Osmany Laffita – módní návrhář

 

 

 

 

„Skutečnost,
že vám ,chybí barvy, odvaha a vkus‘ tkví v tom, že vám chybí duše a ne naditá
peněženka.“ Osmany Laffita

 

 



Módní
návrhář Osmany Laffita je známý nejen svou okázalostí, neotřelým tvůrčím
projevem a řekla bych velmi smyslovým pojetím svých kolekcí, ale také otevřenou
povahou. S ním budete vždy vědět, na čem jste. Osmany netrpí předsudky a
nedělá si iluze o poměrech ve světě, ani na českém trhu. Budete-li mít
příležitost zažít, jak se jeho kolekce na předváděcím molu doslova vznáší, uvědomíte si další důležitou vlastnost, kterou tento módní návrhář
bezesporu má – umění vyvolat touhu!

Osmany Laffita, foto: Lukáš David

 

 Z mnoha
článků a módních diskuzí vím, že každá nová kolekce je vždy vytvářena s velikým
předstihem, jak je tomu u vás? Kdy je vhodný čas na vytváření nové kolekce?

Nepracuji s předstihem. Svoje kolekce
prezentuji ve stejnou dobu, jako moji kolegové po celém světě. A to má své
důvody. Vy prezentujete, obchody objednávají, pak vy vyrábíte a věci jdou do
obchodů pár měsíců před zahájením sezóny. Jedině v České republice se
prezentují kolekce pro podzim a zimu v říjnu, kdy už sezóna dávno začala,
je to legrační. Češi žijí ve svém malém světě, jako by kolem nich nikdo nebyl.
Nejsem to já, ale trh, kdo diktuje, kdy se začne kolekce vytvářet. Víte, móda
je o obchodu, ne o umění. Umění patří do muzea, móda do ulic. A ulice diktuje,
co a kdy chce a potřebuje.

 

Vím o
vás, že máte rád luxusní, drahé a zajímavé materiály. Můžete nám přiblížit, o
jaké materiály se jedná, či odkud pocházejí?

Používám speciální přírodní materiály, některé
jsou drahé, jiné ne. Musí mě upoutat buď svou barvou, potiskem, nebo na dotyk.
Pokud jste očekávala, že vám odpovím, že používám hedvábí ze vzácného motýlího
zámotku zřídka se vyskytujícího v Tibetu … tak jste se spletla. Látky,
které používám, jsou z běžných zemí, které se specializují na hedvábí a
vlnu jako Itálie, Španělsko a Anglie. Ostatně i tasmánská vlna je tkaná v Itálii
a ne v Tasmánii. Abyste poznali, jestli je vlněná látka krásná, musíte se
jí dotknout a ne si jenom přečíst štítek a název značky. Samozřejmě, že v obleku
vyrobeného z S200 vlákna se cítíte, jako byste měli na sobě druhou kůži.

Osmany Laffita, foto: Lukáš David

 

Setkávám
se s mnoha lidmi, kteří vás znají, jelikož jste v oblasti módy velikým pojmem. Ale
můžete svou tvorbu nějak charakterizovat vy sám?

Můžu se o to pokusit. Jsem couturier, který má
vizi, jak by se někteří lidé mohli oblékat pro určité příležitosti a cítili se
spokojeně. Unisex pro mě neexistuje. Muži jsou muži a ženy jsou ženy. Moje
linie jsou ladných křivek a obepínají tělo. Já raději křivky těla zdůrazním,
než abych je ukrýval.

 

Někteří
tvůrci a návrháři mají na českou módu obecně negativní pohled. Chybí nám prý
barvy, odvaha, finance, vkus. Jaký je váš pohled na českou módu? Všiml jste si
nějakého pokroku za dobu vašeho působení na českém trhu?

„Česká móda“, co to je? Existuje móda, tečka.
V Čechách se lidé oblékají stejně, jako lidé v Havaně, Miami nebo
v Timbuktu. Skutečnost, že vám „chybí barvy, odvaha a vkus“ tkví
v tom, že vám chybí duše a ne naditá peněženka. Co tihle lidé potřebují,
je psychiatr, ne módní návrhář. Samozřejmě, že je tady vidět pokrok! Nikdy to
tady nebude jako v Miláně, kde i vrátný vypadá jako model od Armaniho,
protože Češi dbají více na to, jakou značku auta řídí, než na značku obleku,
který nosí, ale je tady vidět každopádně pokrok. 

 

Osmany Laffita, foto: Lukáš David

 

Pro velkou
část lidí u nás je kvalitní móda finančně nedostupná. Zajímá mě, zda je ve vaší
kolekci i něco, co by bylo dostupnější pro širší klientelu? A zda v souvislosti
s krizí a s oslabením trhu jste i vy nucen k nějakému kompromisu?

To je nesmysl! Kvalitní konfekci můžete
v dnešní době najít všude. Podívejte se třeba na Zaru. Mají výborné a
zábavné oblečení za konkurenceschopné ceny. Moje kolekce jsou „dostupnější“,
ale neznamená to, že bych byl značkou pro všechny. Oblek Osmany Laffita
S 150´, ušitý na míru, stojí 42 000 korun. Není to pro každého, ale mám
spoustu zákazníků, kteří nejsou milionáři, ale dopřejí si luxus za tuto cenu,
protože v obleku tráví celý den a chtějí se cítit dobře. Krize je
celosvětová, takže i v textilním průmyslu. My jenom pracujeme tvrději a
prezentujeme nové produkty jako naposledy řadu Osmany Laffita Crystal. Snížením
ceny ničeho nedosáhnete. Moje produkty mají reálnou, ne fiktivní cenu. Cena,
kterou platíte, je cenou hodnoty daného produktu. Nikdy nenabízím nikomu slevu.
Cena, kterou platíte, je cenou výrobku. Pokud bych vám mohl dát slevu,
znamenalo by to, že původní cena nebyla správně stanovena.

 

Osobně
mě velice zaujala pestrost vaší tvorby, kde je zařazeno i mnoho doplňků, bot či
brýlí, dokonce i nábytek. Kdo všechno se podílí na návrzích? Máte kolem sebe tým
lidí, nebo jste na vše sám?

Nikdo mi s návrhy nepomáhá. To je i důvod,
proč mě v Praze neuvidíte na všech těch párty pro celebrity. Já pracuji,
spím, pracuji, spím, pracuji, spím a pak na týden odletím za zábavou na Kubu.
Takhle vypadá můj život. Můj život je jenom práce a spaní. Právě proto, že
hodně pracuji, mám tolik různých produktů a nemůžu pracovat s nikým jiným
než sám se sebou. Samozřejmě mám kolem sebe profesionální tým lidí, kteří se
starají o tisk, o moji image, prodej, produkci a o všechno ostatní, co se
netýká designu. Posledním přírůstkem do značky Osmany Laffita je linie ručně foukaných,
barevných, křišťálových skleniček.

 

Osmany Laffita, foto: Lukáš David

 

A jak
jste se dostal k nábytku? Jak vás napadají určité tvary, motivy a vzory? Jsou i
návrhy nábytku ovlivněny sezónou?

Ve skutečnosti je Osmany Laffita Casa zaměřena na
dekorace interiérů. Já nenavrhuji židle, nebo lampy, které by se pak mohly
prodávat v obchodech, já kompletuji interiéry. Samozřejmě, že lidé, kteří
si mě objednají pro design interiérů, si mě objednají proto, že se jim líbí můj
„überglamour“ styl. Minimalistické interiéry nejsou tak úplně podle mého gusta.
To radši můžete požádat Armaniho, aby vám s tím pomohl. Samozřejmě, co se
týče nábytku, tak tam se nejedná o sezónnost, nikdo přece nechce měnit interiér
svého bytu každých šest měsíců.

 

Jací
jsou vaši zákazníci? Vím, že oblékáte některé známé osobnosti, ale zajímavá je určitě
i neznámá klientela.

Ve skutečnosti se moc nezajímám, jestli je můj
zákazník mediálně známou osobou. Každopádně, kdo se stane mým zákazníkem, stane
se mým králem. Samozřejmě, že mám mnoho českých zákazníků a ti mají dobrý vkus.
Mohou si dovolit a i nakupují přední světové značky, takže jsem poctěn, že
nakupují i značku Osmany Laffita.

 

Máte
některé své opravdu oblíbené zákazníky? Kteří vám dokážou udělat radost už jen
tím, že přijdou?

Samozřejmě, z některých se po letech stali
dobří přátelé.

 

Dočetla
jsem se, že se vaše tvorba dostává hodně do zahraničí. Kde všude máte úspěch?
Kde cítíte, že je trh silný a že jsou tam větší šance?

Nevěřte všemu, co se píše. (úsměv) Ale ano, mám zákazníky po celém světě. A kdybych byl mladým
začínajícím couturierem, sbalil bych se a přestěhoval se do Číny. To je to
místo pro luxusní produkty.

Osmany Laffita, foto: Lukáš David

 

Co sám
máte v oděvní tvorbě rád? Dokážou pro vás být inspirací lidé na ulici?

Jak jsem se již zmínil, ulice je každopádně mojí inspirací.
Lidé jsou inspirací. Picasso řekl, že „kopírovat druhé je dobré, ale když
začnete kopírovat sami sebe, znamená to, že umíráte“. Znamená to, že se stanete
nadbytečným. Kreativita je dobrá, ale pozor, neznamená karneval (maškarádu).

 

Spolupracujete
s nějakou jinou značkou či máte v tomto směru do budoucna nějaké plány?
Vím, že o věcech, které se teprve budují, se nemluví, avšak máte představu, že
se bude vaše značka dál vyvíjet a rozrůstat?

Sama jste si odpověděla.

 

Jste
optimista? Jak vidíte oděvní tvorbu v budoucnu? Bude obor „módní návrhář“ ještě
stále zajímavým a tvůrčím povoláním?

Já jsem Kubánec! Kdybychom my nebyli optimističtí
od přírody, moje země už by dávno zanikla! Samozřejmě, že i E. T. se bude časem
potřebovat obléknout. Takže je to dobrá práce.

 

Máte
nějaký sen, který jste si ještě nesplnil? Co by vám v tuto chvíli udělalo opravdu
upřímnou radost?

Kolik stránek máme ještě k dispozici?

 

Děkuji
za rozhovor.

 


 

Text: Šárka Kunclová

Foto: Lukáš David, archiv Osmanyho Laffity

Publisher: magazín Best of  www.ibestof.cz
 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *