Petr Kroutil – hudebník

 

 

 

„Jsem v první řadě
entertainer – komediant, který je na pódiu jako doma a užívá si to naplno.“ Petr Kroutil

 

 

 

 

 

Zažít Petra Kroutila při
jeho hudebním vystoupení je zárukou dobré nálady, můžete očekávat nepředvídané
improvizace i smysl pro humor, kterým dokáže zapojit své posluchače více „do
hry“, a hlavně, prožitek z hudby, který vám bude ještě dlouho rezonovat v celém
těle. Ne nadarmo věnoval roky dřiny a odříkání splnění svých představ o studiu
hudby, například ve vyhlášené Berklee College of Music v Bostonu, či v Nepálu.
Je jasné, že Petr je nejen muzikant, ale hlavně srdcař, který dokáže probudit
emoce svých posluchačů.

Petr Kroutil
Foto: Karel Pražák

 

Když jste se poprvé
rozhodoval pro hudební nástroj, který vás bude doprovázet na profesionální
cestě muzikanta, který byl ten první?

V šesti letech za mě
rozhodla maminka a dala mě na piano. Ovšem odtamtud mě brzo vylili pro „nedostatek
talentu“ a máma, která to nevzdala, mě dala na zobcovou flétnu. První nástroj
jsem si sám vybral v devíti letech – klarinet, a později saxofon. Byla to
dobrá volba.

 

Jak
jste se vlastně dostal ke studiu na Berklee
College of Music v Bostonu?
           

Na
Berklee jsem chtěl už v šestnácti. Chodil jsem na americkou ambasádu
zjišťovat podrobnosti a zdálo se mi to tenkrát obrovsky složité. Také jsem
chodil na speciální kurzy angličtiny, ale prostě na to ještě nebyly podmínky a
já zůstal následujících 13 let v Praze. Později ten dětský sen zase najednou
ožil a pak už to šlo všechno rychle. Přijímací zkoušky v německém Freiburgu,
stipendium, sehnat peníze, vízum, letenky… a bylo to. Přišel ten správný čas.

 

Měl jste tou dobou možnost
studovat s někým z Čech?

Jistě.
Tenkrát jsme tam byli čtyři Češi: Zdeněk Kánský – světoběžník, ze kterého je
vynikající kontrabasista a můj kamarád, Elena Sonnenshine, která studovala zpěv
a spolu s jejím manželem mi moc pomáhali, hlavně na začátku, kdy to bylo
nejtěžší. Pak také Hanka Robinson, se kterou jsme jeden semestr sdíleli společný
byt, právě ten Eleny. S Hankou spolupracuji prakticky dodnes a naštěstí se
vidíme často.  

 

Jakým způsobem se
rozvíjel váš vztah k hudbě po zkušenosti z USA?

Je
to diametrálně rozdílný pohled na celé hudební dění, ale zřejmě jen těžko
definovatelný. Paradoxně mi tato zkušenost pomohla získat sebevědomí, kterého
se mi dřív v Čechách nějak nedostávalo. To je asi největší přínos.

Foto: Karel Pražák

 

Postrádáte zde v rámci
hudebního života něco, co jste měl v USA?

Jazzoví
hráči jsou tady výborní, úroveň je velmi vysoká a konkurence ještě únosná.
Naproti tomu v USA jsem měl skutečně pocit obrovského drtícího stroje. To
mi opravdu nechybí.

 

Procestoval jste
mnoho zemí. Dá se říci, že většinou ve spojitosti s hudbou? Jaké země to
byly?

Cestuji
poměrně hodně, ale dlouhodobě jsem žil v USA a v Nepálu

 

Jaké máte zkušenosti
z Nepálu, kde jste, jak jsem se dozvěděla, studoval flétnu? A proč zrovna
toto rozhodnutí?

Abych
to poopravil, studoval jsem indickou bambusovou flétnu – bansuri. Obor indické
rágy. V době, kdy mi bylo v USA už docela dobře, začal jsem si hudbou
i vydělávat a už jsem uvažoval o usazení se tam, dostala moje bývalá britská
přítelkyně možnost pracovat v Káthmándú. Mohl jsem jet s ní, ale
minimálně na dva roky. To se asi neodmítá, že?

Petr Kroutil
Foto: Karel Pražák

 

Myslíte si, že pro
své zkušenosti a umění máte v Čechách dostatečné uplatnění?

Momentálně
ještě ne, ale to jistě přijde. Naštěstí jezdím dost po světě, tam je publikum
trochu vnímavější.

 

Uvažujete ještě o nějaké další
hudební cestě do světa?

Ne, rozhodně ne na delší
dobu. 

 

V jakých klubech
či při jakých příležitostech obvykle vstupujete?

Hraji
hodně, téměř denně. Od klubů, přes koncertní sály po svatby a párty, prostě
normální muzikantský život. Baví mě právě ta pestrost a užívám si možnosti
bavit lidi. K tomu jsem se narodil.

 

Které vaše vystoupení
hodnotíte jako hodně neobvyklé?

Každé.
Trapasů a legrací mám za sebou samozřejmě moc a moc. Na několik Televarieté, anebo
na vlastní knihu.

 

Máte rád improvizaci?

Improvizace
patří k jazzu neodmyslitelně. Ovládáme ji lépe než kolegové hudebníci z jiných
žánrů. Ale schopnost improvizovat je výborná i v životě. Však se někdy
přijeďte podívat na můj improvizovaný domek. Třeba když dojde stavební materiál…

 

Je vám příjemnější
hrát v menším či větším počtu hudebníků? Jaká to má úskalí?

V menším
počtu je to určitě větší zábava i více prostoru k dýchání. Ale prošel jsem
i big bandy. Jeden jsem spoluzaložil a sedm let jsem ho moderoval a byl jeho sólistou.
Momentálně mě to netáhne. Mám teď kvartet jménem „Petr Kroutil Orchestra“, což
je sice trochu zavádějící název, ale chci si nechat možnost mít zase v budoucnu
big band a neměnit jméno kapely.

 

Jste hudebník a zpěvák
současně. Přiznám se, že s tím saxofonem, flétnou či klarinetem to asi
kombinovat nejde. Kdy se vlastně jako zpěvák realizujete?

Jsem v první řadě
entertainer – komediant, který je na pódiu jako doma a užívá si to naplno.
Zpívám prakticky pořád, občas to proložím sólem na nějaký nástroj, ale hlavně
se raduji z toho „tvoření“. Pak je vlastně téměř jedno, co konkrétně
dělám. Má to, alespoň doufám, smysl jako celek.

Petr Kroutill
Foto: Karel Pražák

 

Když se ohlédnete za vaší publikovanou
hudbou, jaké vás s vydanými alby spojují zážitky či životní události?

Vydal a spolupracoval jsem asi
na osmnácti až dvaceti cédéčkách. Nevím přesně. Z toho tři jsou ve Velké
Británii a tři v Nepálu. Většinu nahrávek ani nemám doma. K vlastní tvorbě
jsem trochu moc kritický, takže ji až na výjimky nikdy neposlouchám. Tedy, až
na dvě CD. Jedno je „Bhakti Junction“ s indickou zpěvačkou Renu Gidoomal a
druhé je zatím pracovní verze tibetských a indických manter, na kterých už
dlouho pracuji a ještě jsem je oficiálně nevydal. Vybíráme vhodného investora. (úsměv)
To jsou však jediné moje nahrávky, které mě samotného uklidňují, a posloucháme
je doma poměrně často.

 

Za svoji dosavadní kariéru jste
získal nesmírně mnoho zkušeností s věhlasnými umělci, především z oblasti
jazzu. S jakými pocity se ohlížíte za takovými zkušenostmi, jaký mají na vás
dodatečně vliv?

Samozřejmě, že díky Berklee
máte možnost hrát (nebo je doprovázet) s velikým množstvím těch nejlepších
muzikantů na světě. Tedy v tomto žánru. Nemá význam se pyšnit slavnými
jmény, koho to zajímá, ať se podívá na moje webovky. Spíš jsem vždy pozoroval
vlastnosti, které k takovému úspěchu vedou. Když pominu takové, jako jsou vytrvalost,
píle, odhodlání atd., které jsou na začátku i uprostřed cesty naprosto
nezbytné, umělce na samotném vrcholu spojuje, dle mých pozorovacích schopností,
kombinace skromnosti a neotřesitelného sebevědomí. Žádná nafoukanost, či
arogance, ale naprostá jistota sebou samým.

 

Považujete nějaké „hudební
setkání“ za vskutku osudové, mimořádné?

Nejosudovějším je samozřejmě
můj první učitel na klarinet z LŠU – Otakar Bretšneider, který prostě
nasadil vlak na tu „správnou kolej“. Navždy mu patří můj dík. V Indii se
žák klaní k zemi, na znamení úcty se dotýká mistrových nohou a nazývá ho guru.
Tak to byl můj první guru, který by si jistě tyto pocty zasloužil, pokud by zde
taková tradice existovala. Ti ostatní učitelé a hráči už „jen“ pomáhali
usměrnit rozjetý rychlík.

Petr Kroutil
Foto: Karel Pražák

 

Když vezmu v potaz vaši
spolupráci s českými umělci, patří k nim také textař Michal Horáček,
jehož deska „Ohrožený druh“, měla obrovský úspěch. Jak na tu dobu a spolupráci
vzpomínáte?

K nahrávání mě jako
studiového hráče přizvala právě Hanka Robinson. S panem Horáčkem jsem
strávil asi pět hodin mého života a jeví se mi jako sympaťák. Jinak to byla
normální práce. To CD ani nemám.

 

Život s muzikantem není
žádný med. O víkendech jsou většinou akce, někde hraje a doma moc není. Konečně
se tedy mohu zeptat muzikanta na jeho vlastní názor – jaký je podle vás život s muzikantem?

S muzikantem nevím, ale
myslím, že konkrétně se mnou to musí být SUPER! (úsměv) Taky asi pomáhá,
když si člověk najde muzikantku, což se mi podařilo a nemáme si co vyčítat.

 

Jaké jsou vaše představy o blízké
budoucnosti? Bude to spíše kariéra, nebo dáte více prostoru soukromí? Dokážete
v tomto ohledu nějak systematicky plánovat?

To nevím. Umím si představit
rozumnou kariéru a úspěch vedle krásně fungující rodiny, ale asi to zase budu
muset odjet někam do světa nastudovat.(úsměv)

 

Příležitosti někdy vcházejí do
života jen jednou, někdy vícekrát. O jaké takové můžete říci, že jste ji uměl
uchopit a jste za to dnes šťastný, hovoříme-li o profesním životě?

Já si o sobě myslím, že jsem
pochytal snad vše, co se dalo. Od filmování až po důležitá angažmá. Nepamatuji
si, že bych se někdy před nějakou nabídkou zastavil a řekl si, že to nezvládnu.
Vždycky jsem to minimálně zkusil.

 

Děkuji za rozhovor.

 

Petr Kroutil www.petrkroutil.cz

Text a produkce: Michaela Lejsková

Foto: Karel Pražák

Foceno v restauraci
Fama Grand v Praze www.famarestaurace.cz  

Produkce: Michaela Lejsková

Publisher: magazín Best of www.ibestof.cz
 

Petr Kroutill
Foto: Karel Pražák

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *