Benke Aikell – vydavatel Prague Leaders Magazine

Mnozí z těch, kteří navštíví
naši zemi, si ji zamilují. Mnozí se rozhodnou zůstat a prožít zde svůj život.
Ale ne každému se u nás podaří založit životaschopný business, který je navíc i
odrazem společnosti. Benke Aikell se svými nápady přišel ve správný čas. Na
počátku devadesátých let působil jako majitel realitní společnosti, poté jako
vášnivý golfista začal pořádat golfové turnaje. K tomu vydával vlastní golfový
magazín. Brzy bylo nutné najít pro magazín nový směr, a tak se v současnosti
každé dva měsíce těšíme z jeho Prague Leaders Magazine, tištěného na křídovém
papíře. V tomto exkluzivní magazínu v anglickém
jazyce najdeme sto padesát stran plných rozhovorů s vůdčími osobnostmi naší
společnosti či fotoreportáže z vybraných společenských akcí. „Business,
politika, diplomacie, kultura a lifestyle. To je naše zaměření,“ říká jeho
majitel, švédský podnikatel Benke Aikell.

Benke Aikell, foto: Lenka Hatašová

Benke Aikell, foto: Lenka Hatašová

 

Co vás přimělo k tomu,
abyste v České republice začal podnikat? Byla to náhoda, anebo promyšlený plán?

Poprvé jsem do České republiky, do Prahy, přijel na jaře roku
1990 a přiznám se, že mě sem táhla spíše zvědavost. Ale okamžitě jsem si Prahu
zamiloval. Nemusím připomínat, jak rozdílné to tenkrát bylo. Po týdenní
návštěvě jsem se vrátil zpět do Švédska, abych se sešel s mým obchodním partnerem
z naší realitní společnosti a pohovořil s ním o mých nápadech na podnikání.
Zdálo se mi, že pro realitní činnost byla ta doba v České republice více než
příznivá.

 

Co přesně jste si na Praze
zamiloval?
 

Porevoluční atmosféra byla naprosto vzrušující, rodila se zde
demokracie. Sympatizoval jsem s lidmi, byli milí a vstřícní. Samozřejmě musím
dodat, že mě okouzlovaly i zdejší krásné ženy. Ale především to bylo tím, že v
té době byla Praha městem velkých příležitostí.

 

Jako dobrý podnikatel jste
viděl příležitost, a tedy ji využil.
 

Samozřejmě. Přibližně pět let jsem cestoval mezi Švédskem a
Prahou. To bylo náročné. Poté jsem se ale rozhodl usadit se v Praze natrvalo. S mým
obchodním partnerem jsme zde založili realitní společnost a koupili hned
několik nemovitostí, jednu například v dnes slavné Pařížské ulici. Občas se
stalo, že jsme měli problémy s nájemníky, ale většinou se vše rychle vyřešilo.
Bylo ovšem obtížné tento business financovat, protože půjčit si peníze od banky
ve Švédsku bylo téměř nemožné, a od těch v České republice to bylo nemožné
absolutně.

 

Kdy jste se rozhodl založit
Prague Leaders Magazine a co jste si vytyčil jako jeho cíl?
 

Vedle podnikání v oblasti realit jsem se také hodně zajímal o
dění v golfu, který v České republice začínal být v té době velmi
populární. Sám jsem golf hrál řadu let. Založili jsme golfový klub a
organizovali mnoho turnajů. V rámci klubu jsem se rozhodl vydávat drobný, zprvu
dvanáctistránkový klubový magazín v anglickém jazyce. Osobně jsem se staral o
fotografie a byl jsem autorem většiny příspěvků. Když jsem cítil, že je pro
tento magazín zapotřebí najít novou cestu, byli jsme už na čtyřiceti osmi
stránkách. To bylo v době, kdy větší golfové společnosti začaly pořádat své
vlastní turnaje, a tak jsem se vydal jinou cestou. V roce 2001 tak vznikl
Prague Leaders Magazine. Cílem bylo zapojit se do společnosti a nabídnout lidem
informace o politice, businessu a kultuře.

Benke Aikell, foto: Lenka Hatašová

Benke Aikell, foto: Lenka Hatašová

 

Do vydavatelského světa jste
přišel ze světa sportovního. Přesto se toho o sportu ve vašem magazínu příliš
nedozvíme. Proč?
 

Na trhu je spousta sportovních magazínů. Náš koncept je
zkrátka jiný. Jak jsem již zmínil, jde nám hlavně o politiku, business a
kulturu a různé reportáže z důležitých akcí v těchto oblastech. Občas
publikujeme i o vzdělávání či něco málo z historie, ale není to časté.

 

Kdo je vaší cílovou skupinou? 

Jsou to politici, podnikatelé a různé osobnosti ze světa
kultury. Kdokoli, kdo umí anglicky a zajímá se o politické či kulturní dění v
této zemi.

 

Jaké jsou vaše náklady?

Vydáváme kolem patnácti tisíc výtisků každý druhý měsíc. Prague
Leaders Magazine není typem časopisu, který po přečtení vyhodíte do koše. Lidé
ho obvykle odloží na konferenční stolek, aby si v něm opět po čase mohli
počíst.

Benke Aikell, foto: Lenka Hatašová

Benke Aikell, foto: Lenka Hatašová

 

Bylo těžké najít zaměstnance
s dobrými jazykovými znalostmi? Jak vypadá váš tým?
 

Snažíme se být efektivní. Náš tým pracuje pouze ve čtyřech
lidech, ale samozřejmě například fotografa či tisk si objednáváme. V dnešní
době je mnohem jednodušší najít anglicky mluvící zaměstnance, než tomu bylo například
před patnácti lety, v době, kdy jsem obchodoval s nemovitostmi. Tenkrát to
byla skutečná výzva.

 

Přispíváte vy sám do
magazínu, ať už články nebo fotografiemi?
 

(smích) Ne, rozhodně už dávno nefotím a až na mé „Poznámky vydavatele“
v každém čísle málokdy přispívám články do časopisu sám.

 

Co ve vydavatelském
podnikání pro vás bylo největší výzvou?
 

Největší výzvou bylo po celá ta léta přežít. Věřím, že
kvalita se vyplatí. Věřím také, že máme „niche“ na trhu, kde jsme úplně sami a
to je pro nás velmi důležité. Magazín se v dnešní době také rozšiřuje do
Bruselu, což zaručuje i dobré PR pro Českou republiku. Z toho mám velikou
radost.

Benke Aikell, foto: Lenka Hatašová

Benke Aikell, foto: Lenka Hatašová

 

Lze Prague Leaders Magazine
také koupit? Kde?
 

Náš magazín se prodává v obchodním domě na Václavském náměstí
v Praze. Lidé si ho mohou samozřejmě také předplatit. Obvykle je ale časopis zdarma
rozdáván na společenských akcích či seminářích. Máme také velmi navštěvovanou on-line
verzi.

 

Kolik čtenářů má magazín
dnes?

V současné době máme na našich webových stránkách kolem půl
milionu zobrazených stránek za měsíc, šedesát pět tisíc čtenářů a unikátních
návštěvníků třicet pět tisíc každý měsíc. Pokud jde o tištěnou verzi, to je
samozřejmě obtížné odhadnout.

Benke Aikell, foto: Lenka Hatašová

Benke Aikell, foto: Lenka Hatašová

 

Magazín je tištěn na křídovém
papíře. Ve velké většině pak rozdáván. Jak se vám daří tohle všechno financovat?
 

Kvalita je pro nás velmi důležitá. Náš magazín je opravdu
určen horním deseti tisícům. Jako většina magazínů, i my financujeme chod prostřednictvím
reklamy.

 

Je v dnešní době těžké získat
nové klienty pro reklamu?
 

Ano, to bezpochyby je, zvláště pokud země prochází těžkým
ekonomickým obdobím. Firmy ani jednotlivci nemají pro svoji reklamu dostatek
finanční podpory. Spolu s tím nás omezuje také fakt, že mnoho reklamních
aktivit je v rukou reklamních agentur, které mají svá vlastní pravidla.

Benke Aikell, foto: Lenka Hatašová

Benke Aikell, foto: Lenka Hatašová

 

Jak se Prague Leaders
Magazine změnil a vyvíjel v průběhu let?
 

Z počátku jsme například publikovali čtvrtletně. Uvědomili
jsme si ale, že musíme být více časově v souladu s událostmi, které se v
magazínu objevovaly. Dnes časopis vychází každý druhý měsíc.

 

Váš magazín je vydáván pouze
v anglickém jazyce. Myslíte si, že lidé v České republice mluví anglicky dobře
natolik, aby v něm mohli bez problémů číst?
 

Čas od času se snažíme publikovat článek nebo dva v českém
jazyce, ale není na to příliš prostoru. Vrcholoví manažeři obvykle mluví velmi
dobře anglicky. Bohužel nemohu totéž říci o politicích.

Benke Aikell, foto: Lenka Hatašová

Benke Aikell, foto: Lenka Hatašová

 

Vidíte to jako problém? Domníváte
se, že to může ovlivnit naše vztahy s ostatními zeměmi?
 

Ano, vidím to jako velký problém pro tuto zemi, protože politici
bez dobré znalosti především angličtiny tak přece nemohou dobře reprezentovat
svoji zemi. Doufám, že mladší generace se bude snažit více.

 

Je možné, že dabování filmů
a seriálů v televizi tento problém dále prohlubuje?
 

Dabování filmů je obecně velmi špatné. Vláda by měla dělat to,
co je nejlepší pro národ, a ne pro velký business, kterým dabování v České
republice jistě je. Ve Švédsku je většina filmů a televizních seriálů v
původním znění s titulky. I malé děti se tak běžně anglicky domluví.

 

Žijete v České republice déle
než dvacet let. Jaký je váš názor na politické dění zde?
 

To je velmi těžká otázka. Ve zkratce… politici by rozhodně
mohli odvádět lepší práci. Každý, kdo je zapojený do politiky, by měl myslet především
na tuto zemi a na blahobyt jejích obyvatel, a teprve až poté na sebe. Bohužel
se to děje přesně naopak.

 

Sledujete politickou scénu v
rodném Švédsku? V čem vidíte hlavní rozdíly?

Ve Švédsku je všechno více regulovány vládou. Není tak možné,
aby lidem prošly věci, které jim s přehledem procházejí zde. Ve Švédsku máme
samozřejmě vlastní politické skandály, ale zákony jsou nekompromisní. Pokud
uděláte chybu jako politik, a to i tu sebemenší, jste za to potrestán.

Benke Aikell, foto: Lenka Hatašová

Benke Aikell, foto: Lenka Hatašová

 

Mnoho politiků se dostalo na
titulní stranu vašeho časopisu. Spřátelil jste se s některými z nich?
 

Přátelé je silné slovo. S některými z nich jsme se stali
spíše známými. S politiky a podnikateli se pravidelně setkávám na konferencích,
společenských akcích či seminářích.

 

Není to tak dávno, co jsme u
nás prožívali první přímé prezidentské volby. Co si myslíte o našem novém prezidentovi?

S prezidentem Zemanem jsem se setkal již několikrát. Je
přímočarý, chytře mluví, ale hlavně je volbou lidu. Nezapomínejme na tuto
skutečnost. Jsem přesvědčen, že je jedním z mála politiků, kterým ve
skutečnosti na této zemi a jejích obyvatelích záleží.

 

Co bylo od vzniku Prague
Leaders Magazine vaší největší odměnou?
 

Skutečnost, že je magazín vyhledáván a respektován. Také
fakt, že mohu pomoci při propagaci České republiky v Evropské unii.

 

Je něco, co byste udělal jinak? 

Neřekl bych.

 

Přemýšlíte o nějakých
dalších vydavatelských projektech?
 

Ano, je tu možnost franšízových příležitostí našeho magazínu.

 

Jaké klíče k úspěchu můžete předat
budoucím vydavatelům?
 

Nebát se tvrdé práce. Vydavatel se nikdy nesmí vzdát, ani ve
špatných časech. Ale především ať nečekají, že zbohatnou. (smích)

 

Děkuji za rozhovor.

 

 

Text: Hana Robinson

Foto: Lenka Hatašová www.lenkahatasova.cz

Vytvořeno ve spolupráci s hotelem Radisson Blu Alcron www.alcron.cz

Make up: Pavel Filandr www.pavelfilandr.cz

Korektura textu: Vladana Hallová

Produkce: Michaela Lejsková

Publisher: magazín Best of www.ibestof.cz

Benke Aikell, foto: Lenka Hatašová

Benke Aikell, foto: Lenka Hatašová

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *