Narodil se
v Pardubicích, a tam se prý hokeji věnuje každý kluk. Během třiceti let
své profesionální kariéry se zařadil k legendám našeho hokeje. Už jako
osmnáctiletý byl naším nejmladším reprezentačním brankářem. Třikrát se stal
s mužstvem Pardubic mistrem republiky, několikrát zvítězil v anketě
Zlatá hokejka, dvakrát byl vyhlášen sportovcem roku. V roce 1998 významným
způsobem přispěl k vítězství našich hokejistů na olympijských hrách
v Naganu. S týmem Detroitu dvakrát držel v rukou Stanley Cup,
pohár pro vítěze NHL. Byl vyhlášen nejlepším evropským hokejistou NHL a jako
první z Čechů vstoupil v listopadu 2014 do hokejové Síně slávy
v Torontu. Po ukončení sportovní kariéry se rozhodl věnovat byznysu a
prosadit na trhu svou značku. Cesta od nápadu k realizaci trvala déle než
rok. Nealkoholický nápoj Smarty, který společnost DM Life vyvinula, je určen
všem, kteří se chtějí bavit, relaxovat, a zároveň podávat dobré fyzické i
psychické výkony.

foto: Robert Vano
Dosáhl jste
mimořádných sportovních úspěchů. Myslíte, že se dá porovnat úspěch ve sportu
s úspěchem v byznysu? Je to podobné?
Radost určitě přináší sport i byznys. Na hřišti jsem úspěšný
byl, v byznysu jsem teprve na začátku. Možná v tom nebude tolik
adrenalinu jako v hokeji, ale pro mě je to velká motivace. Vlastně bych už
nemusel dělat vůbec nic, ale to by mě netěšilo. Prosadit svou značku, dostat ji
na trh, to je výzva, která mě vzrušuje, která mě nutí každý den vstát a řešit
problémy, které nastanou. Je pro mě důležité, že se pořád něco děje. Možná je
v tom stejná soutěživost jako ve sportu.

foto: Robert Vano
Vy už jste si
podnikání zkusil, ale nedařilo se. Podcenil jste tenkrát něco, vzal jste si
z toho ponaučení?
Dříve jsem byl jen investorem, starali se jiní a já jsem do
podnikání vlastně nepronikl. V té době byl u mě na prvním místě hokej, na
byznys jsem neměl čas, nemohl jsem se mu věnovat. Teď jsem přítomen každý den,
mám daleko větší přehled, osobně na vše dohlížím. Myslím, že to je nutné, pokud
chce člověk něčeho dosáhnout, a to já chci.
Možná jste se potkal
se závistí a škodolibostí, říká se, že je to taková česká „specialita“.
Myslíte, že je to pravda?
Nemyslím. Jsou to prostě běžné lidské vlastnosti, se kterými
je nutné počítat. Není to u nás jiné, než všude jinde ve světě. Je to spíš
takové klišé, které nemá své opodstatnění. Je spousta lidí, kteří mi přejí, ale
jsou jistě i tací, kteří by měli radost z mých neúspěchů. Tak to chodí…

foto: Robert Vano
Když se něco daří,
cítíte stejný pocit uspokojení jako v mládí?
To je stejné. Když mám úspěch, mám radost, to je asi
normální. Je pravda, že s věkem už své emoce nedávám tolik najevo.
Nekřepčím, neskáču, beru vše s rezervou. Zažil jsem už velké výhry, ale i
velké prohry a vím, že to k životu patří. Nedělám z toho vědu, zkušenost
mě naučila, že hned zítra může být všechno úplně jinak.
Je nějaký důležitý
poznatek, který jste si ze sportu odnesl do dalšího života?
Pro mě byl vždy tým a týmový úspěch na prvním místě,
jednoznačně jsem k tomu vedl i své děti. Ale na druhou stranu člověk by se
za tým nikdy neměl schovávat, měl by mít svou zodpovědnost a neměl by ji
přenášet na druhé. Takhle to vidím i ve svém podnikání. Jsem šéfem týmu, cítím
se být zodpovědný za lidi, kteří se mnou spolupracují, kapitánem těch, kteří se
spojili pro úspěch naší značky. Bude-li se jí dařit, bude se dařit i lidem.
Myslím, že jsme dobrý tým.
Když jste začínal se
sportem, byl jste v bráně proto, že na vás nezbylo místo v útoku, jak
to tak u dětí bývá?
Do brány mě to táhlo od samého začátku. Už doma, když jsme
si hrávali s bratrem, on útočil pingpongovým míčkem, já hájil dveře
obýváku, které představovaly branku. Když jsem dostal svou první brankářskou
výzbroj, byl jsem šťastný.

foto: Robert Vano
Co bylo příčinou
vašich úspěchů, jaká byla vaše nejsilnější „zbraň“?
Byla to taková souhra všech možných příznivých okolností.
Talent, lidé kolem mě, rodiče, kteří mě podporovali. I to, že jsem se narodil v
„hokejovém“ městě Pardubicích. Když mi bylo šestnáct, chyběl pardubickému
mužstvu brankář, chytil jsem příležitost za pačesy. Měl jsem asi tu správnou
brankářskou zanícenost a vše jsem vždy podřizoval úspěchu mužstva. Mou
nejsilnější zbraní byl rozklek, měl jsem ho nejlepší na světě. Dá se vylepšit
tréninkem, ale chce to i fyzické dispozice. Také jsem prokázal, lépe než jiní
brankáři, svou předvídavost. Každému vyhovuje něco jiného, já jsem si jel
vždycky po svém.
Za „velkou louži“
jste vyrazil v roce 1990. Překvapilo, zaskočilo vás tam něco?
V Americe mě překvapilo, jak velký důraz se klade na
rodinu, je téměř posvátná. Velmi důležitá je tu i vzájemná pomoc sousedů, ale i
pomoc slabším – ta se předpokládá skoro povinně. Movitější pomáhají zcela
samozřejmě těm méně šťastným a vedou k tomu odmala i své děti. Jsou tu
spousty dobrovolníků, kteří pomáhají všude, kde je potřeba…

foto: Robert Vano
Já jsem myslela spíš
v hokeji, třeba v tréninku…
I v tom jsou rozdíly. Je tu více zápasů než v naší
lize, což znamená i daleko více cestování. U nás doma se tenkrát trénovalo
delší čas, ale s daleko menší intenzitou. Tam se, i díky množství zápasů, trénovalo
krátce, ale velmi tvrdě. Nebyl čas se ani napít. Trenéři očekávají stoprocentní
nasazení, jede se úplně naplno.
Je třeba, aby
sportovec myslel na „zadní vrátka“, na to, co bude jednou dělat, až svou
sportovní kariéru ukončí?
Asi by bylo správné říci, že je třeba na to myslet. Ale já
to vidím jinak. Pokud chce sportovec dělat něco výborně, nemá myslet na nic
jiného než na sport a na to, jak být nejlepší a vše ostatní řešit až potom.
Vy sám jste nic
promyšleného neměl? Jak jste se dostal ke svému byznysu?
Když jsem definitivně skončil s hokejem, věděl jsem, že
chci něco tvořit, jen jsem přesně nevěděl, co. A pak jsem dostal nabídku, abych
dělal distributora nápojů pro střední a východní Evropu. Těsně před podpisem
smlouvy jsem se ale rozhodl jinak. Napadlo mě, že by mě daleko více těšilo
vytvořit nápoj s vlastní značkou. A takhle to celé začalo. Byznys mě
vždycky zajímal. Sledoval jsem informace v novinách, časopisech, televizi.
Rozhodl jsem se to zkusit.

foto: Robert Vano
Vymyslel jste pro
svůj nápoj značku Smarty. Proč?
Protože Smarty je od „smart“ – chytrý, elegantní,
inteligentní. Přesně jako samotný nápoj a stejně jako lišák s jiskrou
v levém oku, kterého máme ve svém logu. Pracoval jsem na své značce od
samého začátku, od prvního nápadu, vlastně jsme ji s grafikem „vypiplali“.
Zrovna tak jako chuť nápoje či jeho složení s dalšími odborníky. Jsem
majitelem i investorem. Vlastně Smarty jsem já.

Na plechovce nápoje
Smarty jsem ale marně hledala vaše jméno, vaši fotografii, která by jistě byla
výbornou reklamou. To je záměr?
V dobách své aktivní hokejové činnosti jsem se stal tváří několika reklam. Avšak nyní
už nemám potřebu se ukazovat – výjimku bych možná udělal snad jen u charity.
Popularity jsem si opravdu užil až dost, ale s hokejem už jsem skončil.
Nechci propagovat své jméno, ale naši značku – nápoj Smarty s lišákem
v jeho logu.
Čím je jedinečný, odlišný od ostatních?
Nenajdete nápoj, který
by mu byl podobný. Dokáže uvolnit i koncentrovat zároveň. Člověk, který chce
podat výborný výkon, nemůže být v napětí – Smarty v sobě obsahuje
prvky, které navozují psychickou pohodu. A zároveň jak při sportu, tak v práci
vás povzbudí k větší koncentraci a lepšímu výkonu. Je to přírodní nápoj, založený
na látkách přírodního původu nebo těch, které produkuje lidské tělo. Na jeho
složení jsme pracovali s jedním z našich nejlepších dietologů,
doktorem Fořtem. Testovat chutě, stabilitu a mnoho dalších důležitých věcí jsme
jezdili více než rok do Vídně. Až když jsme byli s chutí, barvou a vůní
stoprocentně spokojeni, stejně jako s funkčností a trvanlivostí, začali jsme
stáčet. Máme dvě základní varianty – lehčí Smarty White a sytější Smarty Black.
Smarty uvolňuje, koncentruje, baví – to je náš slogan a je to přesně to, o čem
Smarty je. Na českém trhu jsme půl roku, mám z toho radost, i když bych si
přál, abychom se rozvíjeli ještě rychleji.

foto: Robert Vano
Co vás brzdí, nějaké byrokratické překážky?
To snad ani ne, ale
lidé ještě naši značku neznají, jsou tedy zpočátku nedůvěřiví. To však není nic
neočekávaného, považuji to za běžnou reakci na něco úplně nového. Na trhu je
samozřejmě konkurence velkých, zavedených firem. Pro mě, který vlastně začínám
podnikat až téměř ve svých padesáti letech, je to všechno nové, zřejmě obtížnější
než pro někoho, kdo se v byznysu pohybuje od mládí. Ale o to větší je to
výzva. Dnes ještě nemohu vědět, jestli se nám bude dařit. Ale mám uspokojení z toho,
když to jde kupředu.
Takže byznys je to, čemu se teď věnujete na
„plný úvazek“?
Nejvíce se samozřejmě
věnuji své partnerce (smích). Ne, vážně, určitě byznysu a potom pejskovi…
S partnerkou si rádi o své práci povídáme – každý o té své – ale protože
máme trochu podobné pracovní problémy, ona v médiích já s marketingem
své značky, dobře si i v tom rozumíme (pozn.
redakce: partnerkou Dominika Haška je Libuše Šmuclerová, generální ředitelka Ringier Axel Springer CZ) Můj anglický setr je naše společná láska. Jezdíme
na kole, pes běhá vedle nás. Protože je to lovecký pes, je ve výcviku, i já se
začínám věnovat myslivosti. Je ještě mladý, takže místo lovu se občas věnuje
chytání motýlů a já to se zbraní také ještě moc neumím, ale oba se postupně
zdokonalujeme… Chodí se mnou všude, kde je to možné, jsme pořád spolu.
Hokeji se
už tedy nevěnujete vůbec?
Nehraju ani netrénuju. Ale jsem v úzkém kontaktu
s hokejem v Pardubicích – je to můj domovský klub, moje srdeční
záležitost. Přestože jsme s podnikáním teprve na začátku, Smarty je jejich
partnerem a trošku je podporuje, podobně jako hráčskou hokejovou asociaci. Jsem
také v pravidelném kontaktu i se Svazem ledního hokeje, ale ne na
profesionální úrovni. Vykonávám dobrovolnou funkci předsedy návrhové komise pro
Síň slávy českého hokeje, kam navrhujeme nové členy. Doma mám několik
památečných kusů své hokejové výzbroje, které bych jednou rád věnoval Síni
slávy, až bude mít svou kamennou podobu. S kamarády si občas chodím zahrát
jen tak pro radost a hrávám v obraně. Nedávno se jednomu z nich
povedlo to, co se mi naštěstí celou mou závodní kariéru vyhýbalo – vyrazil mi
pět zubů…(smích)

foto: Robert Vano
Zapojujete
se i do charitativních projektů?
Charita je velmi důležité téma. Když jsem odcházel
z Buffala, přál jsem si, aby tam po mně něco zůstalo. Je to můj druhý
domov, vždycky se tam ke mně krásně chovali – město, klub, diváci. Založil jsem
tam nadaci pro děti, které jsou ze sociálně slabších rodin a chtějí se věnovat
lednímu hokeji. Mají zadarmo led, dopravu, výzbroj. V programu je zapojeno
více než dvě stě dětí, funguje to výborně už čtrnáctý rok. Mám z toho velmi
dobrý pocit. Charitě se chci samozřejmě věnovat více i u nás, jen co se mi začne
dařit v byznysu. Během roku se zúčastňuji různých charitativních akcí a
přispívám nepravidelně menšími částkami na různé projekty.
Myslíte
někdy na to, jaké by to bylo, kdybyste zůstal natrvalo v Americe?
Na to vůbec nemyslím. Vždycky jsem stoprocentně věděl, že se
chci vrátit domů, odjakživa jsem s tím počítal. Nikdy jsem se nenaučil
perfektně anglicky, a i když jsem se s každým domluvil a kluky z mužstva
jsem měl rád, můj domov to nikdy nebyl. Jsem Čech a ke svému původu jsem se
hrdě hlásil. Vždycky jsem byl pyšný na spoustu věcí – na naše úspěchy ve
sportu, naše básníky, na naši sametovou revoluci, na české pivo a hlavně na
prezidenta Havla, kterého v Americe všichni obdivovali…
Děkuji za
rozhovor.
Text: Eva Procházková
Foto: Robert Vano www.robertvano.cz
Smarty DRINK: www.smartydrink.cz
FB fan stránky Smarty DRINK: https://www.facebook.com/smartydrink.cz?fref=ts
Vytvořeno
ve spolupráci:
Oblečení
a obuv: Pánské obleky BANDI www.bandi.cz
Designhotel
Elephant Prague www.hotel-elephant.cz
Grandior
Hotel Prague www.hotel-grandior.cz
LE
Hotels Group www.le-hotels.cz
Korektura
textu: Vladana Hallová
Produkce:
Michaela Lejsková
Publisher:
Profesní magazín Best of www.ibestof.cz