Vstup do podnikání
byl pro Martina Garguláka jasnou volbou. Ze studií rovnou pro živnostenský list,
a tedy doklad o tom, že o nerozhodnosti u něj nemůže být řeč. Směr, kterým se zpočátku
vydal, si také udržel a ve svém oboru uspěl. Ohromné na jeho činnosti je
především to, že jej nezajímají jen čísla dokládající obrat, ale duchaplnější
činnost, která přispívá k rozvoji společnosti. Proto také založil aktivitu nejlepsistudenti.cz a zajímá se rovněž o
potřebné, například prostřednictvím nadace Modrý
hroch. Martin Gargulák věří v rovné příležitosti a přátelskou, seriózní
komunikaci a od toho se mnohé úspěchy odvíjejí.

Kdy jste začal vůbec
poprvé uvažovat o podnikání?
Bylo to už v roce 2007, kdy jsem studoval vysokou školu
a zjišťoval jsem, že mi nedává to, co mi má dávat. V té době jsem pracoval
v jednom vyhlášeném fitness centru v Brně. Nějak mi ta práce nedala
to, co jsem od ní očekával. Tehdy jsem potkal jednu milou slečnu, která se
stala také mou manželkou a pomohla mi stát se OSVČ pro jednu telekomunikační
společnost.
Už v té době byl
váš podnikatelský záměr jasný, nebo jste předmět svého podnikání ještě
přehodnotil?
V roce 2007 jsem se stavěl na vlastní nohy. To, že budu
mít vlastní firmu, jsem věděl až o dva roky později, kdy jsem dostal
příležitost pracovat jako partner pro telekomunikační společnost a být na
začátku tohoto startu prodejního kanálu. Tehdy se mi začal teprve formovat
vlastní podnikatelský záměr a to víte, bylo mi 23 a snil jsem o velkém majetku,
velké firmě a drahých autech. Povědomí o fungování firmy jsem neměl vůbec
žádné. Pouze svůj vlastní rozum a chuť být si vlastním pánem ve svém světě.

Jaké byly vaše začátky z technologického hlediska?
Mě vždy bavily nové technologie. A musím říct, že mě baví dodnes. Telekomunikace byly v tu dobu na špici a určovaly trend a vývoj na technologickém trhu. Dodnes si pamatuji, jak jsem si vydělal své první peníze a šel si koupit vlastní mobilní telefon. To se psal nějaký rok 2002. Ještě si pamatuji i značku. Dokonce se v tu dobu začínaly vyrábět mobilní přídavné fotoaparáty k telefonům. Telefony byly ještě blokované na jiné mobilní operátory a musely se odblokovávat, počítač jsem měl tenkrát jenom stolní a psal ještě v T602. (smích)
Komunikační nástroje
se inovují doslova ze dne na den. Jak se vám daří v novinkách orientovat?
Je pravda, že vývoj je opravdu hodně rychlý. Jak do
technologií ale jednou proniknete, už odtud neutečete. Přiznám se, že tedy
nestíhám sledovat úplně vše, ale mám své favority v oblasti
technologického výzkumu a inovací, které opravdu sleduji a kterým věnuji čas. A
samozřejmě sleduji také aktuální výrobce a výrobky v oblasti zavádění
novinek na trh, takže poradit asi budu schopen.

Jak dlouho trvá
zavedení nového produktu na trh?
To je dosti obtížná otázka, protože to u každého produktu
trvá jinak dlouhou dobu. Každý produkt má svůj vývoj, svoje předpoklady a
uvedení produktu na trhu ovlivňuje spousta vnějších a vnitřních okolností, jako
jsou konkurence, vývoj trhu, tržní síla a podobně. Otázka ještě zní, jak si
vydefinovat faktický stav zavedení produktu na trh. Ale abych odpověděl na
otázku, tak je to určitě v řádech měsíců.
Co je podřízeno tomu,
abyste mohli nabízet novou službu?
Jak už jsem uvedl výše, na tohle není až tak jednoduchá a
jednoznačná odpověď. V každém případě to chce hodně energie, síly,
vytrvalosti, odhodlání. Několik produktů na trh zavádím, tak až se příště uvidíme,
řeknu, jaké to bylo. (úsměv)
Co je od začátku
prioritou firmy A1 mobil?
Prioritou firmy je mít samozřejmě spokojeného zákazníka.
Vím, že to v dnešní době mezi operátory není jednoduché a že každý
operátor slibuje hory doly, jen aby zákazníka ulovil. My jsme tady od toho,
abychom tyto sliby změnili ve skutečnost a o zákazníky se postarali. Naší
předností je individuální přístup ke každému, ať už velkému, nebo malému
zákazníkovi, a proto jsou mezi našimi spokojenými zákazníky jak firmy o 100
zaměstnancích, tak malé firmy o dvou lidech.

S jakými
společnostmi spolupracujete a co je předmětem takové spolupráce?
Mezi naše zákazníky patří například české zastoupení
společnosti Apple, společnost Čepos,
které patří třeba síť maloobchodních prodejen Brněnka, Bala a spousta
dalších. Ve spolupráci jsme samozřejmě ale také se svými dodavateli a odběrateli.
Největším odběratelem je společnost Vodafone
Czech republic a. s., pro kterou zajišťujeme nové firemní zákazníky a o
tyto firemní zákazníky se staráme. Jednoduše, jste firma a potřebujete volat,
mít ve firmě internet, mít telefony pro obchodníky, zaměstnance a podobně.
Zavoláte nám a my vám pomůžeme nastavit řešení ve firmě tak, aby pro vás bylo
co nejefektivnější a samozřejmě co nejvýkonnější. Toto právě zajišťujeme ve
spolupráci s jedním z největších operátorů na světě, společností Vodafone.

V roce 2012 jste
se stali Partnerem roku společnosti Vodafone.
Byla vaše spolupráce jiná či nějak výjimečná?
Možná to bude znít trochu zvláštně, ale v tomto období
jsme trochu pozměnili směr naší společnosti. Sundali jsme tmavé brýle a začali
se dívat kolem sebe. Zjistili jsme, že by bylo vhodné také část peněz, které
vyděláme, investovat do společnosti a společnost vylepšovat. Proto jsme se od
roku 2012 stali také společensky odpovědnou firmou a podporujeme konkrétní
nadaci Modrý hroch a investujeme
nemalé prostředky do zkvalitňování školství v ČR a také samozřejmě do
inovací a nových technologií v Česku.
Jak vy sám oceňujete své partnery a zaměstnance?
Na své zaměstnance nedám dopustit a hodně si jich vážím. Bez nich bych se nikdy neposunul tam, kde jsem teď, a za to jim patří velké, ale opravdu velké díky. Snažím se k sobě vybírat takové zaměstnance, kterým můžu věřit, a naopak, kteří věří mně. U mých obchodních partnerů je to podobné. Bohužel jsem prošel už i spoluprací s nekvalitními partnery a o to víc si vážím těch, kteří se mnou spolupracují doteď, a hlavně si jich vážím proto, že si vzájemně můžeme věřit i bez psaných dohod.

Kolikačlenná je v současnosti vaše firma? Hodláte výhledově optimalizovat či redukovat pracovní místa?
Firma má 15 zaměstnanců. Redukovat ani optimalizovat místa nehodlám. Naopak, pokud se objeví někdo, kdo bude chtít sdílet podobnou myšlenku, jakou máme ve firmě, rád do týmu někoho přivítám. Nápadů máme dost, práce taky

Jaké období vašeho podnikání
považujete za nejplodnější?
Můj život je stále plodný, a to jak v podnikání, tak
v osobním životě. (úsměv) Jsem
hlava plná nápadů a opravdu se nenudíme.
O jakých nepříjemných
zvratech můžete hovořit ze strany poskytovatele služeb?
Víte, nepříjemných zvratů mám za dobu svého podnikání
poměrně dost. Zvraty a překážky k podnikání a k životu patří a
z toho důvodu je máme překonávat. Bez toho se nemůžeme dále posouvat.
Z toho vyplývá, že se nepříjemných zvratů nebojím. Abychom nebyli jen
negativní, za dobu svého podnikání jsem okusil také spoustu příjemných zvratů. (smích)
Jakou máte strategii pro oslovování nových zákazníků?
Využíváme hodně referencí stávajících zákazníků a využíváme svůj region.
Snažíme se znát zákazníky detailněji a to nám generuje stále nové a nové
příležitosti. Využíváme eventů v daných regionech, zveme zákazníky na
společenské akce, chodíme s nimi na obědy, večeře a podobně. To nám funguje
stále více a stále lépe. K tomu máme samozřejmě k dispozici také své interní call
centrum, které zákazníky zkouší oslovit po telefonu. Úspěšnost tohoto ale v
dnešní době už není moc veliká a to si uvědomujeme.

Jakou problematiku řeší zákazníci
nejčastěji?
Stále se hodně potkáváme s úsporou nákladů na volání a nově zákazníci stále častěji
řeší rozvoj firem a možnost nachystat služby tak, aby se daly kdykoli rozšířit.
S cenou je to horší, protože po loňské rozpoutané revoluci už ceny nemají kam klesat.
Flexibilitu služeb jsme schopni nastavit dobře. Je to jen o tom, znát dobře
potřeby daného zákazníka a samozřejmě znát detaily rozvoje firmy v horizontu
několika měsíců.

Jak se vám osvědčil
obchodní čich? Dokážete odhadnout trh?
Na tuhle otázku se mě zeptejte za pár měsíců. Rozjíždíme
nově celosvětový projekt, tak vám pak řeknu, jaký jsem měl čich.
Co patří mezi vaše
další podnikatelské aktivity?
Založil jsem a postupně rozjíždím projekt nejlepsistudenti.cz, také jsem založil Sdružení podnikatelů a firem pro inovaci
– SPAFI, právě vypouštíme projekt Responzivní
web do 3 dnů. Další projekty na sebe jistě nenechají dlouho čekat.

Proč jste se rozhodl
právě pro ně?
Všechno jsou to oblasti, které mne zajímají, dlouhodobě se
v nich pohybuji, orientuji se v nich a chci je vylepšit. Chci, aby se
v těchto oblastech změnila politika a alespoň částečně se změnil zastaralý
systém.
Máte nějaký návod na to, jak správně plánovat?
Mně se většinou dobře plánuje, když mám
silný záměr něco udělat. Říká se, že člověk by si měl dávat cíle, reálné cíle a
čím dál vyšší a vyšší. Jenže to pak nemá žádný konec. (smích) Zastávám pravidlo, že „plánům“ neříkám plány, ale odhady.
Naplánovat si totiž můžete, co chcete, ale dle mého názoru nemůžete předpovídat
okolnosti na trhu, které mohou přijít a které nejste schopna ovlivnit. Proto by
to měl být spíše odhad než plán.

O které informace se prioritně zajímáte, než navážete obchodní vztah?
Zajímají mě reference, dívám se na historii obchodního partnera, také už za
tu dobu mám pár triků jak si u obchodního partnera vyzkoušet, zda je kvalitní.
Jste pověrčivý?
Nejsem pověrčivý, nevěřím ani na náhodu, ani na osud.
Jak ideálně trávíte svůj volný čas?
Svůj volný čas trávím nejlépe s rodinou nebo se rád potápím a jezdím na kole.
Ale takové posezení s přáteli a jen takové to obyčejné klábosení také není od
věci.
Bez čeho si svůj život neumíte představit?
Asi přátelé, rodina a technologické novinky. (úsměv)
Děkuji za odpovědi.
Text: Michaela Lejsková
Foto: Lenka Hatašová www.lenkahatasova.com
Oficiální stránky A1 mobil www.a1mobil.cz
Korektura textu: Alžběta Strnadová
Produkce: Michaela Lejsková
Publisher: magazín Best of www.ibestof.cz
