Martin Heřmanský je charismatický mladý
muž. Vztah k legendární značce Harley-Davidson
měl už od dětství. A tak jako pro většinu lidí z branže, i pro něj byla tato
značka symbolem svobody, nezávislosti a Ameriky. Proto když přišla nabídka
zúčastnit se výběrového řízení na regionální pozici u H-D, neváhal. A
v náročném konkurzu uspěl. Dnes je ředitelem „Harleye“ pro střední a
východní Evropu. Co všechno tato pozice obnáší, jak se liší zákazníci
v jednotlivých zemích nebo jaký drží společnost dress code, o tom všem
jsme si povídali jednoho odpoledne v hotelu Neruda.

foto: Lenka Hatašová
Jak jste se vůbec dostal k motocyklům a
potažmo k značce Harley-Davidson?
Značku Harley-Davidson jsem začal vnímat již jako náctiletý kluk díky
kultovním americkým filmům. První osobní zážitek s harleyem jsem měl
v roce 1990, kdy jsem pracoval jako student na hotelovém baru
v anglickém Brightonu. Jednoho dne přijela skupina patnácti lidí na motocyklech
H-D a ubytovala se u nás na víkend. Já pak asi půl hodiny obdivně obcházel
každý stroj na hotelovém parkovišti, ale strach mi nedovolil si sednout.
V tu chvíli mě samozřejmě ani nenapadlo, že bych někdy mohl být součástí
něčeho tak velikého. Po návratu z Anglie jsem dál chodil na vysokou školu,
pak pracoval v automobilovém průmyslu a veškerý svůj volný čas jsem
věnoval volejbalu, který jsem závodně hrál. Motocykly šly naprosto mimo mě. Je
ale pravda, že harley kdesi hluboko v mé hlavě zůstal a tiše si žil svým
životem.
A kdy to vypuklo? Kdy jste se stal
skutečným ředitelem regionálního zastoupení H-D pro střední a východní Evropu?
Domnívám se, že
každému z nás se alespoň jednou za život poštěstí být ve správný čas na
správném místě, a přesně toto se stalo mně. Bylo mi nabídnuto se zúčastnit
výběrového řízení na regionální roli u nejmenované americké firmy. Popravdě
řečeno se mi moc nechtělo, ale poté, co padlo jméno Harley-Davidson, jsem už
neváhal ani vteřinu. Šel jsem do toho a podařilo se mi ve velmi náročném
mezinárodním konkurzu uspět.

foto: Lenka Hatašová
Tato práce je bezesporu náročná na čas, vy
sám máte dvě malé děti, daří se vám skloubit čas věnovaný práci a čas věnovaný
rodině?
Je pravda, že má práce vyžaduje poměrně
dost cestování, takže jsou období, kdy mě doma moc nevidí. Když jsem
v České republice, snažím se dětem a rodině věnovat maximální množství
volného času i za cenu toho, že jsem v podstatě vzdal veškeré koníčky,
hlavně pak sport. Čas strávený s dětmi a možnost být u toho, jak vyrůstají,
mi to tisíckrát vynahrazuje.

foto: Lenka Hatašová
Dá se ve vašem případě použít rčení, že
„moje práce je mi zároveň koníčkem“?
Tak to zcela jistě ano. Je až
neuvěřitelné, jak snadno a jak moc je tato značka schopna naprosto přirozeně
člověka oslovit a následně totálně pohltit. Možná to bude znít jako klišé, ale
do práce se těším každé ráno, i když vím, že mě čeká těžký den. To se mi nikdy
předtím nestalo.

foto: Lenka Hatašová
Jak vypadá váš běžný pracovní den s
„Harleyem“?
Každý den je v zásadě
trochu odlišný, záleží na tom, v jaké části světa se zrovna nacházím.
Například včera jsem byl v Praze a po příjezdu do kanceláře mě čekala
rychlá kontrola e-mailů, jejich vyřízení a porada s týmem. Po ní konferenční
hovor s Robem Lindleym, šéfem H-D pro Evropu, Střední východ a Afriku, na
téma současného vývoje motocyklového trhu v regionu střední a východní
Evropy, prodejních výhledů do konce roku a hospodářského výsledku naší pobočky.
Odpoledne jsem s kolegou Bobem diskutoval plán komerčních školení našich
dealerů a také geografický rozvoj dealerské sítě v Polsku. Večer, před
odletem na meeting do centrály v Oxfordu, jsem s naším marketingovým
managerem Michalem procházel průběžné výsledky naší podzimní marketingové
kampaně H-D Riders Wanted. Prostě žádná nuda.
Jezdíte na motorce do práce a máte svůj harley?
Jaký model?
Já se snažím
jezdit na motocyklu, co nejvíce to jde, je to pro mě obrovský relax a útěk od
každodenních starostí. Do práce na motocyklu samozřejmě jezdím často, šetřím
tak spoustu času a nervů. Jezdím totiž přes centrum a na motocyklu je snazší se
vyhnout dopravním zácpám. Až donedávna jsem měl jeden z nejoblíbenějších
modelů naší touringové řady – Road
King Classic. Nyní jej měním za
zcela nový model pro rok 2014. Ještě nemám úplně jasno, zdali to bude Street Glide nebo Electra Glide Ultra
Limited. Jeden je pohodlný koráb
na polykání kilometrů, druhý model je spíše stylový stroj pro trochu agilnější
jízdu. Který z nich to bude, se rozhodnu v nejbližší době. Oba modely byly
součástí nedávného největšího produktového launche v dějinách značky pod
názvem Projekt
Rushmore a technologicky se
jedná o dokonalé motocykly, které nastavily laťku v segmentu Touring hodně vysoko.

foto: Lenka Hatašová
Značka H-D působí obecně na lidi svobodným
a bezprostředním dojmem. Projevuje se to i ve firemní kultuře regionálního
zastoupení H-D?
Setkávám se s
názory, že hlavní pracovní náplní zaměstnanců H-D je ježdění na motocyklech.
Tak to samozřejmě není. Harley-Davidson je akciová společnost kótovaná na NYSE a
každoročně se za své aktivity a výsledky zodpovídá akcionářům. Jedná se tedy o
tvrdý byznys, ve kterém přežije jen ten nejlepší, a toho se pouhým ježděním
logicky nedá dosáhnout. Na druhou stranu, korporátní kultura Harley-Davidson je skutečně unikátní fenomén, který se buduje již 110 let. Na světě neexistuje
mnoho firem jako H-D, kde se tak výjimečným způsobem kloubí aspekty
korporátního prostředí globální společnosti s hodnotami vyznávajícími
svobodu jednotlivce. Právě tyto hodnoty se následně přenášejí do pracovního
nasazení, chování a jednání našich zaměstnanců.

foto: Lenka Hatašová
V čem se třeba odlišujete od běžných
kanceláří nadnárodních firem?
V čem
konkrétně se odlišujeme od běžných nadnárodních firem, je těžké generalizovat,
nicméně jedna věc mě napadá okamžitě – dress code. I zde hraje svoboda zcela
zásadní roli, je prakticky na každém zaměstnanci, jak a v čem chodí do
práce nebo na pracovní schůzky. Nikdo nám nepředpisuje upnutá saka a límečky ke
krku, tudíž logicky nejčastěji chodíme v džínách a značkovém oblečení H-D,
jako jsou trika, košile, mikiny. Milujeme naše legendární kožené bundy. Dalším
specifikem firemní kultury H-D je způsob řízení. Oproti velkým nadnárodním
firmám je firemní hierarchie horizontální, nikoli vertikální. Pro nikoho
z nás tedy není problém zvednout telefon a zcela přirozeně zavolat
komukoliv z nejvyššího vedení firmy jak v Evropě, tak v USA. To
si skutečně ve většině jiných firem stejného významu a velikosti nedokážu
představit.

foto: Lenka Hatašová
Jsou všichni na zastoupení H-D pro střední
a východní Evropu motorkáři? Kolik zaměstnává lidí?
Všichni
mí kolegové na motocyklu samozřejmě jezdí, ve firmě nás je sedm.
Vaše motto výročních oslav bylo: „Už 110
let kašleme na krize.“ Opravdu se u vás nedávná ekonomická krize neprojevila?
Motto „Už 110
let kašleme na krize“ vymyslel Jarda Vavřina, jeden z majitelů pražského
dealerství a organizátor pražských oslav. Nevztahuje se ale pouze k nedávné
ekonomické krizi, nýbrž reflektuje na celou historii 110 let značky. Firma si
za uplynulé více než století prošla několika krizemi. Jedna z největších
se dostavila v roce 1969, kdy byl Harley-Davidson na 12
let prodán firmě AMF. Tato ani žádná jiná krize nás nedokázala dostat na
kolena, naopak jsme z nich vždy vyšli posíleni. Zásadní roli v tom
hrál další fenomén, který žádná jiná značka na světě nemá – naši zákazníci. To
oni svou loajalitou a vášní ke značce, jejíž logo si mnoho z nich
tetuje na vlastní tělo, v těžkých časech Harley-Davidson drželi a
posunuli jej vždy o kus výš a dál. Nedávná ekonomická krize se samozřejmě na
prodejích značky v ČR projevila, ale v porovnání s ostatními hráči na
trhu pouze nepatrně. Naši zákazníci jsou prostě nejlepší na světě a jejich síla
zafungovala i u nás.
Kolik motocyklů letos prodáte v regionu v
porovnání s rokem 2012?
Od roku 2009, kdy naše pobočka pro střední
a východní Evropu vznikla, prodeje a tržní podíl Harley-Davidson jak v ČR,
tak v celém tomto regionu každoročně rostou a letošní rok nebude výjimkou.

foto: Lenka Hatašová
Který z trhů spadajících pod vaše
zastoupení má největší perspektivu?
My nedělíme
region podle tržních perspektiv. Každý trh, na kterém působíme, má svá
specifika, ke každému z nich přistupujeme zcela individuálně, ovšem se stejným
nasazením a zájmem. Zákazník totiž musí získat stejný zážitek se značkou, ať je
v Praze, nebo v Tallinnu. Česká republika má ve spojení s Harley-Davidson v Evropě výjimečnou pozici díky své jedinečné historii. První
dealer zde byl otevřen již v roce 1924 a na přelomu 20. a 30. let byl tak
úspěšný, že ČSR byla druhým největším trhem značky na světě po USA. Subjektivně
mohu dodat, že i v dnešní době patří čeští dealeři k těm
nejkvalitnějším v regionu, svým zákazníkům rozumí a značkou dlouhá léta
žijí. Z hlediska prodejního objemu je naším největším trhem logicky
Polsko, kde značka za posledních pět let zaznamenala výrazný nástup.

foto: Lenka Hatašová
Jak se liší zákazníci na jednotlivých
trzích? Jsou jiní třeba v Polsku, pobaltských zemích a u nás?
Jako všude
jinde v životě, ani u H-D nenajdete dva zákazníky, kteří by byli zcela
identičtí. Pohybujeme se mezi homogenními skupinami heterogenních osobností. Někdo
rád pije pivo, někdo zubrovku, někdo spí rád pod širákem a někdo zase výlučně
v pětihvězdičkovém hotelu. Všechny zákazníky však spojují dvě věci – již
zmiňovaná vášeň ke značce H-D a osobnostní rys zvaný individualita. Právě naše
motocykly jsou pro ně jednou z možností, jak svůj individuální postoj ke
světu dát najevo. Všimněte si, že málokdy narazíte na dva stejné modely H-D. 90
% našich zákazníků si je upravuje podle svých představ. Customizovaný stroj nám
o svém majiteli hodně napoví.
V současnosti máte v Česku pět dealerů.
Myslíte, že by se jich uživilo ještě více?
Pro zákaznicky
orientovanou značku, jakou je Harley-Davidson, je velmi důležitý termín dostupnost.
Naší ambicí je zajistit pro naše zákazníky správné produkty za správné ceny a
na správných místech. Budování dealerské sítě v tom hraje klíčovou roli.
Chceme být dostupní, ale nikdy na úkor investic našich obchodních partnerů, a
to ani těch nových, ani těch stávajících. Jdeme cestou spíše menší, ale
kvalitní a profesionální dealerské sítě, kde je každý zákazník vítán a
stoprocentně obsloužen, nežli cestou kvantity – tzn. mnoho dealerství, která
mezi sebou bojují o přežití. Výsledkem je vždy oslabení pozice značky, jak to
můžeme vidět na mnoha případech u prodejců aut nebo i u některých motocyklových
značek.

foto: Lenka Hatašová
Plánujete rozšíření dealerské sítě? Jak je
to v ostatních zemích?
Naše konkrétní
plány do budoucna nejsem oprávněn sdělovat, bezezbytku platí ovšem to, co jsem
odpověděl na předchozí otázku. Obecně – pokud vyhodnotíme, že některý trh má
potenciál k absorpci dalšího dealera, což povede k posílení naší tržní
pozice a lepšímu uspokojení zákaznických potřeb, budeme pochopitelně připraveni
naší síť v regionu rozšířit.

foto: Lenka Hatašová
Několik posledních let bylo z hlediska
marketingu hlavně ve znamení sportsteru jako nejdostupnější řady pro vstup do
světa H-D. Budete v tom pokračovat, nebo chystáte změnu strategie?
Marketingové
zaměření na sportster mělo své opodstatnění. Kolem značky Harley-Davidson totiž koluje několik mýtů. Jedním z nich je cena, o níž si řada
lidí myslí, že začíná na půl milionu korun a výše. A jsme opět u té
dostupnosti. Na konkrétních případech sportsteru jsme trpělivě mýtus nedostupné
ceny bořili a musím říci, že výsledky našich aktivit mě osobně mile překvapily.
Některé naše nápady byly dokonce převzaty ostatními zastoupeními H-D
v Evropě jako příklady dobré praxe. Co se týká změny marketingové
strategie, nemohu odpovědět, neboť naše konkrétní plány do budoucna nejsem
oprávněn sdělovat. Dá se ovšem tušit, že díky letošnímu představení zcela
nových touringových modelů v rámci Projektu Rushmore
budeme marketingově velmi aktivní i na tomto poli. Zákazníci se mají na co
těšit.

foto: Lenka Hatašová
Nedávno jste představili novinky pro rok
2014. Už jste se na nich projel? A která vás nejvíc oslovila?
Letos jsem se
stihl projet na většině novinek a musím říci, že naše product development centrum
v Milwaukee udělalo obrovský kus práce. Rádi říkáme, že vyrábíme motocykly
navržené motorkáři pro motorkáře, a u Projektu Rushmore to
platí dvojnásob. Vývoj trval čtyři roky a za tu dobu jsme mluvili
s desítkami tisíc našich zákazníků na všech možných místech světa a
sbírali zpětnou vazbu o jejich přáních a očekáváních týkajících se našich
touringů. Výsledek stojí za to. Road
King Classic, Street Glide nebo Electra Glide Ultra
Limited jsou v současnosti
nejlepšími motocykly na dlouhé cestování. Už se těším na jaro.
Děkuji za rozhovor
Text: Dita Brančíková
Foto: Lenka Hatašová www.lenkahatasova.com
Vytvořeno ve spolupráci s Design Hotel Neruda www.designhotelneruda.com
Korektura textu: Alžběta Strnadová
Produkce: Michaela Lejsková
Publisher: magazín Best of www.ibestof.cz

foto: Lenka Hatašová