Nikol Ponerová a Jakub Poner – módní tvůrci

Sourozenecké duo, které stojí za současnou módní značkou Poner, vzniklo z iniciativy mladší sestry Nikol (nar. 12. 10. 1990), absolventky VŠFS, kde studovala obor Řízení podniku a finance. Starší ze sourozenců (nar. 4. 4. 1985) je absolventem Střední umělecko-průmyslové školy – obor Propagační výtvarnictví a design v Liberci. Volba vystudovaných škol se jim jednoznačně odráží v profesním životě, kde je zcela zřejmé, kdo je obchodník a kdo kreativec. Dá se říci, že se nebojí pustit do realizace takové tvorby, kterou můžeme považovat za vybočující, okázalou, někdy až nevídanou, ale přesto takovou, kterou se odváží ženy i muži oblékat s důvěrou ve vkus a cit pro detail. Výsledkem jsou zákazníci, u kterých značka Poner buduje a posiluje vlastní sebedůvěru.

Bylo vám hned jasné, jakým směrem se dáte a co budete navrhovat?

Nikol: Jak se to vezme. Vždy jsem věděla, že je Kuba dobrý v šatech a že ho to baví. Šil tak už 10let předtím, než jsme se vším začali, ale neuměl marketing. Když jsem se přestěhovala do Prahy, tak mě na jednom večírku při pohledu na tanečnice napadlo zdobené prádlo, protože jsem věděla, že to jde dělat i jinak – lépe a vkusněji – a že je v tom díra na trhu. Začalo se s prádlem, do toho Kuba občas udělal nějaké šaty a teď už je to tak, že děláme úplně vše. Od prádla, plavek, vyšívaných podvazků, přes různé vesty, kabáty, šaty, až po pánské obleky atd.

S jakým „arzenálem“ jste začínali a kde? A jak je tomu v současné době co se vybavení a týmu týká?

Nikol: Začali jsme bez peněz a bez jakékoli půjčky. Pracovali jsme z bytu, kde já přes noc spala na matračce, kterou jsme každý den dávali na balkón, protože přes den jsme tam pracovali… Začátky byly těžké, ale jsem ráda, že jsme to vydrželi. První lepší stroje jsme koupili z dotace, kterou jsem vyběhala, a postupně jsme pak hledali i další krejčové a vyšívačky.

Jakub: Nyní máme velký a krásný ateliér a náš tým se skládá zhruba z deseti lidí.

Kdo z vás je víc kreativec a snílek a kdo udržuje ekonomického ducha firmy?

Jakub: Co se týká veškeré ekonomiky a marketingu, tak je to práce Nikol, ta to má v sobě a baví ji to.

Nikol: Co se týká návrhů a šití, tak tady práci rozdává a řídí Kuba, ale každý návrh spolu konzultujeme a radíme se. Ale i já navrhuju nějaké šaty, vestičky, prádla – jenomže je bohužel neušiju. (smích)

Co hraje roli v určování cen vašich produktů?

Nikol: Já ani nevím, jen sleduju, co se tak všude kolem mě děje. Nechci, abychom byli komerční, takže určitě patříme mezi ty dražší, ale o tom svědčí i kvalita a propracovanost.

Dá se říci, že jste posadili cenovou politiku zdánlivě vysoko. Jak se vám to osvědčilo a co je cílem této cenové politiky?

Nikol: Musím říct, že na začátku jsme byli dost pod cenou, ale měli jsme tolik práce, že se to nedalo stíhat, tak jsme se rozhodli pro cílovou skupinu z té nejvyšší vrstvy. Jsme rádi, že i když jsme na trhu tak krátce, svoji klientelu jsme si už získali. Chceme opravdu předávat jen top produkty a o tom samozřejmě musí svědčit i cena.

Co vše aktuálně patří do vašeho sortimentu?

Nikol: Momentálně děláme šaty všeho druhu, plavky, zdobené spodní prádlo, svatební podvazky, vesty, kabáty, obleky, košile, zdobené boty a cokoli na zakázku. Plánujeme výrobu kabelek.

Odkud pochází jméno Poner? Víte, co znamená?

Jakub: Tak to bohužel ještě netušíme. Ve španělštině to znamená položit. (smích)

Tak dobrý základ pro podnikání jste určitě položili, to se musí nechat. Jaké máte ambice?

Nikol: Naše ambice se neustále mění a dosaženými cíli se stále zvyšují. Momentálně bychom asi chtěli začít působit na zahraničním trhu a vybudovat ještě silnější značku.

Jaké jsou vaše obvyklé zakázky a které naopak můžete nazvat neobvyklými?

Nikol: Mezi naše obvyklé zakázky patří různé typy šatů, obleky, plavky, boty, mezi ty méně obvyklé pařil třeba příborník na velkou sadu stříbrných příborů nebo uzdičky pro koně… (úsměv)

Váš sortiment nabídky se neustále rozšiřuje. Jaké produkty vyrábíte a kam se ještě chcete vydat?

Nikol: Děláme cokoli na zakázku – šaty, prádlo, plavky, vesty, kabáty, svatební podvazky, boty, obleky, košile, povlečení… Když přijde nápad, jednoduše ho hned zrealizujeme, ale určitě do budoucna chceme dělat i kabelky.

Co z celého procesu tvorby patří k nejsložitějším úkonům?

Jakub: Nejtěžší je vymýšlení složitých střihů a ruční zdobení a vyšívání… a vlastně to celé vymyslet…No a pak to ještě prodat.

Střihy si vyrábíte sami, či získáváte i některé hotové střihy?

Jakub: Šijeme, co se nám líbí, ty střihy se neustále opakují, každý návrhář by si však střihy měl umět udělat.

Archivujete si své střihy či nějakým způsobem celou svoji tvorbu?

Jakub: Ano, ke každým našim šatům či čemukoli jinému máme střihy a vše je nafoceno.

Jak dlouho obvykle trvá vznik nových společenských šatů?

Nikol: Záleží na tom, jak rychle je někdo potřebuje a jak moc jsou složité. Když se pracuje rychle, tak to trvá asi týden, ale standardně si na to necháváme měsíc.

Odkud máte materiály, které používáte?

Nikol: Látky nakupujeme všude možně, něco v Dubaji, Turecku, Thajsku či Itálii a něco tady.

Dá se říci, že se v dnešní době některé materiály shání obtížněji?

Nikol: Nejde ani tak o materiály, ale spíš o to, že se něco ušije z nějakého materiálu či vzoru a zákazník si to vybere, jenomže stejný materiál už bohužel není k sehnání.

Které z materiálů preferujete a proč?

Jakub: Na to se nedá odpovědět, my preferujeme vše, co je kvalitní a hezké.

Zajímáte se také o ekologickou stránku textilního průmyslu? Jakým způsobem jste v tomhle směru ohleduplní?

Nikol: Mám li být upřímná, tak zatím ne…

Jak se vám podařilo vybavit vaši dílnu po technické stránce, což není nejlevnější záležitost? Využili jste nějaké pomoci v podnikání, startup či úvěr?

Nikol: Kromě již zmíněných dotací na stroje jsme si žádnou půjčku nebrali a všechny vydělané peníze jsme zase investovali do firmy, takže se stále postupně rozvíjíme.

Máte podnikání v rodině?

Nikol: Táta má autoservis a mamka je zdravotní sestra, ale nemyslím si, že bychom to podědili po nich, každý na to máme trochu jiný názor.

Máte v plánu se ještě nějak dále dovzdělávat? Je to ve vaší profesi potřeba?

Nikol: Já mám bakaláře na ekonomce, kde jsem nedávala moc pozor, pak jsem odjela do USA, potom jsem dělala skladníka s náhradními díly pro auta a teď řídím naši firmu. Opravdu si nemyslím, že je to o škole, ale hlavně o praxi a o vaší osobnosti. Ale o dodělání školy přemýšlím, teď už by mě to snad i opravdu bavilo. (úsměv)

Jakub: Já propadal i na základce, takže já určitě ne.(smích) Ani jeden nemáme vystudované oděvní návrhářství a jde to, takže podle všeho to někdo potřebuje a někdo ne, ale jinak se stále něco učím od těch zkušenějších.

Jaké nepředvídatelné věci přišly do vašeho života spolu s tím, když jste založili firmu?

Nikol: Mě asi nenapadá nic nepředvídatelného… podle mě nás na začátku potkaly podobné problémy jako všechny začínající podnikatele. Nevěděli jsme nic o účetnictví, kde co sehnat, jak správně získávat zákazníky atd., ale naše nadšení všechny problémy přebilo.

Co vy sami považujete za úskalí podnikání ve světě módy?

Jakub: Nedostatek kvalitních a schopných krejčových, to je opravdu velký problém, se kterým se potýkáme, a pořád nám nějaké chybí, takže pokud někdo hledá práci, ať se nám klidně ozve.

Sledujete ostatní tvůrce? Jak si stojíte jako konkurenti a chcete tak být vnímáni?

Jakub: Samozřejmě, že sledujeme konkurenci, u některých zahraničních návrhářů se inspirujeme, ale konkurenci jako takovou asi nijak výrazně nepociťujeme ani neprožíváme. Máme opravdu hodně práce a i ostatním tu práci přejeme. (úsměv)

Vaše šaty jsou vidět na některých známých osobnostech. Co vám přináší způsob této propagace a jak se osvědčil?

Nikol: Tento styl propagace se nám velmi dobře osvědčuje a díky médiím a jejich popularitě získáváme další klienty.

Všimla jsem si, že nezanedbáváte společenské dění. Jak moc je podle vás důležité, aby byl sám autor viděn ve společnosti, udržoval si společenskou prestiž?

Jakub: Na začátku jsme neměli téměř žádné známé ani kontakty, takže nebylo ani kam a s kým chodit a hlavně ani nebyl žádný čas… Teď už je to trochu jinak, a tak i na společenských akcích získáváme další kontakty a navazujeme další spolupráce. Pokud chcete být dobrý, musíte být jednoduše vidět.

Jak jste na tom s módními přehlídkami vlastní kolekce a jaké máte v tomto ohledu další plány?

Nikol: Když se to shrne, tak naše kolekce je vlastně to, co vytváříme. Snažíme se, aby během týdne u nás v ateliéru vzniklo několik nových věcí.

Jakub: Módní přehlídky zatím děláme jen tehdy, pokud si nás nějaký klient přímo objedná, a co se týká autorské přehlídky – určitě jednou bude a bude velká.

Šijete všechny šaty jen jednou, nebo například na základě objednávky některé vyrábíte i několikrát?

Nikol: Veškeré vyšívané šaty jsou zhotoveny pouze jednou. U těch základních střihů nemáme na základě objednávky problém udělat další kusy.

Máte návod na to, jak nedostat „ponorkovou nemoc“?

Nikol: Tak na to návod nemáme a někdy se i dost hádáme, ale pak pochopíme, že se navzájem potřebujeme a jednoduše to přejdeme. Jsme spolu téměř pořád, máme společné kamarády, práci… Někdy to opravdu není jednoduché. (smích)

Co patří k vašim osobním a obchodním zásadám?

Jakub: Známe svoji cenu a naučili jsme se říkat ne, neděláme vše za každou cenu.

Děkuji za rozhovor.

 

Text: Michaela Lejsková

Foto: Lenka Hatašová www.lenkahatasova.com

Oficiální stránky: www.madebyponer.com

Backstage: http://www.ibestof.cz/zajimavosti/backstage-4-2016.html

Vytvořeno ve spolupráci:

Designhotel Elephant Prague www.hotel-elephant.cz 

Grandior Hotel Prague www.hotel-grandior.cz 

Le Hotels Group www.le-hotels.cz

Korektura textu: Vladana Hallová

Produkce: Michaela Lejsková

Publisher: Profesní magazín Best of www.ibestof.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *