Na palubách airbusů a boeingů
společnosti Emirates můžete potkat
Lindu Mensovou, která po šesti letech práce u společnosti Emirates Airline, dosáhla výborného kariérního postupu a stala se
vedoucí palubního personálu. V angličtině přesně: senior flight steward. O
tom jaká jsou pravidla a pracovní podmínky jmenované společnosti, o psaných i
nepsaných pravidlech na palubách letadel se dozvíte v našem rozhovoru.

Na základě čeho si
podle vás lidé obvykle pracovní pozici letušky či stevarda vybírají? Proč jste
si vy sama vybrala právě tohle povolání?
Důvody, proč se lidé chtějí stát letuškami či stevardy, jsou
různé. Všichni ale mají společnou lásku k cestování, setkávání se a
poznávání s novými lidmi – ať už kolegy, nebo zákazníky – a poznávání
nových kultur.
Je vaše práce nějak
věkově limitována?
Letušce musí být v době nástupu k Emirates alespoň 21 let.
Jaký může letušku čekat
u společnosti Emirates kariérní
postup?
Emirates nabízí spoustu skvělých možností růstu.
Od létání v economy class, kde začínají všechny letušky, přes prémiové
třídy – business class a first class – a dále až k vedoucí roli na palubě
– SFS (Senior Flight Steward / Stewardess) či PUR (Purser), nebo se může stát i
školitelem při výcviku palubní posádky v Emirates Aviation College, kde učí nové členy palubní posádky, a
může se samozřejmě dostat i dále do pozic v managementu. Všechna povýšení
mají svůj základ v pracovních výsledcích a schopnostech člověka, nikoliv
v době strávené u společnosti. Během kariéry letušky dochází
k pravidelným kontrolám a reportování, které pomáhá sledovat její
výsledky.
Vnímáte ve své práci nějaká omezení,
se kterými je potřeba počítat?
Členové
palubní posádky společnosti Emirates
musejí dosáhnout do výšky alespoň 212 cm, když stojí na špičkách. Důvod je
jednoduchý – musejí totiž zvládnout otevřít přihrádky nad hlavami cestujících,
kde je uloženo bezpečnostní vybavení a příruční zavazadla. K tomu nesmí
mít žádná tetování, která by byla viditelná ve chvíli, kdy má na sobě uniformu
společnosti Emirates.
Komu byste tuto práci vůbec
nedoporučovala a proč?
Být letuška
je velmi náročná práce a člověk musí být flexibilní, musí být schopný pracovat
ve stresu a časové tísni a přitom zůstat přátelský a usměvavý.
Čím je specifická uniforma letušky Emirates a co znamenají její
zvláštnosti? Proč všechny letušky musí používat červenou rtěnku?
Uniforma
letušek Emirates je navržena tak, aby
byla pohodlná a moderní a zároveň odrážela určité charakteristiky tradičního
ženského blízkovýchodního oděvu. Červená rtěnka pak perfektně doplňuje červenou
čepičku a další červené detaily uniformy letušek.
Jaké má letuška povinnosti vůči
cestujícím a naopak?
Letuška je
na palubě, aby pomáhala cestujícím a poskytovala jim servis, který zrovna
potřebují, měla by co nejvíce zpříjemňovat jejich cestu a zajistit jim bezpečí.
Musí jim také být schopna pomoci vyřešit jakékoliv zdravotní obtíže. Pasažéři
pak musejí respektovat pokyny členů palubního personálu.
Jak probíhá standardní příprava
letadla na jeho odlet před nástupem cestujících?
Po přistání
v cílové destinaci se celé letadlo čistí a uklízí po předchozím letu a je
připraveno na další. Tým Emirates se
také ujistí, že letadlo projde technickou prohlídkou.

Na co musíte brát zřetel a čemu
věnujete při nástupu cestujících zvýšenou pozornost?
Palubní
posádka se vítá s cestujícími a stará se o jejich pohodlí a bezpečí a to
vše s úsměvem. Věnujeme pozornost všem našim cestujícím, nicméně extra
péči věnujeme pasažérům se speciálními potřebami, tedy matkám s malými
dětmi, seniorům, postiženým lidem. Také dáváme pozor na pasažéry, kteří
vypadají, že jim není úplně dobře, a v případě potřeby dohlédneme na to,
aby je po přistání viděl lékař.
Je pro běžného cestujícího možná
návštěva kokpitu? Za jakých podmínek to možné je?
Ne, běžným
cestujícím není dovoleno navštívit kokpit.
Vedete si pravidelně nějaké
statistiky o letu?
Ano, vedu.
Jelikož cestujeme tak často, je snadné zapomenout, kde všude jsme byli, takže
je nezbytné, abychom si o letech vedli záznamy. Piloti a palubní posádka
společnosti Emirates si vedou vlastní
letecké deníky v souladu s mezinárodními předpisy a standardy.

Jak řešíte případné zdravotní
problémy cestujících na palubě letadla a jak je to na letadlo vybaveno z hlediska
podání první pomoci?
Každý člen
palubní posádky Emirates projde
kurzem první pomoci, aby byl schopen pomoci pasažérům v případě nouze.
Každé letadlo má standardní vybavení pro poskytování první pomoci, nicméně
v případě závažnějších zdravotních komplikací na palubě může kapitán
rozhodnout o nouzovém přistání na nejbližším letišti, kde pak daného pasažéra
předá do péče místních lékařů.
Už jste měla na palubě i nějaký
porod?
To se mi
zatím ještě nikdy nestalo, ale jsme školení i pro takovéto situace.
Asi není vždy snadné vyjít
s cestujícími za různých okolností. Jste na to nějak speciálně trénované?
Již při
náborech hledajíEmirates zaměstnance,
kteří jsou oddaní, otevření, nápomocní, přátelští a orientovaní na službu
zákazníkovi.
Palubní
posádka Emirates musí odvést
prvotřídní zákaznický servis na každém letu. Každý kandidát by měl prokázat
pozitivní přístup a empatii k druhým, pochopení pro jiné kultury a
schopnost přizpůsobit se novému prostředí a lidem, flexibilitu a motivaci
zvládnout náročný pracovní program, kvality nezbytné k práci
v souladu se zásadami a posláním Emirates
– to jsou profesionalita, empatie, progresivita, vizionářství a kosmopolitní
život.
Je odbavení palubního personálu na
různých letištích odlišné? V čem nejčastěji a kde jsou i nějaké vyloženě
neobvyklé podmínky?
Palubní posádka
musí projít standardní procedurou odbavení včetně pasové kontroly a
bezpečnostní prohlídky stejně jako jakýkoliv jiný cestující. Nicméně když
spěcháme mezi jednotlivými lety, dostáváme maximální možnou podporu při
absolvování těchto procedur, abychom byli připravení a čekali na cestující ve
chvíli, kdy nastupují na palubu.
Máte přehled, kolik má společnost Emirates aktuálně letadel? Ve kterých typech
nejčastěji létáte? Čím jsou rozdílné jejich interiéry?
Emirates v tuto chvíli provozuje 201
letadel airbus a boeing se širokým trupem. Máme také největší flotilu Airbusů A380 na světě. Každý letoun má
svá specifika, a tedy každý člen palubní posádky je školen na určitý typ
letadla. Já jsem vyškolená na Airbusy
A330, A340 a Boeingy 777. Nicméně společně s růstem společnosti Emirates budeme brzo všichni vyškoleni i
na Airbusy A380.
Podle čeho se rozděluje, co má která
letuška v letadle na starosti, a kdo to určuje? Podle čeho se stanovuje
počet letušek na letadlo?
Purser,
který dohlíží na palubní posádku a je vedoucím na palubě každého letu, určuje
jednotlivé role. Navíc je každý člen palubní posádky školen na práci
v jednotlivých cestovních třídách.
Kde jsou letušky a stevardi ubytováni
a za jakých podmínek? Znáte se většinou spolu?
V Dubaji
bydlí všichni členové palubní posádky v bytech poskytovaných Emirates. Naše byty jsou skvělé, je to
pohodlné místo k životu, které je navíc plné zábavy. Jsou blízko letišti a
jezdí sem speciální autobusy Emirates,
které nás vozí na letiště na čas našeho letu, což je velmi užitečné. Emirates má partnerské hotely
v každé z mnoha destinací, kam létá, kde je potom ubytovaná posádka. Emirates má přes 17 000 členů
palubní posádky, takže na každém letu potkáte nové kolegy, což je věc, kterou
na své práci opravdu miluji.
Kdo jsou nejčastěji klienti společnosti
Emirates a do jakých destinací létají
spoje nejčastěji?
Emirates létá do 134 destinací na šesti kontinentech
skrz svůj uzel v Dubaji a naše letecká síť se neustále rozšiřuje. Jelikož
všichni cestující létají do svých cílových destinací přes Dubaj, je toto město
logicky naší nejrušnější destinací. Cestující se společností Emirates jsou lidé nejrůznějších
národností, náboženství a společenského postavení. Jsou to jak obchodní, tak i
volnočasoví cestující, kteří cestují kamkoliv po světě, kde objevují nová místa
nebo navštěvují svou rodinu a přátele.
Jak vypadá obvykle volný čas letušek?
Lidé
z palubní posádky jsou u Emirates
z celého světa a mají nejrůznější záliby a oblíbené způsoby trávení
volného času. V Dubaji chodím ráda nakupovat, na pláž, sportuji a trávím
čas se svými přáteli. Pokud máme volný čas mezi jednotlivými lety v naší
destinaci, tak se ji snažíme prozkoumat, jak nejvíc to je jen možné.
Je mi známo, že se věnujete sportu.
V jakém rozsahu a které sporty pěstujete?
Byla jsem
vychována k lásce ke sportu, takže je mám ráda opravdu všechny. Ráda hraji
tenis, lyžuji, běhám, plavu a mým nejnovějším sportem číslo 1 je nyní triatlon.

Podporuje Emirates sportovní aktivity svých zaměstnanců?
Emirates má mnoho sportovních klubů pro své
zaměstnance a jejich rodiny. Zmínila bych jen ty, jichž jsem členkou – klub
lyžování a snowboardu, tenisový klub a triatlonový klub.
Máte ve sportu nějaké větší ambice?
V tuto
chvíli se připravuji na švýcarský Ironman
Zurich, který se uskuteční 28. července, a na mexický Ironman Cozumel 1. prosince. Mým cílem je, jako pro každého
triatlonistu, nominovat se na světový šampionát v triatlonu
v havajské Koně.
V jakém směru je pro vás vaše
profese největší perspektivou a rozšířením vlastních možností? Co zajímavého
vám přinesla tato pracovní příležitost do života?
Od chvíle,
kdy jsem se přidala k týmu Emirates,
jsem procestovala spoustu míst, o kterých jsem dříve jenom snila. Každý den je
jiný. Jiná místa s jinými lidmi, což je velmi zábavný a zajímavý způsob
života. Jako člen palubní posádky si člověk neustále rozšiřuje obzory a může se
stávat čím dál sebevědomějším člověkem se stále větším pochopením vůči ostatním.

Spojeny s cestami jsou také
pozdravy z dálky. Posíláte klasické pohlednice?
Strašně ráda
posílám i dostávám pohledy, takže ano, pohledy posílám. Když jsem začínala
létat, posílala jsem deset pohlednic z každého místa, kam jsem se
podívala. Nyní po šesti letech stále posílám pohledy své rodině a přátelům.
Jak dlouho pracujete u Emirates?
K Emirates jsem se přidala v srpnu
2007. Svou práci mám stále moc ráda i po těch šesti letech.
Děkuji za rozhovor.
Text:
Michaela Lejsková
Foto:
Emirates Airlines, archiv Lindy Mensové
Korektura
textu: Alžběta Strnadová
Produkce:
Michaela Lejsková
Publisher:
magazín Best of www.ibestof.cz
