Petra Měchurová – majitelka kadeřnického salonu

Jako první žena na světě získala světově
nejuznávanější kadeřnické ocenění Grand Trophy AIPP. Magazín Estetica
Modacabello ji zařadil mezi patnáct největších světových inspirací.
Je to žena, která rozhodně neusíná na vavřínech. Svůj
kadeřnický salon založila v roce 2001 a díky svému talentu, kreativnímu stylu
práce a samozřejmě i manažerským schopnostem se brzy stal vyhledávaným místem,
známou a respektovanou značkou.
 Je to mimořádná osobnost, která dokázala
vybudovat obdivuhodnou kariéru, ale ani při tom všem nikdy nezapomněla, jak moc
důležitá je v životě rodina a láska.

foto: archiv Petra Měchurová

 

Kdy se u vás
objevila touha stát se kadeřnicí?

Kadeřnicí jsem chtěla být od mala, česala jsem nejdříve panenky a
postupně celou rodinu, zkrátka každého, kdo se nechal. Dokonce si vzpomínám na
sen, když jsem byla v páté třídě, že budu mít růžové kadeřnictví na samotě a
budu tam jezdit na koni. (smích)

 

A kde
myslíte, že se ta touha objevila?

Měla jsem tři vysněná zaměstnání – cirkusačka, policajtka anebo
kadeřnice. Ale kde se to objevilo, nevím.

foto: archiv Petra Měchurová

 

Jak důležité
je podle vás pro kadeřnický obor studium? Může se třeba dobře uplatnit i
samouk?

Škola je základ, může motivovat, ale i odradit. Vždy záleží na
kvalitě školy nebo jednotlivých vyučujících. Jako každá práce je i tento obor o
praxi a tam je velká potřeba samotného studia – začíná to držením nůžek, dále
jednotlivé techniky – ať stříhání pánských střihů přes hřeben, nebo natáčení
vlasů na natáčky. Získáte tím praxi. Sám se člověk naučí málo, musí se neustále
vzdělávat, musí se inspirovat.

 

Vzpomenete
si na svůj první profesionální účes? O co se jednalo?

V osmé třídě jsem stříhala kamarádku, ale jestli myslíte první
účes v salonu? Tak to si bohužel nepamatuji…

 

V jaké době
jste se tedy začala považovat za profesionálku?

Ani teď si nepřipadám jako úplný profík. (smích) Jsem perfekcionistka a mám neustálou potřebu se vyvíjet a dál
se učit.

 

Získala jste
mnoho ocenění. Které je pro vás nejcennější?

Každé má svou váhu, nemohu říci, že některé je nejcennější.

 

Jako první
žena světa jste obdržela prestižní ocenění AIPP
Grand Trophy
. Díky čemu se vám to podle vás podařilo?

Vždy je to trochu o štěstí a hlavně o správném týmu. Tým hraje
obrovskou roli a já se snažím vybírat ty nejlepší z oboru.

 

Jak se první
takto úspěšná žena cítila?

Samozřejmě pocit to byl úžasný – slyšet své jméno a přebrat cenu,
vidět své jméno vedle ostatních kadeřnických hvězd. Ale jinak je to stále
stejné. Naopak udržet se na vrcholu je mnohem těžší, než se na něj jednou
dostat.

foto: archiv Petra Měchurová

 

Nakolik
náročná pro vás cesta k tomuto ocenění byla?

Spíš to považuji za štěstí. Fotky jsem posílala do soutěže již od
roku 2004. Získala jsem nejprve druhé místo v jedné kategorii, další rok jsem
stejnou kategorii vyhrála a cena nejvyšší přišla o další čtyři roky později.

 

Magazín Estetica Modacabello vás zařadil mezi
patnáct největších světových inspirací. Co pro vás znamená být světovou
inspirací?

Těší mě to, je to výzva… Chci stále inspirovat!

 

Byla jste
ovšem i kreativní ředitelkou asociace Haute
Coiffure Francaise
pro Českou republiku. V čem tato pozice spočívá?

Na této pozici již od konce minulého roku nejsem. Je to hodně
práce s organizací školení a show a já bych se chtěla více věnovat akademii,
salonu a svému týmu na saloně.

foto: archiv Petra Měchurová

 

Pro
společnost L’Oréal Professionnel jste
vytvořila nové techniky barvení a pomůcek. Co pro vás bylo v tomto smyslu
motivací?

Byla to pro mne výzva. Nechala jsem se inspirovat svým okolím,
přírodou. Neustále se snažím rozhlížet kolem sebe, mít přehled o módě a nových
trendech. Snažila jsem se vymyslet techniky i pomůcky, které budou jednoduché a
efektivní.

 

V jaké fázi
jste se rozhodla otevřít si svůj vlastní salon?

Vždycky jsem chtěla vlastní salon, cestovala jsem a snažila se
získat zkušenosti. Ale hodně mi pomohl Milan Dočkal, spolumajitel salonu, že se
do toho pustil se mnou. Pomáhal najít ty správné prostory, vše zařídit, hodně
mě v tom podpořil.

 

Měla jste
zpočátku obavy?

Naopak se bojím snad víc nyní než na začátku. Na začátku jsem
věděla, že si musím najít schopné kadeřníky a snažit se je naučit pracovat
podle mých představ a nastavených standardů. Salon se hezky rozjel. Teď je to
již přes dvacet zaměstnanců, takže mnohem větší zodpovědnost.

 

Co se tím
pro vás změnilo?

Hlavně to byla neuvěřitelná práce, vlastně nekončící. Ze začátku
jsem byla na saloně každý pracovní den od rána do večera a o víkendu jsem měla různá
focení nebo školení, show… Bylo to hodně náročné.

 

Podle čeho
jste vybírala lokalitu pro svůj salon?

Určitě jsme chtěli najít prostory v centru, aby byl salon dobře
dostupný. Trvalo to asi rok, než jsme našli ten správný. Předtím tam bylo
kadeřnictví, takže to bylo vhodné, mohli jsme využít stávající rozvody.

 

Co myslíte,
že stojí za tím, že se salon řadí mezi špičku v České republice?

Neustálá práce, rozvoj a snaha o perfektní výsledek. Snažíme se
dělat věci naplno, hledat nové cesty a nezastavit se na jednom místě. Neustále
investujeme zpět do salonu, rozvoje zaměstnanců a nových projektů jako nyní
například do Akademie salonu, která
funguje třetím rokem.

 

Podle čeho
jste volila podobu interiéru salonu?

Hlavními požadavky byla čistota, jednoduchost, ale současně měl
prostor působit teple. Adam Slabý splnil všechna naše kritéria, a když jsme
salon rozšiřovali a dělali re-design salonu, byl opět jasnou volbou. Skvěle se
s ním pracuje, má skvělý smysl pro detail a funkčnost.

foto: archiv Petra Měchurová

 

Co je nutné
pro dobrou funkčnost salonu?

Pro mne je to čistota prostoru a současně jeho praktičnost. Nemám
ráda přeplácané věci – jak v interiéru, tak ve vlasech. Všechno musí
skvěle zapadnout do sebe.

 

A na jaké
estetické prvky jste nejvíce pyšná?

Jednoduchost, kombinace dřeva a skla, moderní, čisté, a přitom
útulné.

 

Co bylo
kritérii pro volbu designéra?

Společně s Milanem máme stejný vkus, dívali jsme se na zahraniční
realizace a hledali jsme někoho vhodného u nás. Myslím, že Adama našel právě
Milan.

 

A jakou roli
hrála volba barev? Co jste jimi chtěla sdělit?

První salon byl propojením červené a dřeva-zebrana. Nyní jsme
zvolili dřevo-masiv a k němu právě černé sklo. Obě varianty na mě působí teplým
útulným dojmem a současně vyzařují čistotu prostoru.

foto: archiv Petra Měchurová

 

Dá se váš
salon využívat i pro nějaké další akce?

Každý rok pořádáme v rámci Designbloku
takový koktejl s vlasovou přehlídkou a dokonce koncertem. Posledně nám zpívala
Anna K. Jinak v salonu probíhají také školení v rámci Academy Lab Petra Měchurová.

 

Kdo jsou vaši
zákazníci?

Různí lidé, různé sociální skupiny… Myslím, že jsou to však lidé,
kteří mají rádi kvalitu.

 

Jaký je
poměr mužů a žen?

Přibližně 80 % žen a 20 % mužů.

 

Jaká jsou
aktuálně nejpopulárnější přání zákazníků?

Moc to není u nás v Čechách jako například ve Spojených státech,
kdy chodí do salonu klienti s obrázky celebrit. U nás jsou požadavky opravdu
různorodé. Občas někdo přijde s konkrétním trendem například v melírování, ale
jedná se spíše o výjimky.

foto: archiv Petra Měchurová

 

Čeho se
snažíte při práci se zákazníky docílit?

Účes musí především klientovi slušet. Musíte se na něj podívat v
celku – na jeho životní styl, dále na jednotlivé rysy a kvalitu vlasů a také v
neposlední řadě, co od účesu očekává. V každém případě střih musí vydržet, musí
být kvalitní. Chování kadeřníků musí být profesionální a stejně tak konzultace a
samotné provedení služby.

 

Jak by se
měl zákazník, který od vás odchází, cítit?

Úžasně, znovuzrozeně, pozitivně a šťastně. Měl by se cítit
krásnější.

 

Jaká je filozofie
vašeho salonu?

Snažíme se jít neustále dopředu, růst a jít s dobou, hledat nové možnosti.
Samozřejmě při zachování hlavních priorit: kvalita odvedené práce, preciznost,
vytvořit co nejlepší střih, aby účes vyžadoval co nejméně starostí s úpravou,
dále profesionalita zaměstnanců s proklientským přístupem.

 

A co vaše
osobní filozofie?

Kvalita, zodpovědný přístup a radost z práce. Myslím, že ať člověk
dělá cokoli, měl by to dělat s láskou a na sto procent.

 

Podle čeho
volíte kosmetiku do salonu?

Je to kvalita produktů. Z barev L´Oréal Professionnel – mají ohromný sortiment, kvalitní barvy,
skvělý styling, který funguje. Kérastase
Paris
– pro mne opravdu nejlepší péče na vlasy se skvělým vývojovým
centrem, na produkty se mohu vždy spolehnout. A Bio Ionic – fény, kulmy, žehličky a kartáče – skvělý výsledek a
šetrnost k vlasům. Takže mi z toho vychází kvalita a šetrné produkty k vlasům.

Jak vůbec
takový výběr probíhá?

Je za tím zkušenost.

foto: archiv Petra Měchurová

 

Dá se podle
vás koupit dobrá kosmetika i v běžném obchodě, nebo je lepší nechat si nějakou
doporučit přímo v salonu?

Určitě najdete i v obchodě produkty, které budou vyhovovat. Ale
kadeřník je odborník, který má za sebou léta praxe, školení, ví přesně, jaký
produkt zvolit pro jaký výsledek. A to jak u barev, tak u péče o vlasy. V obchodě
si sice přečtete, že je produkt určen například na suché vlasy, ale kadeřník s tím
pracuje denně, ví, co s čím jak zkombinovat a naopak. Ví, jestli vaše vlasy
potřebují výživu zevnitř, nebo zvenku vlasu. To bez správné diagnostiky nezjistíte.

 

Podle čeho
volíte styl jednotlivých kolekcí, které pravidelně vytváříte?

Ovlivňuje mě móda a trendy. Také samozřejmě to, jaké mám životní
období a co zrovna prožívám. Dávám do kolekcí opravdu hodně ze sebe.

 

Kde čerpáte
inspiraci?

Všude kolem sebe. Móda, architektura, příroda. Hodně se dívám
kolem sebe a nasávám do sebe jednotlivé pocity, maličkosti, kterých si všimnu.

 

Otevřela
jste si vlastní školicí Akademii Petra
Měchurová
, o které jste se již zmínila. Jaký je zájem ze strany studentů?

Školení a vzdělávání jsou první věci, na kterých se šetří, pokud
nejsou peníze, takže období krize moc nepomohlo. Musíme se snažit mít co
nabídnout, mít skutečnou kvalitu. Ale myslím, že se nám daří. Akademie funguje
již třetím rokem, vytváříme nové semináře, hodně se zaměřujeme i na semináře individuální
a semináře na míru. Oslovují nás i celé salony, že potřebují proškolit přesně
nějakou dovednost. Takže neustále rosteme a chtěli bychom se do budoucna více
zaměřit i na zahraniční kadeřníky.

 

Co přesně
vaše akademie nabízí?

Nabízí kurzy jak kadeřnické, tak i manažerské a kurzy osobního
rozvoje. Jsme schopni zaškolit od základních technik po složitější,
kreativnější a současně pomoci i s rozvojem salonů, s vedením, jak podpořit
perfektní servis, prodej… Nabízíme kurzy skupinové i individuální. Jsme schopni
vytvářet semináře na míru, podle přesných požadavků klienta. Zaměřujeme se na
praxi – aby si studenti techniky současně i osvojili, aby věděli jak na to.
Pracujeme s nákresy, postupy, videi a podobně.

foto: archiv Petra Měchurová

 

Jak vůbec
vnímáte aktuální kadeřnickou generaci?

Cítím hodně návrat k tradicím, ke klasickému řemeslu. Vnímám to
velmi pozitivně.

 

Podle čeho
si vybíráte kolegy, se kterými budete spolupracovat?

Máme několik kol v rámci přijímacího řízení, které zahrnuje
důkladný pohovor, psychologické testy a praktickou část. Také se snažím
pracovat se svou intuicí, která mě nikdy nezklamala.

 

Dokážete na
první pohled poznat skutečný kadeřnický talent?

Na první pohled ne, potřebuji alespoň krátkou spolupráci, kdy
vidím více než jeden účes. Na jednom účesu můžete vidět preciznost, přístup k
práci, čistotu práce, cítění kadeřníka. Ale na zhodnocení talentu potřebuji čas
a víc praxe.

 

Kdo vás tedy
napadne, když se řekne kadeřnický talent?

Napadne mě celá mezinárodní kadeřnická špička. (smích) Jak hodně cestuji, vážím si opravdu
mnoha kadeřníků, kteří mají podle mého obrovské nadání.

 

Co podle vás
dělá dobrého kadeřníka?

Láska k práci, nadšení a poctivý přístup.

 

Podle čeho
by měl zákazník kadeřníka vybírat?

Podle citu. Zákazník musí odcházet od kadeřníka spokojený.

 

Jakým způsobem
vybírá kadeřník zákazníka, pokud to tedy také tak funguje?

Možná svým stylem, kterým se profiluje. Tím láká klienty, kterým
se daná práce líbí.

 

Musíte se
stále nějakým způsobem vzdělávat?

Pořád se učím. Sleduji nové trendy, práci ostatních kadeřníků,
módu, učím se nové techniky. Svět jde neustále dopředu a vy musíte s ním,
musíte na sobě pracovat neustále.

foto: archiv Petra Měchurová

 

Jak
reagujete na to, když chce zákaznice vytvořit takový účes, který jí podle vás
určitě nebude slušet?

Zkusím nabídnout něco jiného. Najít nějaký účes, který se bude
líbit nám oběma.

 

Jste
dvojnásobná maminka, jak zvládáte skloubit práci a rodinu?

Těžko, ale miluji děti i práci. Ať dělám cokoli, snažím se to
dělat na plno. Když jsem v práci, pracuji, když jsem s rodinou, věnuji se jim
na sto procent.

 

Jak pečujete
o vlasy svých dětí a jak o své vlastní?

Jsem velmi praktická a tak přistupuji i k péči o vlasy. Snažím se
mít kvalitní střih, který vyžaduje co nejméně péče. Používám kvalitní produkty.
Občas zvolím výraznější změnu, ale opravdu ne moc často. A stejně tak i u dětí.

 

Co děláte,
když chcete své vlasy opravdu hýčkat a povzbudit?

Nechám si v salonu udělat vlasový obřad. Skvěle si odpočinu u
masáže a vlasy se krásně zregenerují.

foto: archiv Petra Měchurová

 

Jsou české
ženy z kadeřnického hlediska něčím specifické?

České ženy mají převážně jemné vlasy. Jsou spíše klasičtější,
preferují ženské střihy, hlavně delší s objemem. Moc neexperimentují.

 

Jak se
kadeřnická branže proměnila za dobu, co se v ní realizujete?

Kvalita kadeřníků jde nahoru. Je více možností, jak se vzdělávat,
hledat inspiraci, a to řemeslu určitě pomáhá.

 

Máte ještě
nějaké kariérní přání?

Mé kadeřnické sny a přání se mi víceméně splnily. Teď jen neusnout
na vavřínech, stále se snažit, mít co nabídnout, zůstat zaslouženě na vrcholu.

 

A nějaký
životní sen?

Být šťastná a dávat radost. Milovat a být milovaná.

 

Děkuji za
rozhovor
 

 

 

 

Text: Petra Kuncová

Foto: archiv Petry Měchurové

Oficiální stránky: Petra Měchurová – Hair Design www.petramechurova.cz

Korektura textu: Alžběta Strnadová

Produkce: Michaela Lejsková a Milan Dočkal

Publisher: magazín Best of www.ibestof.cz

foto: archiv Petra Měchurová

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *