Radek Koch – spolumajitel multifunkčního klubu Mecca

Do svých
podnikatelských záměrů se pouští s nadšením a nezbytnou dávkou progresivity.
Člověk, který se od rozvážení zakázek na kole dostal do vrcholového byznysu, a podílel se na prodeji úspěšně vybudované velké firmy. Tvůrčí duch a aktivní zájmy ho nenechal
y
dlouho zahálet a rozhodl se vyplnit další díru na v podstatě přeplněném trhu.
Klubů je u nás hodně, ale úroveň zábavy a servis, tam viděl velké rezervy. Klub
Mecca, pražskou legendu, která
letos slaví šestnáct let, v podstatě srovnal se zemí. Kompletní
rekonstrukcí
vytvořil
multifunkční centrum, které slouží
jak pro
konference, tak
pro noční
zábavu
, a to s programem, který je vstřícný hostům bez
generačních rozdílů. Radkova přátelská a přímá povaha dává tušit, že se mu
podařilo obklopit se schopným tým
em,
který mu pomáhá každou myšlenku dotáhnout do zdárného konce. A stejně jako před
lety i dnes ho občas můžete potkat, jak jede z práce a
do práce na kole. Vše,
co
dosud
dělal, měl rád a to je myslím ten
nejdůležitější předpoklad pro úspěch.

Radek Koch, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Klub Mecca není vaší první podnikatelskou
aktivitou. Kdy jste se pustil do podnikání a v jakém segmentu?

Přišel jsem z úplně jiného oboru. Prodávali jsme kancelářské
potřeby – tužky, papír, tonery, prostě vše pro kancelář s donáškou až na
stůl.

 

Jak dlouho
jste v této oblasti působil a co vám tato životní etapa přinesla?

Prakticky většinu svého pracovního života. Musím uznat, že mi to dalo
hodně do života jak po stránce manažerské, tak lidské. Dodnes na ta léta rád vzpomínám.

Radek Koch, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Je jasné,
že úspěšné kariéry člověk nedosáhne tím, že za sebou po osmi hodinách zavře
dveře kanceláře. Jakou daň si bralo vaše vysoké pracovní nasazení?

To jistě ne. V podstatě by se dalo říct, že jsem neměl a dodnes
nemám pevnou pracovní dobu. Obchodní věci řeším během dne,
ale i večer. Chci mít vždy přehled. Neřekl bych, že si to vybralo nějakou daň.
Měl jsem v životě štěstí, že jsem dělal práci, která mě bavila a naplňovala,
jinak by to nemělo cenu.

 

Udělal jste
změnu jak profesní, tak svého životního stylu. Čím jste začal, když jste se více
zaměřil sám na sebe než na práci?

Abych se přiznal, byl jsem klasický workoholik. Ale po čase jsem si
uvědomil, že nejen prací je člověk živ, a změnil jsem to. Když jsem odešel ze
světa kancelářských potřeb, začal jsem více cestovat a konečně jsem měl čas na
koníčky, které jsem odkládal, například jsem se začal učit na piano a taky jsem
se pustil do rekonstrukce bytu.

Radek Koch, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Než přišel
do vašeho života klub Mecca… Co volbě
těchto prostor předcházelo?

Když za námi jednou přijelo pár
kamarádů ze zahraničí, vzali jsme je večer do pražských klubů. Čekali, že ve
velkém městě, jako je Praha, budeme mít bujarý noční život na světové úrovni,
ale to se nekonalo a oni byli docela zklamaní. A tehdy jsem si řekl, že by si
Praha zasloužila něco víc a že se k tomu pokusím přispět. Nejprve jsme
zkusili uspořádat jeden malý event. Dopadl dobře, takže netrvalo dlouho a další
následovaly. Vzpomínám si, že nám byly tehdejší prostory Občanské plovárny malé, a tak jsme se dostali do Meccy.

 

Čím si ty prostory
získaly váš zájem?

Klub jsem znal už z minulosti, pokaždé když jsem tam zavítal, se mi
tam moc líbilo. Už tehdy jako řadový host jsem viděl obrovský potenciál, který v sobě
prostor skýtal. Mecca byla a doufám,
že stále je a bude pojmem na pražské klubové scéně.

Mecca

foto: archiv Radka Kocha

 

Jak
probíhaly plány a přípravy na rekonstrukci prostor, než jste se do ní pustil?

Po koupi klubu jsme asi tři měsíce nechali klub běžet po starých
kolejích se stávajícím personálem a figurovali jsme jen v pasivní roli
pozorovatele. Věděli jsme, že za tu řadu let, kdy Mecca fungovala, bude mít spoustu dílků systému už vychytaných a ty
je potřeba zachovat. Zároveň jsme tušili, že se bude muset hodně věcí změnit. Ten
čas pozorování byl důležitý pro to, abychom oddělili, jak se říká, zrno od
plev. Pochopili jsme, že pokud chceme zvýšit atraktivitu a hlavně návštěvnost,
musí klub projít zásadní rekonstrukcí.

Radek Koch, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Které ze
změn v Mecce považujete za
nejzásadnější?

Stavební změny se dotkly prakticky celého prostoru. Nechtěli jsme jen oprášit
starý kabát, chtěli jsme vytvořit z Meccy
nový multifunkční prostor, který bude natolik variabilní, že bude splňovat i ty
nejnáročnější podmínky pro pořádání široké škály akcí. Za nejzásadnější
považuji navýšení kapacity na dvojnásobek. Nyní máme k dispozici tři patra
zábavy a pět samostatných barů. Pořídili jsme moderní zvukovou, světelnou a
multimediální techniku a zároveň udělali nutné akustické úpravy a odhlučnění.
Investovalo se do nových klimatizačních okruhů, ale také do nových elektrických
rozvodů a únikových východů. Byla pro nás priorita, aby z hlediska
bezpečnosti bylo vše v pořádku a podle předpisů. A samozřejmě nesmím
opomenout nový interiér, který ještě více podtrhl industriální vzhled klubu.

Radek Koch, foto: Lenka Hatašová

Radek Koch a Jan Vinkler – manažer klubu Mecca, foto: Lenka Hatašová

 

Jak dlouho
práce na klubu trvaly?

Samotná rekonstrukce trvala osm měsíců, ale předcházely tomu měsíce
příprav. A i poté, co jsme klub znovu otevřeli, se musela spousta věcí a systémů přizpůsobit každodennímu provozu.

 

Jaké nové
zkušenosti jste díky rozsáhlé rekonstrukci získal?

Řekl bych, že nás
během rekonstrukce provázely standardní „české“ problémy. Nicméně díky velkému
úsilí všech ostatních se nakonec klub podařilo otevřít včas.

Radek Koch, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Změna
zasáhla i logo Meccy. Kdo jej
vymyslel a co jím chcete sdělit?

Logo jsme si nechali vytvořit u jednoho německého designéra. Změnou
neprošlo jen logo, ale celá corporate identity. Základem loga je hvězda, která
symbolizuje, že každý návštěvník, který k nám zavítá, je „hvězda“, myšleno každý návštěvník je pro nás
důležitý.

Mecca

foto: archiv Radka Kocha

 

Jakým
způsobem jste si vybíral svůj tým a jak jste v tom měl šťastnou ruku?

Myslím, že jsem měl v tomto směru obrovské štěstí. Našel jsem
dobré manažery, kteří byli nejen poctiví, což je v tomto oboru spíše
vzácností, ale také byli ochotní se učit novým věcem a neustále je vylepšovat.
A to funguje vlastně dodnes, pořád se snažíme klub a naše služby posouvat
kupředu.

 

Jakým
způsobem jste rozjel Meccu a jaké
byly vaše cíle?

Naše vize byla od počátku jasná. Chtěli jsme Meccu vrátit na výsluní, kam patří. Důraz byl kladen především na nový
kreativní program, rozmanitost kulturních i společenských akcí, profesionální
personál s pro-klientským přístupem a na dostupnou cenovou politiku. S
novou image a cílenou marketingovou kampaní jsme se snažili zasáhnout nejen
širokou klubovou veřejnost, ale otevřít se nově i firemnímu segmentu. Spousta
lidí si nás spojovala s výborným pátečním mecheche, ale už málokdo věděl,
že jsme schopni zorganizovat kompletně na klíč firemní večírek.

Radek Koch, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Od té doby uběhly dva roky. Bilancujete?               

Musím přiznat, že jsme za ty dva roky udělali spousty bot, ale
nepláčeme nad rozlitým mlékem. Jedeme dál. Učíme se z chyb a nejen
z vlastních. Nasloucháme našim hostům, pravidelně vyhodnocujeme dotazníky.
Každou akci na poradě pečlivě revidujeme a řešíme, co příště uděláme lépe.
Snažíme se udržet náklady na uzdě a zisk investujeme zpátky do klubu, jsme
takřka posedlí vylepšováním.

 

Dokážete
odhadnout, kdy bude klub praskat ve švech a kdy naopak bude hostů méně?

Existují různé indikátory, které nám pomáhají předpokládat, jak zhruba
bude akce vypadat, například vývoj předprodejů, počet rezervací stolů nebo
součet potvrzených účastníků na facebookové události. Ale pravda je, že jsou to
jenom indikátory a my do poslední chvíle nevíme, kolik hostů můžeme očekávat.
Za ta léta jsme se naučili, že neexistuje žádné řešení rovnice, které funguje. Pamatuji
velkoprodukční eventy měsíce připravované,
na které nakonec lidé nepřišli, protože začalo pršet, a naopak jednou jsme zabukovali
dlouho dopředu poměrně neznámého DJe, který mezitím vydal novou skladbu a stal
se velmi populárním, a my jsme pak měli vyprodáno.

Mecca

foto: archiv Radka Kocha

 

Když se
zeptám na vaši cílovou skupinu klientů, jaká je?

S úsměvem říkáme 18 plus. (smích)
Ve skutečnosti máme několik cílových skupin. Největší skupinu tvoří spíše
mladší klientela, která vyhledává náš klub kvůli hudební produkci. Dále nás
pravidelně navštěvují VIP hosté, kteří si potrpí na špičkový servis. Pro ně
máme speciální věrnostní program. Občas k nám zavítá i nějaká ta
celebrita. Cílíme především na české publikum, ale v poslední době Mecca láká i spousty cizinců, kteří
přijeli na víkend do Prahy a slyšeli o nás. Čas od času pořádáme akce zaměřené
na LGBT komunitu nebo ladies night s módní
přehlídkou a podobně. Zkrátka k nám chodí správně vyvážená směsice hostů.

Mecca

foto: archiv Radka Kocha

 

Co si mohu
představit pod pojmem multifunkční klub?

Dnes jsme v Mecce schopni
odbavit celou škálu akcí. Od klasické party s DJem nebo koncertem živých
kapel až po náročné korporátní akce s velkým cateringem. Za zmínku stojí,
že pořádáme v klubu dýdžejskou akademii. Je to dvoudenní kurz určený mladým
začínajícím dýdžejům. Takže vlastně fušujeme také do vzdělávání. (úsměv)

Radek Koch, foto: Lenka Hatašová

Jan Vinkler a Radek Koch, foto: Lenka Hatašová

 

Jak se
srovnáváte s ostatními kluby a na jaké úrovní spolu komunikujete?

Pravidelně naši konkurenci mapujeme. Jsou směry, ve kterých vítězíme
na plné čáře, a jsou takové, kde ještě musíme přidat. Jedna z našich
největších předností jsou naše dekorace, které si sami vyrábíme. Téměř každý
víkend klub proměňujeme na něco tematicky nového. Klíčový je ovšem personál
klubu. Lidé jsou spolehliví, pohotoví, flexibilní a vždy v dobré náladě.
Konkurence od nás může lehce okopírovat program
z internetu, ale už hůře se jim kopírují naše
vlastní dekorace a naši zaměstnanci – v tom budeme vždy unikátní.

 

Image
podniku se vyvíjí současně s tím, kdo jej navštěvuje. Vsadil jste na
nějakou známou tvář?

Je pravda, že některé podniky si najímají známé osobnosti, aby se o
nich více mluvilo. My to neděláme, i když občas se bulváru nevyhneme.

 

Někteří klienti žádají něco navíc, speciální službu.
Najdou u vás něco takového, čím se mohou odlišit od běžného návštěvníka?

Ojéje. Setkáváme se téměř s železnou pravidelností s požadavky,
které v menu zalistované nemáme. Dobrým příkladem je oslava narozenin.
V případě, že si to klient přeje, umíme připravit kompletní program
počínaje večeří přes transport limuzínou, speciální dekorace v našem sky
boxu, streamování fotografií na TV, dorty, květiny… a konče odvozem domů. Jsme
připraveni vyřešit téměř jakýkoliv požadavek.

Radek Koch, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Jaký způsob
propagace se vám v této oblasti nejlépe osvědčil?

Náš marketingový plán je komplexní. Nejvíce využíváme facebookové
kampaně a osobní doporučení.

 

Máte návod na úspěšné řízení týmu lidí?

Základem je vybrat správné lidi do týmu a potom s nimi už jen dál
pracovat. Pochopit, co je motivuje, a naslouchat jim. S každým manažerem
je potřeba pracovat individuálně. Jsou tací, kteří preferují volnost, a jiní
zase potřebují pevnější vedení. Občas se přistihnu, že jim zasahuji až příliš do
jejich kompetencí, musím se víc hlídat. (úsměv)

Mecca

foto: archiv Radka Kocha

 

Máte možnost pozorovat celou řadu lidí, především způsob,
jak se baví. Co myslíte, že dnešní mládež nejvíce vyhledává?

Podstata zůstala stejná – dnešní mládež se chce odreagovat, pobavit a
s někým novým seznámit. To, co se změnilo, jsou její nároky. Kupodivu jsou
menší. Změnil se i hudební žánr, dnes světem vládne EDM (electronic dance music). Bohužel dnešní mládež dává přednost „laciné zábavě“ před
zábavou na úrovni a to je smutné. My se ale nenecháváme odradit a jdeme za svým
posláním. Chceme i nadále dávat dohromady příjemné a sympatické lidi, kteří milují
tanec v rytmu houseové hudby až do rána, pod taktovkou talentovaných nejen
tuzemských dýdžejů, ale i atraktivních hostů ze zahraničí.

 

A jak se nejlépe bavíte a odreagujete vy sám?

Pravda je, že volného času moc
nazbyt nemám, o to více zvažuji, kam se půjdu pobavit. S nadšením ale
noční život vyměním za horské výlety a jiné sportovní aktivity nebo jen tak
zajdu na dortík do své oblíbené kavárny. Když je venku hezky, jedu do práce na
kole.

 

Děkuji za rozhovor.

Radek Koch

foto: archiv Radka Kocha

 

 

 


Text: Michael Lejsková

Foto: Lenka Hatašová www.lenkahatasova.com a archiv Radka Kocha

Vytvořeno ve spolupráci s Mecca
Club Prague www.mecca.cz

Korektura textu: Alžběta
Strnadová

Produkce: Michaela Lejsková

Publisher: Profesní magazín
Best of www.ibestof.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *