátku vysílání VIP zpráv. Devadesát devět procent
všech hip hopových reportáží bylo tedy ode mě. (úsměv)

Součástí zpravodajského vysílání
jsou i živé vstupy. Jak se osvědčily v relaci, která se zaměřuje na
celebrity?
V některých situacích jsou tyto vstupy nejlepším řešením. Pokud se
například nestihne zpracovat reportáž, protože se daná událost odehrála večer,
nebo jde o velmi aktuální téma, sáhne se po tomto způsobu. V podstatě je vždy
období, kdy se vysílá více živých vstupů, a pak přijde doba, kdy se nevyužijí
vůbec.
Pokud se objeví velmi atraktivní
zpráva v jiných médiích, jak si ji ověřujete a zpracujete, než ji zveřejníte i
vy?
Nejprve volám přímo celebritě, které se to týká. Pokud jde o
choulostivé téma a daná osoba si raději vypne mobilní telefon, napíšu jí SMS,
zdali se nechce vyjádřit alespoň takto písemně. A pokud ani touto cestou
nereaguje, oslovím někoho z jejího okolí.
Stává se někdy, že vás známá
osobnost sama kontaktuje, že by chtěla nějakou lživou informaci o sobě uvést na
pravou míru?
Ano, to se stává. Protože se s některými celebritami více vídáme,
sami jim nabídneme pomoc nebo nás právě ony osloví, že by chtěly některé
informace o sobě uvést na pravou míru, obhájit se.
Máte s nějakou osobností i
špatnou zkušenost?
Mám, ale nebudu jmenovat. (úsměv)
Jde spíše o zklamání. Měla jsem dělat rozhovor, na který jsem se těšila, protože
jsem dotyčného obdivovala a chtěla poznat osobně. On byl ale arogantní,
přestože navenek působí zcela jiným dojmem, a celý rozhovor byl pro mě akorát
nepříjemný. Jinak mám ale dobré zkušenosti. Čím větší celebrita, tím je
skromnější, vstřícnější a lépe se s ní komunikuje. A pak jsou tady
začínající zpěváci a modelky, kterým sláva zamotá hlavu.
Můžete říci, že s některými
známými osobnostmi máte i bližší vztah?
Ano, s některými se znám dobře a velmi osobně. Tady v Čechách ten
svět showbusinessu není tak velký, takže když děláte v médiích několik
let, potkáváte v podstatě pořád ty samé lidi. S některými si rozumíte
méně, s jinými více (úsměv).
Navíc moje maminka pracuje v médiích asi 20 let a já jsem díky ní už odmala
poznávala některé celebrity dávno před tím, než jsem se rozhodla, že
v médiích budu dělat.

VIP zprávy se vysílají sedm dní v týdnu, každý díl má hned několik
reportáží. S jakou časovou prodlevou se reportáže vysílají od doby, kdy se
příspěvek skutečně natočil?
Snažíme se všechny reportáže odvysílat co nejdříve. Pokud se zvládne
natočit a zpracovat, pustí se ten samý den. Ostatní reporty se většinou jeden
den natočí a druhý vysílají. Co se týká
medailonků, na ty je více času, mohou se zahrát i po několika dnech. Přednost
mají zkrátka tzv. aktuálky.
Jak řešíte takzvanou okurkovou
sezónu, kdy se nekoná moc akcí?
Špatné je léto a také leden, protože právě není moc akcí a celebrity
odjíždějí. Je potřeba zapojit fantazii, vymyslet téma, kontaktovat ti, kteří
jsou k dispozici. Vždy si nějak poradíme.
Stane se, že natočíte reportáž,
která se ale pak neodvysílá?
Může se to stát. Pokud máme například aktuální upoutávku na koncert,
kterou nahradí důležitější zpráva, druhý den už ji logicky neodvysíláme,
protože bude passé.
Podle čeho se vybírají akce, ze
kterých se udělá reportáž do VIP zpráv?
Záleží na celebritách, které se na takové akci objeví. Denně se vysílá
asi osm reportáží a ty by se neměly mezi sebou tlouct. Také se dá přednost těm pozvánkám,
kde se objeví osobnosti, které do společnosti často nechodí a s médii moc
nekomunikují.
Pokud bych byla například dosud
neznámá módní návrhářka, jak bych měla pojmout svoji přehlídku, aby zaujala VIP zprávy natolik, že by ji přijely
natočit?
Musíte tam mít zajímavou osobnost. VIP
zprávy se zaměřují na showbyznys, proto je to podstatné. Kdyby se jednalo o
módní návrhářku, která by na přehlídce celebritu neměla, musela by ukázat něco
netypického. I tak by se to ale hodilo spíše do hlavních zpráv.

Na různých akcích se potkáváte i
s novináři z jiných médií. Existuje mezi vámi určitá spolupráce, byť je to
konkurence?
Já osobně mám s většinou novinářů velmi dobré vztahy, takže si
občas s něčím navzájem pomůžeme. Rozhodně se ale nejedná vyloženě o
spolupráci.
A co konkurence uvnitř televize?
Na Primě se vysílá ještě jeden pořad
o showbyznysu, Top Star. Probíhá zde
nějaká spolupráce?
Vůbec ne. VIPky jsou rychlejší, protože jsou denní zpravodajství. Top Star je týdeník, kde se pracuje
jinak. Vyjdeme si samozřejmě vstříc, ale rozhodně se nedělíme o informace. Top
Star navíc nesídlí přímo v budově Primy, takže se potkáváme jen
v terénu.
Pokud vám nadřízení vyberou ke
zpracování reportáž, kterou byste měla dělat s někým, s kým nemáte dobré
zkušenosti, můžete toto zadání odmítnout?
Mohu. Sice není osoba, se kterou bych vyloženě za žádnou cenu nechtěla
točit, ale některým se vyhýbám, proto nedávám na tyto reportáže námět. Pokud
bych ale dostala takové zadání, tak ho splním, i když bych mohla odmítnout.
Vídáme vás jako reportérku, ale
podílíte se na konečné podobě reportáže i jinak?
Jsem reportérka, scénáristka a režisérka v jednom. Hodně lidí si
myslí, že je to strašně jednoduché. Mají představu, že v televizi dostanete kontakty,
přijdete na rozhovor, zeptáte se na pár otázek a to je vše. Reportér ale musí
vymyslet, co natočí, dát takový námět vedení k posouzení. Pak se vydá do
terénu s kameramanem, kterého také nenechá točit jen to, co on chce.
Reportér si vybírá, které záběry potřebuje. Když je vše hotové, musíme dohlédnout
na konečnou podobu reportáže. Zavřeme se do střižny, podíváme se na natočený
materiál a uděláme si scénář, jak by měla reportáž vypadat. Určujeme si, kde
chceme mít jaký záběr, namlouváme komentáře a podobně.

Mnozí si myslí, že ty párminutové
sekvence, které vidíme ve výsledku, jsou snadno zpracovatelné. Můžete vy sama
říci, na čem strávíte vždy nejvíce času?
Asi na té závěrečné fázi. Když vidíte všechen natočený materiál, musíte
si udělat právě ten scénář, jak chcete, aby reportáž vypadala. Většinou vím
dopředu, jak reportáž postavím, o čem bude. Ale někdy ne, a to je pak
zdlouhavé. Je to opravdu o tom, s jakým materiálem a tématem pracujete.
Na jakou reportáž jste nejvíce
pyšná?
Hodně jsem toho natočila, takže nyní si hned nevybavím nic konkrétního.
Samozřejmě jsem vždy pyšná, když mám nějaké natáčení exklusivně. Napadá mě týdenní
výlet s Leonou Machálkovou a Arturem na zámořské lodi. Byla jsem tam
s naší kameramankou Zuzkou, která natočí vždy skvělé záběry. Teď se ale
ujala také střihu, a protože nás netlačil čas a navíc jsme střihaly
v zajímavém prostředí, reportáže jsme si vymazlily. Bavilo nás to a
myslím, že je to na nich vidět.

Co vás na této práci baví
nejvíce?
Nemám ráda stereotyp, proto mi tato práce vyhovuje. Pokaždé je jiná.
Poznáváte nové lidi a pracovní doba je flexibilní. I kdybych musela denně
točit, bude mě to bavit, protože každý den je jiný. Mohu vycestovat, podívat se
na místa, kam bych se normálně nedostala. Třeba když jedu na Hip Hop Kemp, těším se do zákulisí, že
se tam nemusíme tlačit a že mám takové výhody. (úsměv)
Máte představu o tom, kam byste
se ve své profesi mohla posunout dále?
Nemám žádnou konkrétní představu. Chtěla bych, aby mě práce vždy
bavila, naplňovala a živila zároveň. Jsem docela rozlítaná osoba, baví mě
spousta věcí a spoustě věcí se také věnuji. Nemám tušení, u čeho nakonec
skončím.
Děkuji za rozhovor.
Text: Erika Čelikovská
Foto: Robert Vano www.robertvano.cz
Make up: Alex Vernik
Vlasy: Žaneta Dostálová
Styling: Alex Vernik
Vytvořeno ve spolupráci s hotelem ALWYN www.hotelalwyn.cz
Korektura textu: Alžběta Strnadová
Produkce: Michaela Lejsková
Publisher: magazín Best of www.ibestof.cz
