Aleš Aldo Koláček – obchodní a marketingový ředitel společnosti Manner pro ČR a SR

 

 

 

 

 

„Jdeme stále stejnou cestou – cestou kvality.“ Aleš Aldo Koláček

 

 

 

 

 

Postavení
na trhu má cukrovinkářská společnost Manner opravdu obdivuhodné. Není divu,
když její příběh začal na den přesně 1. března 1890. Společnost, která již
krátce po roce 1913 zaměstnávala na 3 000 lidí a brzy se stala akciovou
společností, překonala mnoho překážek, které firmě kladla do cesty ku příkladu hospodářská
krize či dvě světové války. Co ale zůstalo stejné, je priorita přinášet
zákazníkovi tu nejlepší kvalitu. „Čokoláda pro všechny!“ – to bylo heslo Josefa Mannera I., když
cukrovinkářskou dynastii zakládal. Tenkrát byla čokoláda luxusním zbožím. Jedno
kilo čokolády odpovídalo hodnotě dvou denních platů pracovníka. Slogan, který
slyšíme v reklamních sděleních dnes, zní: „Manner si prostě zamilujete!“ Pojďme se o té sladké lásce dozvědět
více od Aleše Aldo Koláčka, který je zkušeným obchodníkem řídícím distribuci do České
a Slovenské republiky, kde dnes již seženete na sto druhů produktů
z továrny Manner. Pochopitelně také nejznámější oplatky Manner Neapolitaner
řezy, tzv. „
designovou
klasiku
“ známou po
celém světě.

Aleš Aldo Koláček, foto: Robert Vano
Foto: Robert Vano

 

 

Které byly vaše první
oplatky Manner, které jste kdy ochutnal, a s čím si tuto vzpomínku
spojujete?

Poprvé jsem ochutnal výrobek Manner někdy před téměř dvaceti
roky. Po otevření hranic. Díky blízkosti Vídně to bylo ve Vídni u mé kamarádky,
ke kávě právě Manner Neapolitaner. Pamatuji si, že tehdy mě upoutala hlavně barva
produktů a chuť po oříšcích.

Manner

 

Vybral jste si profesi
ředitele pobočky světoznámé značky, co předcházelo tomuto rozhodnutí, bylo to
těžké rozhodování?

Po pádu komunizmu u nás mi netrvalo dlouho, abych se rozhodl
podnikat. Měl jsem to štěstí, že jsem mohl navštěvovat „Západ“. Má sestra tam
byla a stále je provdána. Zvláštním – mně dosud neznámým způsobem – se mi
dařilo vyjíždět. Jak se ukázalo, bylo to pro mé pozdější podnikání velmi dobré,
protože jsem získal myslím dobrý přehled o různých výrobcích, sladkosti
nevyjímaje. Takže jediným problémem byl počáteční kapitál, který byl pár
desítek tisíc korun. Přesto jsem se zakrátko stal importérem sladkostí
s obratem více než 80 milionů korun. V této době jsem již zastupoval několik
světových značek: Haribo, Wohlgemuth, Walde a mnoho dalších, od Izraele po
Finsko.

Aleš Aldo Koláček, foto: Robert Vano
Foto: Robert Vano

 

V roce 1996 koupila společnost Manner firmu Walde
Candita, a tak to vlastně celé vzniklo, myslím tím, že jsem se poznal
s Manner. V roce 1998 jsem svou firmu prodal firmě Haribo a dalších
deset let jsem ji vedl, a to v Čechách i na Slovensku. Právě po deseti
letech přišla nabídka od Manner na vybudování vlastní pobočky u nás. Pro mě a
některé spolupracovníky to byla výzva. Věděli jsme, že se můžeme těšit na
špičkové produkty a bezvadnou spolupráci s vídeňskou centrálou. Šli jsme
do toho.

Manner

 

Čím jsou oplatky tak
výjimečné, o tom si ještě popovídáme, ale co samotná společnost, co nám o ní
můžete říci?

Kolegové na centrále ve Vídni jsou nám velice blízcí, i když
jsou trochu konzervativnější. My díky dynamickému vývoji u nás máme tendenci
vše řešit co nejrychleji a někdy nám chybí ta rozvaha jako jim. Přesto jsou naše
vztahy velice přátelské.

Manner

 

Jaká je obchodní filozofie
vaší firmy a jací jsou lidé v Rakousku, se kterými komunikujete?

Filozofie naší společnosti je od roku 1890 stále stejná.
Vyrábět kvalitu. Na tom se nic nemění ani dnes. I když rakouská mentalita je
odlišná od té naší, mohu říci, že jsou nám velmi blízcí.

Manner

 

Jaká kritéria jsou na
vás, coby zástupce společnosti pro Česko a Slovensko, kladena ?

Na to se velmi těžce odpovídá. Jedná se o mnoho předpokladů.Především to bude chuť pracovat, věnovat se maximálně profesi. Určitě také
znalost trhu, kreativita, umění vést reklamní a marketingové aktivity. Určitě je také nutné odborně růst, dobře vést svůj tým.
Zkrátka být tou prodlouženou rukou vedení společnosti, bez ohledu na čas a
osobní zájmy.

Manner

 

Setkal jste se
s tím, že některé obchodní podmínky pro prodej cukrovinek jsou u nás odlišné
od jiných zemích?

Samozřejmě! V ostatních zemích většinou platí, že každý
prodejce se snaží nejen vydělat na marži, ale také na objemu prodeje. U nás je
situace, že velké firmy kopírují své ceny, ne aby cenu nastavovaly podle
nejnižší ceny na trhu, ale právě naopak. Říkají si – proč máme prodávat za 24,90
když konkurent prodává za 29,90? Budeme mít větší profit. Bohužel toto vede
pouze ke snížení objemu prodeje, je to krátkozraké a někdy jsme z toho bezradní.
Dnes se nákupní oddělení snaží nakoupit co nejlevněji, ale prodejní cenu si
řeší jiné oddělení, bez ohledu na nákupní cenu, a to oddělení realizačních cen.
V Česku se stalo téměř pravidlem, že odběratelé používají dvě marže – horní a spodní a u některých výrobků dochází k diskriminaci, např. mezi námi a
tzv. strategickými výrobky.

Manner

 

Podpora českých výrobků
je velice dobrá věc, jen by bohužel tato proklamace měla znít – podpora
kvalitních výrobků! Myslíte, že zákazník chce něco jiného? Pod heslem podpora
českých výrobků se leckdy schovává výrobek, který by nikde jinde nebylo možné
prodávat, jen u nás. Na obhajobu výrobců bych ale také řekl, že jsou dost často
nuceni vyrábět výrobky, které by normálně nevyráběli. Vyrábí je jen proto, aby
byli schopni dodávat třeba do řetězce i ostatní produkty, které vyrábí. Jinak
je opravdu zajímavé, že za dvacet předcházejících roků jsem moc českých výrobků
v zahraničí neviděl. Proč asi? Ostatních rozdílů je také mnoho, ale určitě
neznám v zahraničí žádnou firmu, která má např. účtárnu v Indii či
Polsku. U nás je to běžné a pak si dovedete představit, jak je zdlouhavé a problematické řešit drobnou chybu.

Manner

 

Máte přehled, kolik různých
produktů společnost distribuuje na rakouský trh? A kolik z nich se dostává
na ten náš?

To číslo se stále mění, ale jistě to budou stovky různých
produktů. My v České republice distribuujeme cca 100 výrobků.

Manner

 

Na čem je závislé
vaše rozhodnutí, když chcete na trh přivézt další produkt? Jakým postupům
takové rozhodnutí podléhá?

Při vývoji nového produktu spoluvytváříme od počátku nejen
chuť, tvar, hmotnost, ale také je nutné rozhodnout, zda bude vhodný pro náš
trh. Toto rozhodnutí je třeba udělat právě v začátcích vývoje
s ohledem například na umístění textů na obalech a mnoho dalšího. Pokud
tento výrobek splňuje naše požadavky, začneme plánovat prodej i u nás.

Aleš Aldo Koláček, foto: Robert Vano
Foto: Robert Vano

 

Letos jste otevřeli
historicky první Manner shop v ČR. Podle čeho jste vybíral místo a jak velkou plochu
fakticky prodejna zabírá, kde se vlastně nachází?

Nejedná se o klasickou prodejnu. Dostali jsme šanci od
společnosti Interspar vybudovat v jejich hypermarketu v Europarku
Štěrboholy tzv. shop in shop. Velmi rádi jsme tuto nabídku přijali. Nyní náš
shop zabírá více než 100 m2.
Součástí je malá kavárna s výbornou kávou Julius Meinl. Tuto firmu jsme
také k této aktivitě přizvali.

Manner

 

Na co všechno se může
váš zákazník v Manner shopu těšit? Najde tam jistě i něco, co nikde jinde?

Manner shop v Europarku Štěrboholy nabízí nejširší
sortiment v České republice. Je to také jediné místo, kde najdete Manner fans
předměty. Zde si můžete pořídit vše od dětských dupaček, přes kvalitní zimní
bundu až po lyžařskou helmu. Vše pochopitelně v růžové Manner barvě. Pro
naše zákazníky zde připravujeme pravidelné ochutnávky našich produktů, akční
prodeje a premiéry novinek.

Manner

 

Co by mělo především zajímat
zákazníka na vašich produktech? Bude to kvalita?

Určitě. Naše výrobky jsou jistě jedny
z nejkvalitnějších na trhu. Jejich receptury jsou více než 100 let staré.
Jdeme stále stejnou cestou – cestou kvality. Neměníme receptury z důvodu
cen surovin. Poradím zákazníkům, aby se dobře dívali na receptury jiných
výrobců. Často se stává, že změní receptury i několikrát za rok. Stalo se vám někdy,
že jste koupila výrobek a řekla si: „Hm, ten teda chutnal lépe.“ Věřte, že to
není změnou vaší chuti, nýbrž právě změnou receptury. U Manner se vám toto
nestane. Receptura, jak už jsem řekl, je stále stejná. My například používáme
12 % lískových oříšků v náplni našich nejznámějších oplatek. Dovedete si
jistě představit náš konkurenční boj s výrobkem s tzv. velkým jménem, ale
podílem lískových oříšků v náplni 0 %. Zjistíte, že vám musí stačit pouze
příchuť oříšků. Paradoxně si to tento výrobek může dovolit, má totiž obrovskou
výhodu – zákazník si ho koupí ze zvyku. Změnu receptury a také hmotnosti přehlédne
– vždyť je to „náš výrobek“.

Aleš Aldo Koláček, foto: Robert Vano
Foto: Robert Vano

 

Co se týká Manner,
vnímám ve vaší obchodní strategii určitou hravost. Jak v TV reklamě,
osobním přístupu k zákazníkům či volbě různých kampaní. Také váš facebookový
profil je myslím velmi povedený. Na základě čeho tato volba a čeho jí chcete
docílit?

Ano, máte pravdu. Snažíme se o osobní či blízký kontakt se
spotřebitelem. Myslím, že to je naše cesta. Pořádáme mnoho aktivit, různých společenských,
sportovních, koncertů… V letošním roce jsme například pořádali Manner
tour. Objeli jsme celou Českou republiku s naší novou tváří, panem
Továrníkem a hosteskami. Pan Továrník cestoval, komunikoval, soutěžil
s našimi zákazníky, například o cestu kolem světa a mnoho dalšího. Po
celou dobu byly samozřejmostí ochutnávky našich produktů. Facebook? Já sám jsem
byl z počátku k tomuto způsobu komunikace mírně skeptický, ale čas mě
přesvědčil, že je to dobrý způsob, jak dostat informaci k zákazníkovi „zatepla“.

Manner

 

Jaký máte prostor ve
tvorbě vlastních reklamních kampaní a nakolik máte svázané ruce rakouským
vedením společnosti?

Ono nelze hovořit o svázanosti, spíše o společné cestě.
Média nakupujeme přes rakouskou centrálu v jednom bloku. Naši specialisté
ve Vídni dosáhnou na lepší nákupní podmínky, než kdybychom je nakupovali
samostatně. Venkovní reklamní plochy či regionální záležitosti již nakupujeme
sami. Promoční aktivity, sampling či různé akce připravujeme také zde. Jde
samozřejmě buď o naše vlastní zadání, nebo se přiřadíme k mezinárodnímu konceptu
či alespoň využijeme některé prvky z něj. Dám vám malý příklad. Manner je
velký mezinárodní partner skoků a letů na lyžích. V Rakousku je tento
sport velmi hodnocen, nikoli tak v Čechách. Přesto jsme součástí tohoto
projektu, ale příliš se na české scéně neprezentujeme. Spolupracujeme
s panem Jaroslavem Sakalou olympijským vítězem a mistrem světa ve skocích na lyžích. Věnujeme se komunikaci v klasickém
amatérském lyžování. V příštím roce nás můžete potkat – jako každý rok – na
našem zimním tour po lyžařských centrech.

Manner

Provází konkrétní
produkty také nějaký konkrétní příběh?

Ale jistě. Najdeme určitě nějakou zajímavost. Je pravidlem,
že naše výrobky jsou typické růžovou barvou, že? No vidíte, a přece se najde
jeden, který toto pravidlo porušuje. Je jím Manner Mignon. Je totiž vyráběn
v bílém obalu. To není záměr či předzvěst nového trendu, to se stalo
v minulosti omylem. Zkrátka byly chybně vyrobeny obaly, a protože nebylo možné
– z důvodu vysoké poptávky – počkat na výrobu nových, byly použity obaly
bílé. No, a máme hezký příběh, co říkáte?

 

Takže Mignon už budou
navždy bílé?

Zatím ano.

Aleš Aldo Koláček, foto: Robert Vano

 

Znáte tvůrce
receptur? Mohou je dělat pouze lidé „zevnitř“, nebo existuje způsob, jak prodat
super recepturu společnosti jako externista?

Myslím, že to možné není. Pro vývoj nových výrobků máme
specialisty. Receptury jsou přísně tajné. Je možné připomínkovat, ale to také
jen zevnitř, myslím. Já i kolegové můžeme ovlivnit jak chuť, tvar, tak i
velikost balení.

Manner

 

Kolik továren má dnes
„pan továrník“ a kde jsou?

Naše společnost v současnosti vlastní tři továrny,
všechny se nacházejí v Rakousku. Z toho je patrno, že veškerá výroba
je zde. Zajímavostí může být, že vlastníme největší pečicí pece na světě. Veškeré
suroviny jsou pod přísným drobnohledem. Od vajíček z volných chovů až po
kakaové boby, ze kterých si vyrábíme vlastní čokoládu. Samozřejmě vlastníme mnoho
kvalitativních certifikátů včetně používání kakaa-UTZ z trvale
udržitelných zdrojů. Naše výroby se mohou pyšnit největšími pecemi na světě
s obrovskou kapacitou výroby.

Manner

 

Manner odkoupil
některé další menší společnosti. O kterých firmách můžeme hovořit a přibudou k nim
v dohlednu nějaké nové? Jedná se vždy jen o rakouské firmy?

Zatím ano, ale takové aktivity příliš neplánujeme. Jedná se
spíše o příležitosti než o cíl. Ano, v minulosti došlo ke spojení se
značkami Napoli, Casali čokobanánky a Rum kokos, Mozartovy koule Victor Schmidt,
Ildefonzo, Heller a také sloučení s firmou Walde Candita. Zatím se jednalo
vždy o rakouské firmy.

Manner

 

Můžeme se v letošním
roce těšit na nějaké další Manner novinky na našem trhu?

V letošním roce jsme uvedli na trh již několik novinek.
Ať už produkty z celozrnné mouky Vollkorn, a to v balení 75 a 300 g. Dále mini mignon
v praktickém balení v kelímku, což je Cubidoo, a v těchto dnech vítáme
trio Manner Picknick Black & White, Caramel a Original. Jedná se o malé 30g
balení s tzv. dvěma prsty. Očekávejte lahodnou chuť a kvalitu Manner.

Manner

 

Pořádáte také exkurze
pro zájemce, kteří by se rádi podívali do výroby? Případně, jak to probíhá a co všechno mohou vidět?

Prohlídky běžně neděláme, přesto leckdy uvítáme vzácné
návštěvy, ať z řad novinářské veřejnosti či např. populární osobnosti.

Aleš Aldo Koláček, foto: Robert Vano
Foto: Robert vano

 

Jaká je zde pro vás
obchodní realita? Vnímáte, že s něčím vedete neustálý boj a podnikatelům
by se v některém ohledu mělo a dalo vycházet vstříc?

Samozřejmě, podnikatelé a soukromé společnosti jsou dost
opomíjeni. Oni totiž nemají čas, a leckdy ani chuť , třeba vyjít na Václavské náměstí a snažit se vykřičetsi
např. dodatkovou dovolenou či zdarma stravenky. Oni  je mohou dát sobě i svým zaměstnancům, jen
s tím rozdílem, že si na ně musí sami vydělat a žádné dotace ze státního
rozpočtu jim nejdou.

Manner

 

V jakém měřítku
se zajímáte a komunikujete s konkurenčními firmami, sledujete jejich práci a pozici na trhu a k jakému výsledku obvykle dospějete? Zajímají se také
oni o vás?

Samozřejmě sledujeme konkurenci a sázíme se, kdy uvedou na
trh obdobný výrobek či balení, které máme my. Konkurenti nás velice sledují,
jakmile zaznamenají nějaký náš větší úspěch – třeba novou příchuť – velice
rychle uvedou stejnou příchuť u vlastních produktů. Často se zamění přírodní
surovina za aroma a zákazník je přesvědčován o fantastické novince
s úžasnou chutí.

Manner

 

Jak motivujete svůj
pracovní tým a podle čeho především si vybíráte lidi, se kterými
spolupracujete?

Se zaměstnanci se snažíme vycházet velice přátelsky a
naslouchat jim. Naší prioritou určitě není pouze vzdělání, ale hlavně
komunikativnost, odbornost a snaha o dosažení úspěchů ve vlastní práci. Velmi
oceňuji především chuť pracovat.

Manner

 

Většina manažerů se
neřídí stálou pracovní dobou. Platí to i ve vašem případě? Kolik hodin vlastně
pracuje obchodní a marketingový ředitel společnosti Manner?

Moje pracovní doba není stanovena, ale věřte, že to bude
jistě dvanáct hodin, někdy i déle. V dnešní době chytrých telefonů vás
emaily doběhnou vždy a všude. Bohužel nedovedu okamžitě nereagovat. O víkendech
je to lepší, ale přenosný počítač mám zapnutý i o něm. Holt příprava na další
týden nepočká. O dovolené jsem ve spojení s kanceláří také, snažím se
alespoň vyřídit důležitou poštu. Už jsem pověstný tím, že jedu jen tam, kde je
dobré wifi připojení. Stále se mi zkrátka nepodařilo naučit se vše vypnout.
Vždy si říkám, že už bude lépe a že to jen momentálně byla taková situace. Zkuste se zeptat mé manželky, ta by vám řekla, že pracuji non-stop, ale tak hrozné
to není.

Manner

 

 

Co byste doporučil
svému mladšímu, podnikavému já?

Hezká otázka. Určitě bych doporučil, aby se naučilo
delegovat úkoly. Nebýt vždy tím, kdo je prvním a posledním v práci a snaží se jít vždy příkladem.

 

Děkuji za rozhovor.

 

Text a produkce: Michaela Lejsková

Foto: Robert Vano www.robertvano.cz a archiv Manneru

Oblečení a obuv: BANDI VAMOS – Pánské obleky www.bandi.cz

Vytvořeno ve spolupráci s restaurací Campanulla www.campanulla.cz

Korektura textu: Květa Strnadová

Kontaktní údaje společnosti Manner CZ www.manner.com

Publisher: magazín Best of www.ibestof.cz

Manner

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *