Tomáš Jindříšek – managing partner a spoluzakladatel agentury Dark Side

 

 

 

„Na restart kariéry nemusíme čekat do doby, kdy docílíme určité pracovní mety ředitele či manažera, ale jde třeba o přechod do jiného oboru či o začátek podnikání místo stálého zaměstnání.“ Tomáš Jindříšek

 

 

 

 

 

Tomáš Jindříšek je managing
partner a spoluzakladatel agentury Dark
Side
. Předtím působil deset let jako ředitel OgilvyInteractive, internetové
divize mezinárodní reklamní sítě Ogilvy. Tomáš je rovněž předsedou
představenstva Asociace direct
marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu
. Marketingové komunikaci a
internetu se profesionálně věnuje od roku 1998, pravidelně přednáší a
publikuje, působí jako člen řady odborných porot a aktivně se zapojuje do
projektů pro významné značky. Jeho koníčkem je pomoc obecně prospěšnému
sektoru, mimo jiné působí jako člen rady Konta
Bariéry
, předseda představenstva neziskové organizace Jahoda a je duchovním otcem projektu Darujspravne.cz.

Tomáš Jindříšek

Můžete vystihnout
moment, kdy jste věděl, že internet a oblast nových médií je pro vás ta správná
cesta?

Nějak to vyplynulo ze situace kolem roku 2001. Náhodou. Vzpomínám
si, že dva měsíce předtím, než jsem nastoupil do velké reklamní agentury, jsem
viděl kultovní film Po čem ženy touží
s Melem Gibsonem a říkal jsem si, že prostředí reklamní agentury je neuvěřitelný
svět. Tehdy jsem byl projektový manažer v počítačové firmě, kde jsem se
čerstvě věnoval internetu, a přemýšlel jsem o tom, zda ten film je fikce, nebo pravda.
Realita se zas tak moc nelišila. (smích)

 

Jak přišlo rozhodnutí
založit agenturu Dark Side?

Bylo to vyzrálé rozhodnutí po deseti letech na řídící pozici
v mezinárodní agentuře Ogilvy. Spojil
jsem se se správnými parťáky a domluvili jsme to za čtyři měsíce. Řada lidí se
mě teď ptá, jaký je to velký rozdíl „být ve vlastním“, ale upřímně, já tam tak zásadní
rozdíl nevidím. V korporaci jsem měl velkou svobodu a řídil jsem ji „podnikatelsky“,
i když nebyla moje. Vlastní agenturu zase řídím jako manažer a ne jako
vládce tvorstva. Mám moc schopné a nadšené kolegy, kterých si vážím, a to mě
motivuje. Držím se citátu Davida Ogilvyho o zaměstnávání lidí, kteří jsou větší
než vy, abyste neměli firmu plnou trpaslíků.

 

Nevstoupili jste na trh
ve zrovna podnikatelsky příznivé době, i přesto se vám podařilo uspět. Nebyl to
trochu risk?

Vlastně to byl plánovaný risk. Někdy je dobré jít proti proudu
a vsadil jsem na to, že v době krize se naopak bude více hledět na
efektivitu a zkušenosti lidí. U nás všichni včetně managementu pracují na
projektech klientů. Takže za stejnou investici klient dostane více. A funguje
to, po roce a půl na trhu děláme pro řadu významných firem. Jak se
s nadsázkou říká, i na válce vždy někdo vydělá. Takže ke krizi se dá
přistupovat aktivně.

Tomáš Jindříšek

 

Co byste poradil lidem,
kteří chtějí začít nyní podnikat v internetovém byznyse i mimo něj?

Nejde tolik jen o znalosti a technologie, někdy se na to příliš
upínáme. Stále jsme součástí komunikace zaměřené na lidi a schopnost naslouchat
a pochopit byznys model našich klientů je pro mě důležitější než být jen
odborníkem, který nekouká nalevo a napravo. Nechci mentorovat, ale někdy mi
chybí trochu vzájemné úcty a pokory.

 

Jak vidíte budoucnost
českého internetového trhu? Myslíte, že je ještě co objevovat?

Já osobně se učím každý den a pořád mě fascinuje, kolik je
toho nového. Udivuje mě, že někdo s dvouletou zkušeností občas řekne, že
už se vše naučil. (úsměv) Vše se
propojuje, už není žádné off-line a on-line. Většina lidí dnes žije intenzivně
v obou světech, a jak říká známý autor sci-fi: „Budoucnost už je nyní“. Jen se na ni musíme umět dívat. Zajímavé je, že řada lidí v byznysu se mě
ptá, zda ten který koncept už někdo realizoval, a je to tedy prověřené. Ti
správní se mě ptají, zda budou první, kteří to zrealizovali. A těch je logicky
vždy méně. 

 

Drží český trh krok
s tím zahraničním?

Jak v čem. Jsou dokonce oblasti, které i předčí. Třeba
v komerčním světě sociálních sítí jsme velmoc. Vznikla tu řada globálních
projektů, jako je třeba Social Bakers,
největší portál se statistikami a analýzami ze sociálních sítí, nebo projekt Brand Embassy, systém na zákaznickou
péči na sociálních sítích.

 

A teď k vaší profesní
kariéře… Který moment byste popsal jako vrchol kariéry? Nebo teprve přijde?

Vrcholů jsem zažil mnoho a věřím, že ještě přijdou další.
Vnímám svou kariéru jako série drobnějších i větších radostí a úspěchů a logicky
občas i proher a to mě baví. Nechci opakovat klišé, že cesta je cíl, ale já to tak mám. Potkávám příliš
úspěšných lidí, kteří pořád pospíchají, aby se měli lépe a dosáhli toho či
jiného, a pořád se dívají na ty úspěšnější a ne tolik na ty, které nechali za
sebou. Vzpomínám si, jaké mi děda ve svých osmdesáti letech vyprávěl příběhy, a
říkám si, co budu vyprávět já.

 

Dark Side společně se společností HR Spectrum přichází s konferencí Restart kariéry. Co vás přimělo
k zapojení do takového projektu?

Je to především osobní zkušenost. Na restart kariéry nemusíme
čekat do doby, kdy docílíme určité pracovní mety ředitele či manažera, ale jde třeba
o přechod do jiného oboru či o začátek podnikání místo stálého zaměstnání.
Troufám si říci, že se jedná o nejzajímavější konferenci roku, kde se
nebudou přednášet jen poučky a strategie, ale jednoduše životní příběhy osob,
které nějakým způsobem restart kariéry absolvovaly.

Tomáš Jindříšek

 

Na co se mohou
účastníci těšit a co jim konference přinese?

Jsou to především osobnosti, které pracovaly
v různých oborech. Iveta Radičová, která se od profesorky sociologie dostala
k pozici premiérky a kandidátky na prezidentku SR. Dalšími prezentujícími jsou
například Pavel Turek, bývalý manažer týmu McLaren
Mercedes
, Jana Žižková, bývalá CEO SAS
Institute
, Václav Dejčmar, spoluzakladatel DOX a majitel Czechoslovak
Models
, Inéz Cusumano, bývalá vrcholová manažerka, Evžen Cekota, kouč, Jiří
Pavlíček, bývalý generální ředitel Johnson
& Johnson
, Aleš Michl, přední ekonom, Jozef Banáš, ekonom a top manažer,
Libor Malý, který vybudoval LMC, nebo Božena Jirků, bývalá redaktorka ČT.
Konference je postavená především na osobních příbězích těchto osob, které
účastníkům přinesou reálné zkušenosti a inspiraci nejen pro jejich dosavadní
kariéru, ale i životní směr.

Tomáš Jindříšek

Pomáháte i ve veřejně
prospěšném sektoru. Můžete nám krátce představit organizace, které podporujete?

Je jich více. Konto
Bariéry
, Nadace Terezy Maxové, Jahoda, která pomáhá dětem na Černém
Mostě, a další. Vypadá to asi rozsáhle a altruisticky, ale tak to není. Baví mě
to a zase tolik času to nezabere, je to v rovině kontaktů a mnohdy propojování
kontaktů z komerčního a nekomerčního světa. Líbí se mi nová vize světa,
která vznikla na harvardské univerzitě, a aplikuje ji Nestlé ve svém společensky odpovědném přístupu, že ziskový a neziskový
svět by neměl fungovat principem vítězů a poražených, ale zcela partnersky.

 

Připravujete neziskové
projekty i v rámci Dark Side?

Ano, tak nějak to propojuji, šetří to čas. Děláme třeba
některé weby a marketingové poradenství.

 

Kde si myslíte, že je
potenciál v pomoci neziskovému sektoru?

Profesní dobrovolnictví je v plenkách. Kolik je
marketérů, obchodníků, právníků, manažerů a dalších specialistů, kteří mohou
zdarma poskytovat své služby neziskovkám? Nic moc to nestojí, a přitom
z toho řada lidí může mít podobný zážitek jako třeba z kultury či
sportu.

 

Děkuji za rozhovor.

 

Text: Ivona Novotná

Foto: archiv Tomáše Jindříška

Korektura: Alžběta Strnadová

Produkce: Michaela Lejsková

Publisher: magazín Best of www.ibestof.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *