Někteří lidé doposud
tápou, jaké je jejich povolání snů. Klára Nademlýnská měla však od počátku
jasno a ke své vysněné práci stoupala krůček po krůčku. Pro splnění svých vizí
se nebála vydat na nějaký čas do světa a získat zkušenosti v jednom
z největších měst módy – Paříži. Za důležité považuje neotáčet se do
minulosti, ale jít stále kupředu. Dnes má uznávaná módní návrhářka svou
specifickou značku Klára Nademlýnská,
která v sobě snoubí ženskou křehkost a lehkost přírodních látek. Jak sama
říká: „Oblečení není hlavním bodem, ale
mělo by to být pro nás potěšení a hra.“

foto: Goran Tacevski
Věděla jste od
začátku, že být návrhářka je prací vašich snů?
Věděla jsem, že chci pracovat s materiálem, šít šaty,
protože jsem jako dítě vyrůstala v krejčovském prostředí. Maminka byla
dámská krejčová a měla vystudovanou SPŠ oděvní. Od mého narození pracovala doma
na zakázku a já ji od mala pozorovala. Líbilo se mi to natolik, že jsem nikdy
nepřemýšlela, že bych mohla dělat něco jiného.
Co všechno jste pro
splnění svého snu musela udělat?
Na školu jsem se dostala až na druhý pokus. Ten rok do
druhých přijímaček jsem se hodně učila, abych u zkoušek prošla, chtěla jsem na
oděvní školu a jinam ne. Pak už jsem během školy pochopila, že chci pokračovat v
práci v oboru, ale ne dalším studiem. Po maturitě jsem se vydala do
Paříže, kde první dva roky byly hodně náročné.
Máte za sebou spoustu
zkušeností. Je něco, co byste nyní udělala jinak?
Když se člověk dívá zpět, jsou věci, které by šly udělat
jinak, ale to bych pak měla jiné zkušenosti, nebo by se události vyvinuly jiným
směrem. Já se moc neohlížím, zda bych něco měnila zpětně. Snažím se poučit z minulých
chyb a pokračovat dopředu.
Co byste poradila
začínajícím návrhářům?
Hlavně pevné nervy, nevzdávat věci, pracovat s chutí a
pokorou.
Kde nejlépe získat
praxi a cenné zkušenosti?
Jedině prací ve svém oboru člověk načerpá zkušenosti a
posune se někam dál. Je dobré zkusit si věci od začátku a projít celým
procesem. Pracovat pro různé značky, firmy, tím se dá nejvíce naučit a při tom
si uvědomíte, co byste chtěli dělat za sebe, kterým směrem jít.
Máte recept na
prosazení se ve světě módy?
Tady hraje roli více faktorů, ale jedním
z nejdůležitějších je být důsledný ve své práci, nic nešidit a být
připravený.
foto: Goran Tacevski
Máte nějakou módní
ikonu?
Nemám konkrétní vzor, spíš mě inspirují různé ženy a jednou
z mých múz je tvář našich kampaní Tereza Maxová. Je pro mě inspirací nejen
svým vzhledem, ale svou pozitivní povahou a vnitřní krásou.
Musíte mít
v hlavě spousty nápadů, kde čerpáte inspiraci? Co například děláte, když
inspirace nemá své dny?
Některé nápady nosím v hlavě delší dobu. Některé jsou spontánní
a rychle se mi mihnou myslí. Nosím u sebe notýsek na poznámky i na kresby,
abych mohla zaznamenat vše, co mě napadne. Občas kreslím na okraje novin nebo
účtenky, které mám v tu chvíli po ruce. Inspirace je ve všem okolo, ve
filmu, hudbě, při procházce přírodou nebo ve vzpomínkách na to, jak chodila oblečená
moje maminka.
Popište nám proces
vzniku oblečení od nápadu až po jeho realizaci?
Když začínám další kolekci, vybírám látky, barvy a snažím si
ucelit inspiraci-pocit, který má kolekce mít. To vše si musím nechat nějakou
dobu uležet v hlavě a pak z toho vzniknou první nápady, kresby a pomalu
se začne cela kolekce klubat ven. Když dokončím výběr látek, vím, co
z nich bude vznikat a pak začíná proces stříhání a šití, kde spolu s mým
týmem vše konzultujeme a dotváříme.
Kteří lidé pro vás
pracují a co dělají?
Mám stálý tým lidí, kteří už znají způsob mé práce, s nimiž
jsme naladěni na stejnou vlnu. Jsou to modelistky střihu, švadleny, moje
asistentka, manažerka výroby a butiku a také shop asistentky, které jsou
důležitou součástí celku.
Jakou techniku pro výrobu oblečení používáte?
Jsem zastáncem tradiční krejčoviny, mám ráda ruční
zpracovaní, když máte hotovou věc v ruce a je na ní znát celý ten proces.
foto: Goran Tacevski
Odkud dovážíte
materiál?
Materiály jezdím již řadu let vybírat na veletrh látek do
Paříže. Většinou dovážíme látky z Francie, Itálie nebo Británie, ale jsou
mezi nimi i látky od našich výrobců.
Když se oblečení
ušije, co se s ním děje dál?
Po prezentaci kolekce se začnou jednotlivé modely vyrábět
v limitovaných počtech kusů pro náš butik v Dlouhé ulici. Kolekce je
rozdělena do částí a ty pak postupně dodáváme do butiku. Některé modely jsou
jediný originál a nešijeme více kusů, některé lze také zhotovit na zakázku.
Jak se snažíte své
výrobky zviditelnit?
Samozřejmě v dnešní době hodně fungují média a
internet, ale zároveň stále platí osobní kontakty a doporučení. Účastníme se
také pravidelně různých prezentací např. Mercedes Benz Prague Fashion Weekend, Designblok
nebo Prague Fashion Night.
Jak vypadá běžný
proces módních přehlídek?
Pokud se jedná o projekt, jakým je např. MBPFW, je
připravován daným organizátorem, tím nám odpadne část přípravy jako casting na
modelky, make-up a vlasové stylisty, ale příprava je i tak náročná. Kolekce
musí být připravena se všemi doplňky a detaily a prezentace na přehlídce je
vždy trochu jiná než realita. Přehlídka je inspirací pro dané období, nejde o to
předvést modely, jak bychom je nosili v běžném životě, jde o vystižení
nálady a pocitu sezony. Má navodit určitou atmosféru a probudit v nás
fantazii, která nás bude dál inspirovat.
Kolikrát do roka
pořádáte módní přehlídky?
Účastníme se velkých přehlídek 1–2x ročně, pak jsou i menší
prezentace během celého roku. Pravidelně také pořádáme různá osobní setkání se
zákaznicemi u nás v butiku. Prezentace kolekce je nedílnou součástí této práce.

foto: Goran Tacevski
Modelky, které mají
prezentovat vaši značku, si vybíráte sama?
Pokud se jedná o čistě autorskou přehlídku, pak ano. Co se
týká samotné značky, je naší tváří Tereza Maxová, která je pro mě určitým
ideálem spojení vnitřní a vnější krásy. Mám ráda zajímavé typy žen
s osobním kouzlem.
Jste někdy sama sobě
modelem nových kousků?
V procesu vzorování kolekce a výroby zkouším věci na
sobě a svých kolegyních. Je to nejlepší zkouška toho, jaký pocit
v oblečení mám, jak sedí střih a jak je materiál příjemný. Pro mne je
vedle designu hodně důležité, jak model sedí na postavě a jeho zpracování. Když
v něm máte strávit celý den, musí vám v něm být dobře, nesmí vás
nijak omezovat. To, jak se cítíme v daném oblečení, z nás pak
vyzařuje a působí na celé okolí. Oblečení je doplněk nás samotných.
Jak byste
prezentovala svou značku?
Mám ráda zdánlivě jednoduché věci s detaily a
propracováním. Ráda míchám materiály a styly, které spolu jakoby nesouvisejí,
krejčovinu s ženskou křehkostí. Nejraději používám přírodní materiály, které
mají své charakteristické vlastnosti. Naše zákaznice hledají určitou osobitost
a originalitu spojenou s kvalitou střihu a materiálu. Nechtějí potkat
dalších xy stejných šatů.
Není pro vás výzvou
prosadit se či usadit se v jednom ze světových měst návrhářů a módy?
Žila jsem deset let v Paříži, kde jsem začínala svou
kariéru v módním světě. Byla to pro mne obrovská zkušenost a škola, ale
doma jsem tady v Praze.
Jak byste popsala francouzskou
konkurenci?
Samozřejmě konkurence je obrovská, Francie je mnohem větší
trh než tady u nás s mnohem větším počtem návrhářů, to přináší spoustu
problémů, ale pokud se vám daří, tak i mnoho možností, které tady nemáme.

Klára Nademlýnská, foto: Robert Tichý
Jak se vašima očima
obléká český národ?
Za posledních deset let se toho opravdu hodně změnilo a
spousta žen i mužů si našla svůj osobitý styl a vkus. Na druhou stranu se nedá
mluvit o tom, že bychom mohli říct, že Češi mají svůj styl v oblékání,
který nás charakterizuje, jak je to například u Italů nebo Francouzů. Vím, že
oblečení není hlavním bodem, ale jak se říká – „šaty dělají člověka“. Oblečení
by pro nás mělo být potěšení a hra.
Pokud bychom chtěli
vylepšit svůj vzhled, kým bychom se měli inspirovat?
Hlavně bychom se měli „jen“ inspirovat, ne slepě kopírovat.
Každý jsme originál a tím bychom se měli řídit. Co vypadá dobře na někom jiném,
nemusí slušet nám.
Pokud bychom se
chtěli oblékat nadčasově, kde se porozhlédnout?
Měli bychom se řídit svým životním stylem a podle toho
vybírat oblečení. Každý máme jiné potřeby a nároky na oblékání, ale pokud si
chceme pořídit nadčasové kousky, doporučuji investovat do kvality.
foto: Goran Tacevski
Prozraďte nám, jaké
barvy a trendy pofrčí v tomto roce?
Aktuální jaro-léto je živé a optimistické a to se týká i
barev – jasné pastelové tóny, nebo naopak jemné tělové-pudrové odstíny,
květinové potisky, denim v retro verzi 70. let, odstíny v barevnosti
od modré do zelenkavých barev a také nesmí chybět bílá.
Kdo všechno tyto
trendy určuje?
Výrobci látek prezentují určité materiály a barevnost,
kterou se návrháři inspirují, ale není to striktní diktát. V posledních letech
se každá značka, každý návrhář orientuje na osobitý charakter značky. Podle
toho pak vybírají materiály a barevnost celé kolekce. Novináři po zhlédnutí
kolekcí na přehlídkách vyhledávají společné prvky z jednotlivých kolekcí a
z nich sestavují trendy na danou sezonu. Už dávno neplatí, že se řídíme
jednotným trendem. Současná móda je o individualitě.
Je něco, čeho byste
chtěla ve svém profesním a osobním životě ještě dosáhnout?
Chtěla bych si v každé situaci zachovat určitou
rovnováhu, nadhled a vnitřní klid a to platí jak pracovně, tak soukromě. Vše
okolo nás je v neustálém pohybu a proměně, důležité je zůstat věrný sám
sobě ve svém středu.
Děkuji za rozhovor.
Text: Darina Blatská
Foto: Goran Tacevski a Robert Tichý
Oficiální stránky: www.klaranademlynska.cz
Korektura textu: Vladana Hallová
Produkce: Michaela Lejsková
Publisher: Profesní magazín Best of www.ibestof.cz