Ing. David Farský – ředitel společnosti Soliditet, s. r. o.

 

 

 

 

„Ojedinělost v kladném slova smyslu vidím
v kombinaci kreditních a marketingových informací.“Ing. David Farský

 

 

 

 

Společnost
Soliditet, s. r. o. se zabývá poskytováním informací týkajících se solventnosti
a ekonomického zdraví společností, se kterými se jako podnikatel dostáváte do
obchodního styku, a také službami určeným marketérům a obchodním šéfům českých
i zahraničních firem. Ředitel společnosti, Ing. David Farský, vás nenechá
pochybovat o aktuálnosti a potřebnosti služeb, které nabízí. Současně však
rozhovor prostřednictvím jeho odpovědí nabízí i zajímavý pohled na současnou
ekonomickou recesi, o které se v médiích hovoří stále častěji. Sám
potvrzuje, že nynější situace nahrává monopolům a rozevírá pomyslné nůžky –
daří se „společnostem, které nabízejí buď luxus a kvalitu, nebo low-end“.

Ing. David Farský, foto: Robert Vano
Foto: Robert Vano

 

Ve společnosti
Soliditet, s. r. o., která poskytuje informace týkající se solventnosti,
marketingové a finanční stránky českých i zahraničních firem, jste zodpovědný
za strategické směřování a celkové řízení. Jaká je filozofie vaší firmy, na
které je založena?

Otevřenost, rozvoj, férovost, široká zodpovědnost, to jsou
hodnoty, které prosazujeme, a kterým sami věříme. Snažíme se vytvářet prostředí
vzájemné podpory a důvěry.

 

Na jaké konkrétní
produkty a služby se v současné době vaše společnost především zaměřuje?

Poptávka je zaměřena na informační komplexnost a zároveň
přesnost v detailu. V tomto směru rozvíjíme obě části našeho
produktového portfolia. První z nich, která pomáhá řízení kreditního
rizika, je reprezentována produkty s příznačnými názvy Lustrátor a Systém
sledování vazeb. Druhou část portfolia, tzv. obchodně-marketingovou, zastupuje
naše silná vlajková loď Albertina a na ni navazující služby přímého marketingu.

 

Dnešní
podnikatelské prostředí si žádá inovace a služby flexibilně reagující na
poptávku. V čem lze společnost, kterou vedete, považovat za výjimečnou a
inovativní?

Hodnocení výjimečnosti firmy bych ponechal na našich
klientech. Osobně jsem vždy viděl výjimečnost v lidech, jakými se vám
podaří obklopit. Už jen fakt, že změnám a rozhodnutím nebrání osobní antipatie,
nekompetentnost či jen slabá vůle kooperace, považuji za obrovskou hodnotu. Na
tým v Soliditet jsem měl obrovské štěstí. Je kompaktní a plný svébytných
osobností s různorodými zkušenostmi. Motivovaný tým už z podstaty
nemá problém s inovativností produktu.

 

Nabízíte v rámci
českého trhu produkty, které jsou ojedinělé, nebo existuje v oblasti úvěrových
registrů a poskytování finančních a kreditních informací dnes již velká
konkurence?

Konkurence v tomto oboru pochopitelně existuje. Neřekl
bych však, že ji vnímáme příliš silně.

Ing. David Farský, foto: Robert Vano
Foto: Robert Vano

 

Co specifického
podle vás nabízí vaše společnost a co ji odlišuje od ostatních, pohybujících se
v této oblasti?

Ojedinělost v kladném slova smyslu vidím
v kombinaci kreditních a marketingových informací. Zároveň se snažíme, aby
naše produkty byly čím dál více „user friendly“. Do této oblasti jsme za
poslední období investovali nemalé peníze. A v neposlední řadě je přidanou
hodnotou přístup a způsob komunikace našeho týmu s klienty. Sice to zní jako
klišé, ale existuje řada firem, které se svými zákazníky jednají jako
s někým, kdo je obtěžuje a brzdí v jejich administrativní rutině.

 

Zkusíte, prosím,
vysvětlit podnikateli, který se s podobnými službami ještě sám nesetkal,
proč by se měl zajímat o produkty vaší společnosti?

Každý podnikatel hledá nový trh, klienty, vstupuje do
obchodních vztahů a potřebuje ochránit své peníze a investice. My jsme schopni
pro něj nalézt, a za pomoci služeb přímého marketingu oslovit potenciální
zákazníky, zároveň zajistit správné a komplexní informace, které mu umožní
rozkrýt ekonomický rozměr těchto vazeb a jejich příslušné riziko. Náklady
podnikatele vynaložené do segmentace trhu a jeho oslovení přes Soliditet jsou
v porovnání s výsledkem zcela zanedbatelné.

 

Jaké hlavní výhody
jako podnikatel spolupracující s vaší společností získávám?

Vidíte dál než ostatní, jste schopni lépe rozkrýt potenciál
umístění produktů a služeb na trhu, lépe odhadnout tržní i finanční pozici vaší
firmy i obchodních partnerů ve střednědobém horizontu.

 

Proč jsou podle
vás služby, které vaše společnost nabízí, nyní tak důležité?

V zásadě existují dva typy společností. Ty, které
v době krize mezi prvními škrtají náklady na marketing. Anglický pojem
„cost cutting“ zní v české transkripci velmi trefně. A ty, které i
v krizi vidí příležitost. Zejména pro takové společnosti, které si připustí
myšlenku, že i v době krize je třeba vydávat „energii“ a nikoliv různými
řezy osekávat a podřezávat budoucnost, máme řadu efektivních řešení.

 

Společnost
Soliditet je součástí mezinárodní skupiny. Jak vnímáte v kontextu mezinárodního
zastoupení společnosti její pozici na českém trhu?

Naše pozice je na českém trhu velmi pevná a její začlenění
do silné mezinárodní skupiny Bisnode jen tuto pozici zesiluje. Bisnode je totiž
vedoucím poskytovatelem digitálních obchodních informací v Evropě,
současně však klade významný důraz na lokální zaměření. V dohledné době
díky know-how našeho vlastníka přineseme na český a slovenský trh naprosto nové
produkty a služby, které na jiných evropských trzích ve skupině stabilně velmi
dobře fungují.

 

Vaše společnost
působí na českém trhu již devatenáct let. Jak byste zpětně hodnotil progresi
vaší společnosti?

Společnost vznikla téměř „garážově“ v rámci raného
českého podnikatelského prostředí, a tak si logicky postupně prošla všemi
možnými fázemi vývoje. Od prvotního nadšení zakladatelů až po mentální změnu
vnímání firmy jako rostoucího organismu. Měnil se i způsob řízení, od hledání
té správné míry sebevědomí až po vystřízlivění z vlastních úspěchů. Dnes
je firma připravena na další intenzivní růst se standardizovanými procesy.

 

Představuje oblast
poskytování marketingových, finančních a kreditních informací o firmách v České
republice i v zahraničí v současné době lukrativní odvětví?

Určitě skýtá obrovské možnosti. Existují pochopitelně
oblasti, které jsou co do absolutního finančního objemu výnosnější, ale
informace a jejich hodnota mají budoucnost. Z hlediska střednědobého a
dlouhodobého se jedná o velmi lukrativní odvětví.

 

Dochází
v oblasti aktuálnosti služeb a produktů, které nabízí vaše společnost,
k určitým změnám?

Ano, neustále přibližujeme naše produkty reálnému informačnímu
stavu. V dynamické době, kterou všichni prožíváme, to není paradoxně úplně
triviální. Všichni chtějí informace up-to-date a ideálně ještě interpretaci
jejich významu. Směr je jasný – maximální aktuálnost a okamžitě získaná přidaná
hodnota.

Ing. David Farský, foto: Robert Vano
Foto: Robert Vano

 

V době, kdy roste
nejen zadluženost domácností, ale i firem, se zdá být oblast působení vaší
firmy jako klíčová. Máte přesto představu, jaká část českých firem považuje
výdaje za informace týkající se solventnosti obchodních partnerů, za zbytečné?

Těžká otázka… Obecně v českých luzích a hájích
rozšířená nedůvěra ve své okolí v kombinaci s rychlou dobou,
která nenahrává strategickému přemýšlení, a někdy i s přehnanou důvěrou
v sebe sama, příliš neukazuje na docenění informačních znalostí. Máme na
trhu ještě pořádný kus práce před sebou.

 

Vaše společnost si
klade za cíl chránit proti potenciálně špatným obchodům a pohledávkám. Jak
vysoká je úspěšnost preventivních opatření?

Úspěšnost plně závisí na způsobu integrace našich produktů a
řešení do obchodních a rozhodovacích procesů klienta. My se snažíme ve
spolupráci s klientem nacházet optimální nastavení. To je ale vždy
individuální. Hovoříme-li o kreditních informacích, pak každý jednotlivý
zákazník vnímá riziko, které za pomoci Soliditet snižuje, odlišně. Smyslem řízení
kreditního rizika není jeho totální eliminace, ale nalezení jeho správné míry.
Ta vždy záleží na vnitřních a vnějších okolnostech každého podnikatele. Samotná
úspěšnost je ovšem znatelná ve všech případech.

 

Mnohé společnosti
spoléhají až na řešení nastalých problémů, obracejí se na společnosti
zabývající se vymáháním pohledávek a spoléhají na soudy. Proč byste jim takový
postup nedoporučoval?

Téměř vždy dochází k případům, že obchodní partner
nezaplatí, ať se ochráníte sebevíc. Já ovšem tvrdím, že při využití našeho
know-how se počet takových případů razantně snižuje. A v případě, že problém
nastane, pak jsme schopni nabídnout i řešení, které efektivně pomůže pohledávku
vymoci.

 

Jaký typ
podnikatelského subjektu představuje vašeho typického klienta?

Disponujeme téměř dvěma tisíci klienty. Od velkých až po
střední a menší, snad ze všech oborů. Jsme schopni „ušít“ produkt jak pro
banku, tak i pro živnostníka.

 

Jak velký je zájem
o vaše služby?

Zájem se liší dle subjektu a oboru podnikání, ze kterého
klient pochází. V tržním segmentu „banky a finance“ a v segmentech jemu podobným,
zákazník přesně ví, co chce, a poptává již konkrétní typ řešení. U ostatních je to mnohdy
o edukaci. Paradoxem je, že řada firem či podnikatelů nikdy nevyužila produkty,
které obsahují kreditní informace či služby, které umožňují velmi efektivně
zaměřovat a oslovovat potenciální klienty. Síla kombinace kreditních a
marketingových informací je například v tom, že jsme schopni adresovat jen
zdravou část trhu.

 

Jakým způsobem
jsou v rámci spolupráce s vaší společností využívány dotace plynoucí
z Evropské unie?

Existují různé dotační programy, které umožňují nákup
informačních služeb. My sami je ovšem nijak nepropagujeme. Administrativa
s nimi spojená převyšuje efekt, který jsme si odhadli. Spíše se s nimi
setkáváme přes naše klienty, kteří čerpají prostředky při nákupu našich řešení.

 

V současné době se
opět hovoří o finanční krizi. Všímáte si určitých alarmujících změn, které
napovídají, že se českému podnikatelskému prostředí skutečně příliš nedaří?

Domnívám se, že v řadě odvětví středního a velkého
byznysu situace není příliš špatná a je poslední roky poměrně stabilní.
Největší problém se zdá být v B2C sektoru, tedy tam, kde jsou společnosti
velmi přímo napojeny na koupěschopnost spotřebitelů. Výjimkou pak jsou
samozřejmě síťová odvětví, jako je například energetika, kde k velkým
výkyvům nedochází.

 

Jakým společnostem
se podle vás v současné době postižené stigmatem nedostatku finančních
prostředků a ekonomické represe bude paradoxně dařit?

Společnostem, které lapidárně řečeno nabízejí buď luxus a
kvalitu, nebo low-end. Dále všem různým typům monopolů.

Ing. David Farský, foto: Robert Vano
Foto: Robert Vano

 

Přesto i ve
ztížených ekonomických podmínkách budou vždy společnosti, které obstojí. Jakým
způsobem je podle vás možné jako podnikatel úspěšně přežít finanční krizi?

Je třeba se pokoušet být stále něčím zajímavý, či výjimečný.
A sledovat poptávku. Je třeba prostě produkovat to, co se v rámci byznysu
vyplatí. To je čisté podnikatelské hledisko. V době krize se může
v řadě odvětví rychle měnit tržní potřeba, proto je dobré si raději
dvakrát rozmyslet, co za náklady odřízneme a co má smysl zainvestovat. Je nutné
sledovat navazující odvětví a jejich trendy. A samozřejmě je nutné mít štěstí a
být ve správný čas na správném místě.

 

Jaký je váš osobní
názor na možná řešení současné ekonomické situace, o které se neustále hovoří
nejen v médiích?

Nejsem profesionální makroekonom, i když jsem tento obor
vlastně vystudoval. Řešení, dle mého, souvisí s analýzou příčin krize jako
takové. Kořeny aktuální krize je nutné hledat již v druhé polovině 90.
let, tedy před více než deseti lety. Naše současná ekonomická situace má přímou
souvislost s tzv. internetovou bublinou, následovanou různými opatření FED
v USA, v kombinaci se zahraničním obchodem USA a Číny, navazující
krizí hypoteční, v některých ohledech velmi netransparentně fungujícími
finančními trhy. Žijeme v globálním světě, neexistuje jednoduché lokální
řešení. Všechny momenty, které zapříčinily současný stav, by se měly stát
východiskem pro hledání způsobů řešení. Nesmí však existovat příliš silný tlak,
ze strany těch, kterým finanční krize v zásadě vyhovuje.

 

Přišlo skutečně
období finanční krize, nebo se jedná z velké části především o problém
uměle vytvořený médii?

Spíše než krize finanční je zde ekonomická recese. Problém
samotný nejde na vrub médiím. Ostatně v dnešní době má každý možnost
sledovat média jak mainstreamová, tak i alternativní. Každý se může dopídit ke
znalosti objektivních souvislostí. Krom faktů, které jsem zmínil v předchozí
odpovědi, je zde obecně problém s důvěrou. Důvěra je pro pozitivní vývoj
ekonomiky velmi klíčová. Dle mého názoru je jedním z faktorů, které
ovlivňují tendenci spadnout do recese či krize komplexní vnímání důvěry, a to
v politický systém a politickou garnituru, ve snadnost či složitost
vymáhání práva, ve způsob fungování sociálního systému a dovolím si ještě
přidat důvěru ve sdílení morálních a společenských hodnot.

 

Co by měl znát
podle vás začínající podnikatel o možnostech finančních a kreditních informací
o firmách, se kterými hodlá spolupracovat?

Jsem přesvědčen, že ti, kteří rozjíždějí vlastní byznys a
hledají strategické partnery, např. dlouhodobé dodavatele, či poskytují služby
a produkty, lidově řečeno „na fakturu“, pak hazardují s vlastním majetkem,
pokud nevyužívají řízení svých procesů na základě finančních a kreditních
informací.

 

Jaké informace
jsou podle vás stěžejní, vstupujeme-li do obchodních vztahů s novými zákazníky
a odběrateli?

Vždy se jedná o kombinaci informací. Mám na mysli informace
o stabilitě, tedy finančním zdraví obchodních partnerů, odhad jejich
ekonomického vývoje. Klientům je poskytujeme v komplexní podobě. Důležité
jsou ale i reference, které je možno o svých partnerech získat a následně je
třeba pracovat s podmínkami zajištění obchodních vztahů, resp. ochranou
sebe sama.

 

Jak rychle je vaše
společnost schopna poskytnout informace, které potřebuji znát o solventnosti
svého obchodního partnera?

Ihned. Téměř všechny informace jsou pro klienty
k dispozici on-line.

 

Mezi vaše služby
patří také registrace faktur. Jak to přesně funguje v praxi a je to
zajímavé pro úplně všechny členy? Mohou si to pořídit i nečlenové?

Systém je poměrně jednoduchý. Všem, kteří mají o takovou
registraci zájem, nabízíme monitoring, zda a přesně kdy jim jejich odběratel
zaplatil za dodávku jejich zboží či služby. Tyto informace jsou pak dále
sdíleny v našich informačních systémech. Každý uživatel se pak může
seznámit s tím, jaké platební chování ten který podnikatelský subjekt má.
Což je samozřejmě pro obchodování velmi cenná informace.

 

Děkuji za
rozhovor.

 

 

Ing. David Farský – ředitel společnosti Soliditet, s. r. o. www.soliditet.cz  

Text: Soňa Matochová

Foto: Robert Vano www.robertvano.cz

Make up: Mili Dvořáková

Foceno v restauraci Zlatý had www.zlatyhad.cz

Publisher: magazín Best of www.ibestof.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *