Ačkoliv mnoho z nás
vnímá Argentinu jako exotickou zemi stvořenou pro cestování, pro Jana Kovaříka
je to místo plné obchodních příležitostí. Ředitel argentinské pobočky *ZKL tu
za necelé dva roky pomohl společnosti vybudovat silnou pozici na trhu.
Argentinská afilace ZKL se tak řadí na přední místa v silné konkurenci
světových značek. S Janem Kovaříkem jsme se bavili o specifikách argentinského
trhu, o důsledcích propadu koruny vůči euru a dolaru a také o posilování pozice
ZKL na světovém trhu. Na dotazy odpovídal Ing. Jan Kovařík, ředitel afilace ZKL v Argentině.
ZKL působí v 74 zemích
světa a vyváží 80 procent své produkce. Jaká je pozice Argentiny v exportní
strategii koncernu?
Vzhledem k tomu, že se Argentina na
celkovém vývozu ZKL do Latinské Ameriky podílí téměř padesáti procenty, její
pozice je dnes nezastupitelná. Značka dnes nemá reklamace, dodací lhůty jsou
dobré a jejich plnění bezproblémové. Snadno se vyrovnává i s občasným faktem
dlouhého čekání na jednotlivé dovozní licence, které jsou pro Argentinu
specifické.
V čem
spočívají tyto dovozní licence?
Jedná se o licence vydávané argentinskou
vládou, které vznikly na ochranu argentinských výrobců. Pro importéry to však
představuje obtížnou situaci. Jejich aktivity jsou odvislé od rozhodnutí státu,
a to, zda jim sortiment povolí dovézt či nikoliv. Výroba ložisek v zemi je
zanedbatelná. Import je tak nezbytností, což si naštěstí Ministerstvo
hospodářství uvědomuje a dovozní licence, byť v omezené míře, schvaluje. To na
základě předem předložených seznamů typů a množství. Na schválení se mnohdy
čeká déle než tři měsíce a jsou případy, kdy licence není udělena vůbec. To
samozřejmě klade vyšší nároky na financování skladových položek. Vedení
společnosti má ale naštěstí pro tato argentinská specifika pochopení a musím
říci, že i notnou dávku trpělivosti a ta, jak známo, růže přináší…
Co
bylo náplní Vaší práce coby ředitele argentinské afilace ZKL?
V Argentině jsem žil necelé dva roky od svého
nástupu v polovině roku 2011. Stálá přítomnost v zemi byla nutností, abych
stabilizoval ekonomickou situaci afilace, vyrovnal se s těmi nejpalčivějšími
problémy, jako byla neúměrná “přezaměstnanost”, snížil náklady, vtiskl
společnosti nový styl a systém jejího dalšího působení na trhu. Hlavním úkolem
bylo udržet klientelu v zemi a rozšířit ji v zemích okolních. Jak se mi to
podařilo, nechť posoudí jiní, ale po téměř čtyřech letech práce pro ZKL mohu
konstatovat, že jsem rád, že jsem tuto výzvu přijal. V této práci vidím smysl a
vnitřně mě uspokojuje fakt, že pracuji pro společnost, jejíž majetek je ve
vlastnictví občanů České republiky, kteří mají vizi, snahu a zájem vést
společnost dále, rozvíjet jí a zviditelňovat tak naší zemi v zahraničí.
Jaký byl v loňském roce obrat argentinské afilace ZKL?
Prodej značky v zemi v minulém roce činil
téměř 2,5 milionu USD. V době, kdy všechny dovozy podléhají schválení ze strany
argentinského státu, jde o slušný výsledek. Prodeje se odvíjely od
disponibility volné měny. Objem schválených dovozů kolísal, což vytvářelo tlak na
skladové hospodářství ZKL, ale v tomto směru nutno říci, že vedení společnosti
vycházelo afilaci vstříc.

Pomáhá exportu ZKL slabá koruna a její letošní další propad
vůči euru i dolaru?
Neřekl bych, že by obchodu slabší koruna v
posledních týdnech příliš napomáhala. Vzhledem k tomu, že ZKL část materiálu
pro výrobu ložisek nakupuje v zahraničí, prodražují se společnosti zase dovozy,
takže v konečné podobě se výsledný efekt vyrovnává. Pravdou je, že koruna je v
posledních letech celkem stabilní měnou a pokud nedojde k jejímu “zpevnění”
jako v období z počátku tohoto století, tak na vývozy ZKL bude mít tento fakt
minimální dopad.
Jakou pozici zaujímá ZKL v Argentině?
Značka ZKL se poprvé objevila na
argentinském trhu v roce 1962. Nejdříve její obchodní zájmy v zemi zastupovala
afilace ŠKODA PLATENSE. Obchod v období
působení této společnosti celkem slušně vzkvétal. Zabývalo se jím celé jedno
samostatné oddělení této afilace a mělo významný podíl na krytí provozních nákladů
firmy ve své době. Toto oddělení čítalo i více jak deset lidí, komoditě
odpovídal i celkem slušný sklad a jeho struktura. Po rozpadu monopolu
zahraničního obchodu v roce 1989 se začaly jednotlivé výrobní podniky postupně
zapojovat do zahraničně-obchodní činnosti a ZKL nebyl výjimkou. Možno ale říci, že právě období let
osmdesátých se velkou měrou zasadilo o pozici značky v zemi dnes. V konkurenci
ostatních renomovaných světových značek zaujímá ZKL v Argentině průběžně pátou
až šestou příčku.
Jaká
je skladba vašich odběratelů? Ve kterých oblastech strojírenství působí?
Nejvíce se ložiska ZKL dodávají do segmentu
agro-průmyslu. Naši hlavní odběratelé působí v hlavních pěstitelských oblastech
sóji, tedy plodiny, která je dnes hlavním vývozním artiklem země, a tím i
největším zdrojem devizových příjmů. ZKL je ale také významným dodavatelem do
traktorky PAUNI nebo velkého ropného kombinátu YPF. Dále dodává ložiska
výrobcům převodových skříní aj. Jde tak o konečné spotřebitele jak typu OEM
(prvovýroba), tak EDU (použití v již fungujících provozech).
Po jakých typech výrobků ZKL je v zemi největší poptávka?
V Argentině je prodej po jednotlivých
druzích rozdělen celkem rovnoměrně: 40 % kuličková, 35 % kuželíková a 25 %
soudečková a válečková ložiska. Zájem začíná být i o speciální a velkorozměrová
ložiska.

Zvažujete vybudování vlastního výrobního závodu v
Argentině?
V roce 2011 vybízel dlouhodobě stabilní
obchod k založení vlastního provozu na kompletaci některých typorozměrů. Ovšem
se zavedením instrumentu dovozních licencí, zrušením volné směnitelnosti
argentinského pesa a zahájením devizové regulace v dubnu 2011, vedení koncernu
nakonec od tohoto záměru ustoupilo. Zhoršující se ekonomická situace v zemi
dala tušit, že takový druh podnikání by byl velmi riskantní a po zkušenostech,
kterých jsem nabyl v následujících dvou letech, jsem dnes přesvědčen, že toto
rozhodnutí bylo správné.
Jaká
je současná politická situace v Argentině?
Politická situace v zemi je celkem stabilní. V čele státu
je prezidentka, které letos končí druhé volební období a svůj mandát už nebude
moci prodloužit. Koncem tohoto roku v zemi proběhnou prezidentské volby, které
do čela státu vynesou novou osobnost. Věřím, že i nadále povládne demokratický
režim, který vytvoří dobré předpoklady pro větší zapojení země do mezinárodního
obchodu. Znovu tak snad přivolá i zájem investorů. Tento fakt si ale vyžádá
řadu změn, především odstoupení od ochranářské politiky. Nebude to jednoduchý
proces, země se bude muset něčeho vzdát, ale má-li postoupit vpřed, bude tento
krok muset učinit.
Jsou
vaši argentinští partneři odlišní od těch evropských?
Mentalita obchodních partnerů snese
srovnání se zákazníky v Evropě. Jde povětšinou o solidní zákazníky, kteří na
trhu působí desítky let. Problémy s placením v Argentině, Brazílii, Uruguayi
nebyly nikdy, v ostatních zemích výjimečně. Občasné reklamace ve věci
zámořského balení z období let 2010 –
2011 jsou dnes již také minulostí, neboť jeho nový typ překonal i tyto celkem
sporadicky reklamované nedostatky.
Daří se Vám na argentinském trhu posilovat pozici? Jaké
jsou plány ZKL do budoucna?
Spíše než posilovat pozici se snažím o
udržení pozic stávajících, což není jednoduché. Vzhledem k překážkám, kterým
importéři do Argentiny dnes čelí, je dnes hlavní snahou afilace zvyšovat objem
obchodu se zákazníky v ostatních zemích Latinské Ameriky. Teritorium Latinské
Ameriky si z obchodního hlediska zaslouží rozvíjet a pro značku ZKL jako
takovou má bezesporu svůj význam. Má zde svou klientelu, dobré jméno, věhlas a
konkurence o ní velmi dobře ví. Velký potenciál je zejména v Brazílii, kam dnes
zájem o rozšíření obchodu směřuje nejvíce. Stojí ale nejvíce námahy, prostředků
a úsilí. Pevně věřím, že v tomto roce zde přinese naše úsilí konečně své plody.
Výroba ZKL podpořila projekt vývojem nových speciálních ložisek a proces jejich
homologace byl úspěšně završen právě před několika dny. Od něho si slibujeme,
že nastartuje novou etapu v rozvoji našich vztahů v Brazílii a budu jen rád,
když za rok budu moci tento fakt potvrdit i příslušnými čísly.
Děkuji za rozhovor.
*Koncern
ZKL vznikl integrací českého ložiskového průmyslu s více než šedesátiletou
tradicí, zajišťující výzkum, vývoj, výrobu a prodej ložisek ZKL. Vznik
koncernu je datován k 1. 7. 1999. ZKL je největší výrobce velkorozměrových
soudečkových, speciálních a dělených ložisek ve střední Evropě.
ZKL Group se zaměřuje především na vývoj a výrobu
svých produktů. Proto oblast prodeje, podpory a obsluhy koncových uživatelů
zajišťuje obchodní organizace ZKL Bearings CZ, a.s., která kromě přímého
zaměření na partnery z oblasti OEM spolupracuje také s rozsáhnou sítí
autorizovaných distributorů. Ve významných světových teritoriích pak zajišťují
prodej a podporu přímo také dceřiné společnosti koncernu
ZKL.
Text: Lenka
Rudišová
Foto: lesensky.cz
Publisher:
Profesní magazín Best of www.ibestof.cz