Beatrice Radu – generální ředitelka AVON Cosmetics pro ČR a SR

 

 

 

 

„České ženy se lépe starají
o svou pleť. To je oblast, ve které jsme v porovnání s ostatními zeměmi na
vedoucí pozici.“ Beatrice Radu

 

 

 

 

Je
těžké najít někoho, kdo miluje kosmetiku a krásný život a přitom nezná Avon.
Jedna z prvních mezinárodních společností, která po pádu komunismu přinesla
přímý prodej na český trh, získala pověst firmy, která změnila životy mnoha ženám.
Základní myšlenkou tohoto druhu podnikání je: nic nepřekoná přímý kontakt s
člověkem. „Když si naši zákazníci s firmou díky jejím reprezentantům (v České
republice je zhruba 100 000 reprezentantů, neboli Avon Ladies a Avon Gentlemen)
vytvoří emocionální spojení, získáme více než jen zákazníka, získáme důvěru,“
říká Beatrice Radu, nová generální ředitelka Avonu pro Českou a Slovenskou
republiku. „I malý finanční příjem může pomoci ženám najít odvahu a začít lepší
život. Misí Avonu je plnění snů a já tu jsem od toho, abych se ujistila, že se
to opravdu děje,” podotýká Radu.

Beatrice Radu, foto: Standa Merhout

„V době, kdy už fyzické dopisy nejsou běžné,
používáme individuální korespondenci, abychom poděkovali našim zástupcům za
jejich práci,“ řekla generální ředitelka Avonu pro ČR a SR Beatrice Radu.

 

S jakými
očekáváními jste se ujímala pozice generální ředitelky Avon pro Českou a
Slovenskou republiku?

Má práce pro Avon byla
vždy o lidech, těší mě s nimi pracovat. S přímým prodejem jsem
začínala před lety v Rumunsku. Když jsem pak v minulém roce byla
jmenovaná generální ředitelkou pro Avon Česko a Slovensko, uvědomila jsem si,
že společnost musí opět najít cestu k lidem. Musíme obnovit citovou vazbu mezi
námi a reprezentanty, kteří naše výrobky prodávají. Tuto vizi jsem si zvolila
za cíl, ke kterému se snažím směřovat.

 

Byla
to současně také výzva k nějakým tvůrčím změnám v divizi?

V Avonu respektujeme
všechny zaměstnance a reprezentanty a snažíme se zajistit, aby jakékoli možné
změny byly vzájemně prospěšné všem. Samozřejmě jsem musela přijmout jistá opatření,
abych svou vizi prosadila a motivovala lidi nejen k tomu, aby mě
akceptovali, ale také respektovali jako vedoucího pracovníka. Tento aspekt je
velice důležitý pro další práci.

 

Avon
nabízí osobní způsob prodeje formou svých Avon Ladies a Gentlemanů. Proč právě
tento způsob prodeje? V čem je lepší pro koncového zákazníka než třeba
kamenná prodejna?

Především jde o lidský
přístup. Nikdo vás nezná lépe než váš přítel nebo vaše přítelkyně. Nikdo jiný
vám nenaslouchá lépe při šálku kávy a nikdo jiný než váš přítel nebo vaše
přítelkyně neví přesně, kdy potřebujete nový parfém nebo krém. Naše Avon reprezentanty
vybízíme k tomu, aby rozvíjeli dlouhodobé vztahy se svými přímými
zákazníky. Nejedná se jen o ryze obchodní vztahy, ale často o navázání
celoživotního přátelství. Žádný jiný typ prodeje vám nenabídne blízkost, emoce
a osobní přístup.

 

Jak
se můžu stát Avon lady, jaké k tomu musím mít předpoklady?

Jako Avon lady musíte
být zvídavá, mít nadšení pro svou práci a musíte mít ráda lidi. Když máte ráda
lidi, budete cítit potřebu jim naslouchat a pak bude snazší uspokojit jejich
potřeby a nakonec jim přesvědčivě doporučit naše kosmetické výrobky. Také
musíte mít organizační schopnosti a chtít být úspěšná. S námi můžete
dosáhnout mnohého; vše závisí jen na vás.

 

Jaký
je váš postoj ke konkurenci ve vašem segmentu a kde vnímáte, že vám konkurence na
paty šlapat určitě nemůže?

Naše konkurence nám
určitě pomohla si uvědomit, v čem jsme jedineční. Nesmíme zapomínat, že
společnost Avon Products Inc. je kótovaná na burze v USA, což pro nás znamenaná
respektování jistých pravidel, které naše konkurence respektovat nemusí. Náš
největší benefit vidím ve zkušenostech, které jsme získali za dobu působení Avonu
na trhu. V minulém roce jsme oslavili již 125leté výročí, a to díky našemu
osobnímu přístupu a přímému kontaktu se zákazníky. Věřím, že v tom spočívá naše
síla a v budoucnu hodláme pokračovat stejným způsobem

 

Vnímáte,
že zákazník v České republice vytváří v nějaké oblasti zcela odlišnou
poptávku po produktech ve srovnání s jinými zeměmi?

Potřeby žen se
v každé zemi a kultuře odlišují. Na druhou stranu mají ženy na celém světě
i hodně společného, mám na mysli jejich typickou ženskost a touhu po tom být
krásnější. Pokud budu konkrétní, tak ve srovnání s jinými zeměmi na světě používají
české ženy dekorativní kosmetiku o něco méně, než je zvykem v jiných
zemích. Naše čísla například ukazují, že pouze 63 % českých žen se líčí denně. Nejčastěji
používají řasenku, oční linky a make up. Na druhou stranu se české ženy lépe starají
o svou pleť. To je oblast, ve které jsme v porovnání s ostatními zeměmi na
vedoucí pozici. Dalším oblíbeným výrobkem je parfém – 75 % českých žen ho používá
denně.

 

Jaký
vnímáte rozdíl v ohlasech na kampaně, jejichž tváří je zahraniční
celebrita ve srovnání s těmi, jejichž tváří je česká celebrita?

Musím říci, že v tomto
platí, že čím blíže, tím lépe. Pracujeme v oblasti, kde jsou emoce zásadní
a tudíž je naprosto normální, že lidi více přitahují místní celebrity než
hvězdy ve vzdálených zemích. Na druhou stranu je to také otázka postoje – pokud
je cizí celebrita skutečně dobře známá a ztělesňuje jisté hodnoty, které
v dané společnosti existují – například svobodu, nezávislost či citlivost
– pak není problém pracovat s ní i u nás. To platí pro Českou republiku i pro
ostatní trhy.

Beatrice Radu
Foto: Standa Merhout pro AVON

 

Kterou
z tváří Avonu považujete ve svých kampaních za nejúspěšnější?

Pokud hovoříme o
mezinárodních tvářích Avonu, pak je těžké jmenovat pouze jednu celebritu.
Veškeré naše hvězdy – od Salmy Hayek přes Reese Witherspoon až po Fergie – jsou
jedinečné a my jsme šťastní, že zastupují nejlepší výrobky na trhu a naši
značku. Musím zmínit naši spolupráci s Fergie, protože spojení této fantastické
zpěvačky s naším parfémem značky Outspoken získalo ocenění Nejlepší
marketingová spolupráce za rok 2011. Parfém, k jehož vzniku ona sama
přispěla, vyhrál cenu FiFi, což je vlastně Oskar v oblasti parfémů,
v kategorii Nejlepší parfém roku. Během našeho působení v České
republice se nám také na tomto trhu podařilo spojit naši značku s mnoha úspěšnými
ženami. Je těžké vybrat tu nejúspěšnější, ale ráda bych zmínila spolupráci
s top modelkou Danielou Peštovou, která v roce 2012 bude nejen tváří
našich prvotřídních výrobků, ale také tváří naší kampaně proti domácímu násilí.
Jsme velice vděční našim mezinárodním tak místním tvářím, které podporují naši
charitativní činnosti.

 

Co
se týká kampaní, sázíte spíše na osvědčené způsoby, nebo jste otevřená novým
způsobům medializace?

Nebráním se novým
způsobům, především těm, které oslovují lidi, pro které pracujeme. Například
náš český profil na Facebooku byl v srpnu 2011 zvolen za třetí
nejdynamičtější v České republice. Nasloucháme trhu a pak volíme
prostředky, které považujeme za nejvhodnější, abychom tak uspokojili potřeby
našich reprezentantů a zákazníků. V době, kdy už fyzické dopisy nejsou běžné,
používáme individuální korespondenci, abychom poděkovali našim zástupcům za
jejich práci. Jakýkoli komunikační nástroj, který nás přiblíží k lidem, je
dobrý.

 

Které
produkty se u nás statisticky prodávají nejvíce?

Největší podíl na trhu
v České republice zastupují parfémy. Každá žena si skutečně může vybrat
z naší široké nabídky ten, který věrně odráží její osobnost a podtrhuje
její šarm. Jeden z oblíbených je Pur Blanca EDT. Má květinovou vůni založenou
na kombinaci frézií, pivoněk a heliotropu. Mezi našimi oblíbenými výrobky
nadále zůstává vlasová kosmetika, kde nabízíme různé typy výrobků péče o vlasy
pro specifické typy vlasů. Oblíbená je také dekorativní kosmetiky, kde můžeme
každé ženě nabídnout produkt podle jejich specifických požadavků. Nesmíme
zapomenout také na péči o pleť, na které si české ženy dávají záležet.

Beatrice Radu

 

 

Je
známo, že firma AVON podporuje boj s rakovinou prsu. Od kdy jste se
rozhodli právě pro tento projekt a co vás k tomu vedlo? Podporujete i
jiné, podobné projekty?

Projekt boje proti
rakovině prsu byl zahájen v roce 1992 jako malý novátorský program ve
Velké Británii. Avon v USA přijal tuto aktivitu za svou rok poté. Během
posledních téměř 20 let Avon shromáždil a daroval prostřednictvím své
dobročinné činnosti přes 740 milionů dolarů do programů, které se týkají
rakoviny prsu, po celém světě. Samozřejmě se také zapojujeme do jiných akcí,
jako je boj proti domácímu násilí.

 

Kolik
lidí se ročně statisticky účastní Avon pochodu, a jakých výsledků se vám
podařilo docílit?

V roce 2011 se
našeho pochodu v Praze zúčastnilo více než 10 000 lidí. Musím říci, že
jsem byla v úžasu, když jsem viděla všechny ty ženy s dětmi v náručí,
s kočárky, s jejich psy a manžely, a všichni přišli podpořit Avon v
boji proti rakovině prsu. Požádala jsem náš PR tým, aby vytvořil video o
úspěchu pochodu v České republice pro všechny naše kolegy v regionu,
protože se domnívám, že Češi projevili obrovský respekt a podporu naší vizi a
cílům naší společnosti. Konkrétně jsme v minulém roce prodali více než 13 000
triček. Tričko slouží jako vstupenka na tuto akci. Od počátku našeho projektu
jsme vybrali více než 71 milionů korun a podpořili tak boj s tímto
zákeřným onemocněním. Tyto výsledky myslím hovoří samy za sebe.

 

Jaké
musí být profesní dovednosti dobrého manažera v kosmetickém průmyslu?

Musí mít skutečný zájem
o lidi. S radostí říkám, že to je vlastnost, které si cením, kterou potřebuji
a která je v mé práci zásadní. Pro Avon jsem začala pracovat před 14 lety
v Rumunsku a jen moje láska k lidem mi pomohla přijít
s kreativními nápady, které společnost posunuly kupředu. Věřím, že i bez
této vlastnosti můžete být dobrým manažerem, ale nutně nemusíte uspět
v průmyslu, který je především o emocích a duševních potřebách.

Beatrice Radu

 

 

Preferujete
v řídící práci nějaké vlastní principy?

Mé základní principy
jsou vcelku jednoduché. Od svého týmu vyžaduji profesionální přístup. Chci
vidět, že mají zájem a že jsou upřímní. Jsem zvyklá pracovat tvrdě a nemám
problém si vyhrnout rukávy a dát se do práce. Stejně zodpovědný a zainteresovaný
přístup v našem týmu vítám a také podporuji.

 

Jaké
manažerské vlastnosti jste v své práci spíše potlačila a naopak, jaké se
vám nejvíce osvědčily?

Bude to znít směšně,
ale já se chlubit neumím. Za mě mluví výsledky a já jsem šťastná, když vidím,
že to funguje a že všichni věří tomu, co děláme. Ale zároveň už vím, že často
musíte vystoupit a mluvit nejen proto, abyste se zviditelnili, ale abyste
inspirovali ostatní. Také bych ráda strávila více času v Česku, na rozdíl od
mých dvou předchozích pracovních pozic v Egyptě a Polsku, abych viděla
plody naší práce. Hodlám tu zůstat a je důležité, aby tomu naši lidé věřili.

 

Práce
na řídící pozici vyžaduje velké množství času a energie. Jak se vám daří
kloubit práci a soukromý život?

Svou práci miluji a je pro
mě důležité, aby to moje rodina chápala a stála při mně. Když nepracuji, trávím
čas s nimi. Naším společným zájmem je cestování a já se s nimi ráda
vracím do Rumunska. Myslím, že jsme všichni velmi spokojení s tím, jak to teď
funguje.

 

Žijete
se svojí rodinou v České republice?

Celá moje rodina je teď
v Praze, včetně mé starší dcery, která se zde chystá pokračovat ve studiu
návrhářství.

 

Jak
na vás zapůsobila Praha?

Praha je město, jehož
návštěva je na seznamu snů všech Evropanů a bylo by nefér, kdybych řekla, že to
tak nebylo i v mém případě. Je skvělé, když se něco na vašem seznamu přání
splní a dokonce překoná vaše očekávání. Co se mě týče, Praha vysoce předčila má
očekávání. Bohužel jsem ještě neměla čas si ji pořádně a naplno užít, ale za skvělé
považuji, že i když navštívíte pražské centrum každý víkend, vždy tam objevíte
něco nového – nový detail, nový dům, něco, co vás inspiruje a vyvolá dojem, že
jste tam nikdy před tím nebyli. To je skutečně příjemná změna.

 

Jakým
způsobem si udržujete jasnou mysl, relaxujete a srovnáváte si myšlenky?

Oblíbila jsem si
léčebný systém ajurveda, který mi pomohl získat znalosti a používat techniky,
které mi dodávají spoustu energie. Také jsem se naučila, jak používat jiné
zdroje energie, než pouze energii dodanou jídlem. To mi dodává rovnováhu. A paradoxně,
ve chvíli, kdy chcete vstoupit do jistého stavu mysli, musíte nejprve dosáhnout
jisté přípravy. V mém případě jde o velice přirozený proces, protože tomu
věřím a přináší mi to požitek.

 

Prozradíte
nám, na jaké novinky či změny se mohou vaši zákazníci těšit v roce 2012?

Soustředíme se na
emocionální stránku společnosti, kterou přinášíme prostřednictvím našich
výrobků a také prostřednictvím skutečného rozdílu mezi osobním přístupem našich
reprezentantů a nákupem v běžném obchodě. Avon má již své jméno a značku,
kterou používá mnoho žen. Ty si zaslouží naši vděčnost, kterou projevíme
prostřednictvím našich nových výrobků, technologie a jiných společenských programů.

 

Děkuji
za rozhovor.

 


Oficiální stránky AVON Cosmetics www.avoncosmetics.cz

Text: Michaela Lejsková

Foto: Standa Merhout
pro AVON 

Make up: Mili Dvořáková

Publisher: magazín Best
of www.ibestof.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *