Eva Svobodová – ředitelka AMSP ČR

V pozici
ředitelky Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky je
Eva Svobodová od roku 2006. Za tu dobu získala nejen skvělý přehled o stavu
podnikání, ale i kooperaci vlády, která může našim občanům podnikání usnadnit,
nebo také ztížit. Ta první varianta je zájmem, který prosazuje. Dá se shrnout,
že profese, kterou si zvolila, ji udržuje ve střehu a těžko ji zaskočíte nepřipravenou.
S tím ruku v ruce jde, že bez dobrého zázemí v rodině, které má,
by sotva docílila tak výborných výsledků v práci a takového respektu nejen
na poli profesionálů, ale jistě i u mnohých žen, které ví, jak náročné je
kombinovat profesní a rodinný život dohromady.

Eva Svobodová, foto: Robert Vano

foto: Robert Vano

 

Jak vzpomínáte na své
začátky?

Byla to výzva. Asi tři měsíce po nástupu jsem moc nespala,
v pátek nebyla schopná odřídit auto 100 km za Prahu, ale pak si to
„sedlo“.

 

Co vám
v počátcích bralo nejvíce energie?

Přijít na pracoviště, kde předchozí tým z rozhodnutí
představenstva skončil a zůstat tam měsíc zcela sama i bez asistentky.
Dohledávat, kde co je a od minulých pracovníků dostávat odpovědi, že nevědí.

 

Máte už po letech
osvědčený způsob, jak udržet rovnováhu?

Způsob znám, ale mám problém jej dodržovat.

 

Prozradíte nám, jak a
proč celá asociace vznikla?

Asociace vznikla z nápadu našeho nynějšího
místopředsedy představenstva Karla Dobeše, který žil jako emigrant dlouhá léta
v Mnichově a působil dlouhou dobu jako delegát v SRN pro Svaz
průmyslu a dopravy ČR, kde jsem před asociací 15 let pracovala. Tehdejší
generální ředitel svazu Břetislav Ošťádal odešel ze své pozice pracovat pouze
do své firmy a byla tak trochu škoda nevyužít kontaktů a jeho vlivu, který si
vybudoval. Karel Dobeš tehdy přišel s myšlenkou založit asociaci malých a
středních podniků, neboť v Německu měli zástupci této sféry významný vliv.
Vyzdvihovat význam tohoto segmentu pro celou ekonomiku začala i Evropská unie a
řada podpor byla a je směřována právě sem. V České republice taková
asociace tehdy neexistovala.

 

Kam se od té doby
rozvinula?

Z malé asociace malých a středních podniků se stala
velká a silná organizace, která si od svého založení zakládá stále na třech
stejných pilířích: nezávislost – odbornost – praxe. To znamená, že všechna naše
stanoviska, komentáře a připomínky vycházejí z čísel, z tvrdých dat a
názorů firem z praxe, nikoli od úřednického stolu. 

Eva Svobodová, foto: Robert Vano

foto: Robert Vano

 

Které projekty
asociace patří ke klíčovým?

Pokud pominu základní agendu, ke které patří podpora
exportu, inovací, financování, dotačních příležitostí, transparentnosti
podnikatelského prostředí apod. pak v současné době má AMSP ČR 5 hlavních
projektů:

1)     
Svou cestou – Young business – zaměřený na
začínající podnikatele, kde organizujeme řadu setkání se zkušenými podnikateli,
tzv. coffee talks, inovation campy, vyhlašujeme grant o 300 000 Kč, a
zveřejňujeme zajímavé Young příběhy na webu projektu.

2)     
Rodinná firma – projekt na podporu nástupnictví
a generační výměny ve firmách, což je velmi náročný proces, mnoho firem jej
v ČR řeší teprve poprvé a zkušenosti nejsou. Součástí projektu je i soutěž
Equabank Rodinná firma roku, kterou každoročně vyhlašujeme spolu s vítězem
grantu začínajících podnikatelů na největší akci asociace – na Dni podnikatelů
ČR před 600 hosty.

3)     
Fandíme řemeslu – projekt na podporu kvalitního
a poctivého řemesla, zatím sdružuje řemeslné cechy navazující na stavebnictví,
ale postupně se rozšiřuje o další řemesla. Součástí je grant 300 000 Kč na
řemeslné počiny, společný stánek na řemeslném veletrhu a další informační
aktivity.

4)     
Podnikavá žena – projekt na podporu začínajících
podnikatelek, které se rekrutují zejména z maminek na rodičovské nebo
mateřské dovolené nebo naopak z osob 50+. Řada z nich si chce jen
přilepšit k rodinnému rozpočtu, ale mnoho z nich si chce zrealizovat
vlastní sen, stát se nezávislými a postavit se na vlastní nohy. Připravujeme
vouchery v hodnotě 200 000 Kč na tento rok, networkingová setkání, naučná
videa a další aktivity.

5)     
Malý obchod – projekt zaměřený na malé
provozovny gastro a maloobchodu, kde prvním informačním tématem bude zavádění
elektronické evidence tržeb, což bude největší polistopadová změna
v hotovostním prodeji nejen s ekonomickými, ale i sociálními dopady.
K tomuto tématu spouštíme 24. 3. 2015 informační portál www.eltrzby.cz

6)     
V začátcích je ještě další projekt zaměřený
na spolupráci s církví, a to zejména informačního charakteru (právní,
legislativní, daňový, dotační), kdy naším společným cílem je udržet mladé lidí
v obcích a menších městech a zároveň vzdělávat zástupce církve
v základních ekonomických dovednostech v souvislosti se správou
jejich současného (restituovaného) majetku.

 

Jaký je počet
aktivních členů a pozorovatelů? Jaký je mezi nimi rozdíl?

Členů je cca 9 000, nepřímých členů je přes 255 000
podnikatelských subjektů (to jsou členové našich kolektivních členů – asociací,
sdružení, cechů apod., kteří k nám vstupují se svými členskými
základnami). Pozorovatel je statut na 6 měsíců zdarma, kdy dotyčný dostává 90 %
všech informací z AMSP ČR, ale nemůže hlasovat na valné hromadě, účastnit
se některých interních jednání apod., a následně si může zvolit, zda se stane
plnohodnotným členem nebo nikoli. Neumíme všechno, neděláme všechno, ale to, co
děláme, chceme dělat co nejlépe.

 

Je možné a potřebné
všechny tyto členy znát osobně?

Při výše uvedeném množství zcela určitě ne.

 

Kdo z členů vám
obvykle hodně utkví, či je s ním častější komunikace?

Ti, kteří se před vstupem chtějí setkat osobně a probrat, co
členství může či nemůže oběma stranám přinést. Pak pochopitelně aktivní
členové, kteří chodí na naše akce a zajímají se o dění uvnitř asociace.

 

Řekla byste, že
některých firem s konkrétním zaměřením je v asociaci více a proč
převažují?

Historicky je hodně členů z řad strojírenských firem,
nyní významně přibývá členů z oblasti služeb. Jde o přirozený vývoj a následek
konkrétních kroků asociace. 

 

Které firmy či
živnostníci patří k těm minoritním a jak si vysvětlujete jejich nízký
zájem?

V malé míře jsou u nás např. potravináři nebo
zemědělci, a to z prostého důvodu, že mají vlastní komory nebo sdružení,
anebo se zkrátka nikde sdružovat nechtějí a stojí sólo.

 

Kooperujete
s jinými asociacemi či komorami? Na jaké úrovni?

Spolupracujeme s řadou podnikatelských uskupení, kde ve
valné většině máme všichni stejný nebo velmi podobný názor na podnikatelské
prostředí. Pak se samozřejmě i v některých tématech rozcházíme, což je
pochopitelné, když například Svaz průmyslu a dopravy ČR z titulu svého
postavení hájí velké firmy a my zase ty malé, kde se mohou zájmy zcela diametrálně
lišit. Co mi ale vadí, jsou ti, co jen kritizují. To je velmi snadné, ale
přijít s nějakými návrhy a pak si je také odpracovat, to už se mnohým
nechce. Zkrátka, řeči nemají cenu, důležité jsou výstupy.

 

Jakým způsobem se
svými členy v průběhu roku komunikujete a kdy se setkáváte?

Komunikujeme elektronicky, výjimečně telefonicky a pořádáme
řadu menších tematicky zaměřených akcí v regionech a pak každoročně na
podzim největší akci Den podnikatelů České republiky v Praze, kam všechny
zveme a řadu z nich také oceníme a mediálně zviditelníme.

 

Která setkání patří
k tradičním a klíčovým?

Den podnikatelů České republiky, který doprovází odpolední
valná hromada a Exportní fórum. Vloni byla hlavní večerní debata
s prezidentem Milošem Zemanem, vicepremiérem a ministrem financí Andrejem
Babišem, vicepremiérem Pavlem Bělobrádkem ministryní práce a sociálních věcí Michaelou
Marksovou, kterou sledovalo více jak 600 hostů.

Eva Svobodová, foto: Robert Vano

foto: Robert Vano

K vaší práci
dozajista patří i společenský život. Na jaký druh akcí chodíte a s jakým
očekáváním?

Účastním se pouze akcí spojených s pracovními
povinnostmi, i když na řadu z nich se z rodinných důvodů musím
omluvit. Přeci jen mám rodinu, a když se vám sejdou tři akce v jeden
týden, prostě se vše nedá zvládnout.

 

Jak by měl člověk
podle vašeho soudu proměnit účast na různých banketech a podobných neformálních
setkáních?

Na některých akcích je nutná pouze účast z titulu
pozice a jinde jde o zajímavé kontakty. Je třeba rozlišovat a předem vyhodnotit
přínos. Času je málo a práce hodně.
(úsměv)

 

Jak vypadá váš běžný
pracovní den?

Spěchám od rána až do večera… Člověk si něco naplánuje, ale
když do vaší práce zasahují jiné události a akce, které sami nemůžete ovlivnit,
těžko se vše dohání (novináři, stanoviska, žádosti členů apod.).

 

Patříte k lidem,
kteří si nosí práci domů?

Ano, bohužel. Rodina to nese nelibě.

 

Jaký je váš názor na
ženy, které vydrží být doma s dětmi třeba i deset let z obav, aby
neošidily rodinu?

Je to zcela na jejich rozhodnutí. Každý je nastaven jinak a
je třeba, aby byl on sám se sebou spokojen a jeho okolí, rodina, se cítila
dobře. Žádný extrém asi není dobrý, ale pokud to vyhovuje rodině a ženě
samotné, tak proč ne.

 

Jaká povzbudivá slova
můžete dát ženám, které mají rodinu a současně zájem se mentálně a sociálně
rozvíjet, pracovat?

Velmi důležitá je podpora rodiny nebo partnera. Ta je pro
fungování rodiny zcela zásadní. Rozdíl je, pokud se chci rozvíjet v době,
kdy je mému dítěti sedm let a vyžaduje mou pozornost při přípravě do školy
atd., anebo když je dítěti patnáct let, kdy je samostatné a nastává doba, kdy
si mohu více času dopřát pro sebe. Důležité také je, zda žena dělá práci, která
ji baví, a to bohužel nemůže říci každá. Pokud se do práce těšíte a vidíte za
sebou výsledky, pak je vše o mnoho snadnější. Významné je poznat své přednosti,
talent a to rozvíjet a na tomto stavět. Je velmi těžké měnit své vnitřní
nastavení a očekávat výborné výsledky. Pokud chce být někdo účetní, musí mu
vyhovovat rutina a preciznost. Pokud je někdo nastaven jako účetní a chce se po
něm, aby byl dobrý obchodník nebo kreativní marketér, tak to asi fungovat
nebude…

 

Jakým směrem vás tato
pracovní pozice profesně rozvinula?

Více preciznosti, více kontaktů, více nadhledu a více
stresu. Nic není zadarmo.

 

Kolik lidí čítá váš
tým a na co jsou zaměřeni?

Náš tým tvoří čtyři osoby v sekretariátu plus pět externích
spolupracovníků – rozdělená agenda asociace dle projektů, právník, účetní.

 

Co byste doporučila
lidem, kteří chtějí úspěšně pracovat v týmu?

Pracovat na sobě, hledat své silné stránky a ty rozvíjet.
Společenský extrovert nikdy nebude dobrý účetní a statistik zase nebude
kreativní v nových projektech.

 

Co je aktuálně hlavní
vizí asociace?

Politická nezávislost a odbornost. Pracovat a chovat se tak,
aby členové neodcházeli, což se zatím daří, řada jich naopak přichází.

 

Jakých aktivit se
účastníte jako partneři a proč?

Jde pouze o akce, ke kterým máme co říci a můžeme se jich
účastnit aktivně. Mít někde logo mezi třiceti dalšími pro nás nemá smysl.

 

Jedním
z produktů AMSP ČR je také časopis Trend News. Jak vznikl a co je jeho
cílem?

Magazín jsme převzali od agentury CzechTrade a jsme moc rádi
za profesionální tým, který jej vede. Vloni byl vyhodnocen jako nejlepší B2B
časopis. Je zaměřen exportně, ale odráží vždy i další aktuální problémy
podnikatelské sféry.

 

Považujete svoji
profesi za dosti kreativní a tvůrčí?

Rozhodně, každý den řeším něco nového. Členové i politici
nás udržují „v provozní teplotě“. (úsměv)

 

Hezky řečeno. Jaká je
komunikace s politiky, naslouchají a dbají vašich návrhů a postřehů?

Jak kteří, ale ve valné většině se dá říci, že jde o
konstruktivní jednání. My předkládáme argumenty z praxe, vysvětlujeme
dopady jednotlivých rozhodnutí a v mnohém se pak názory politiků změní. Není
to však vždy. Nejhorší je, když politici nebo odbory vystřelí do médií nějaké
tvrzení, které nemají vůbec podloženo čísly.

 

Jakých souladů se
například povedlo docílit, či aktuálně o ně usilujete?

Aktuálně intenzivně pracujeme na informační kampani spojené
s elektronickou evidencí tržeb, což je revoluční změna. Dnes jsme spustili
informační web, a to jednak z toho důvodu, že Ministerstvo financí, pod
které tato problematika spadá, spustí svůj web mnohem později díky
zkostnatělému systému a nutným výběrovým procesům, a my se domníváme, že je
nutné, aby dotčené podnikatelské obory měly přehled o tom, co je čeká, co
nejdříve, a jednak proto, že se nám podařilo vyjednat prozatímní vypuštění
povinnosti elektronické evidence tržeb pro drobné řemeslníky, kadeřnice apod. MF
řeklo, že bude rádo, když AMSP ČR s osvětou vypomůže a naopak MF bude
garantovat aktuálnost informací u nás. Důležité je odzkoušet systém na prvních
dvou skupinách, kterými bude gastro a maloobchod a pak se teprve začít bavit o
tom, zda povinnost rozšiřovat na další. Není rozumné honit tisíc hubených
zajíců najednou, ale spíše se zaměřit na větší kusy. Podstatné je, jaký to bude
mít efekt pro výběr daní a celkovou kultivaci podnikatelského prostředí.

 

Bilancujete často a
s jakými případně závěry?

Bilancuji denně a vždy si uvědomím, že něco šlo udělat ještě
lépe. (úsměv)

 

V jakém směru
jste v této nelehké době ze své pozice optimista, a můžete něco povzbudivého
sdělit svým členům a našim čtenářům?

Každý si svou vizitku píše sám. Člověk by se měl chovat tak,
aby se za sebe nemusel stydět, když se ráno podívá do zrcadla. Ale chápu, že
v některých okamžicích je donucen udělat i něco, s čím vnitřně úplně
nesouhlasí, a to proto, aby třeba zachránil firmu nebo pracovní místa svým
lidem. Často se s tím setkáváme u členů, kteří mezi čtyřma očima přiznají,
že byli například donuceni dát drobný úplatek úředníkovi, aby jim třeba povolil
stavbu ve firmě. A pokud jste na malém městě a všichni si tzv. vidí do talíře,
nikdo se neodváží korupci nahlásit… To bude ještě běh na dlouhou trať. Ale jak
říkala moje babička „Boží mlýny melou
pomalu, ale jistě“
a musím říct, že se mi to v životě postupně
potvrzuje. Člověk někdy netuší, proč se něco přihodilo právě tak a tak, a až za
pár let pochopí, že to mělo svůj důvod.

 

Děkuji za rozhovor.

 

 

Text: Michaela Lejsková

Foto: Robert Vano www.robertvano.cz

Vytvořeno ve spolupráci:

AMSP ČR www.amsp.cz

Šaty zapůjčila návrhářka Alena Wilson www.alenawilson.cz

Make up: Pavel Filandr www.pavelfilandr.cz

Designhotel Elephant Prague www.hotel-elephant.cz

Grandior Hotel Prague www.hotel-grandior.cz

LE Hotels Group www.le-hotels.cz

Korektura textu: Vladana Hallová

Produkce: Michaela Lejsková

Publisher: Profesní magazín Best of www.ibestof.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *