Vlastimil Harapes – šéf baletu


„Bylo
by báječné, kdyby se každý držel toho, že správný umělec má mít rád umění
v sobě a ne sebe v umění. Pro politiky by to mělo platit dvojnásob.“
Vlastimil Harapes

 

 

 

 

 


Vlastimila
Harapese, krále českého baletu, známe v mnoha podobách především proto, že
je také skvělý herec, zpěvák a choreograf. Také on sám soudí, že měl štěstí na
opravdu dobré filmové role, a já si dovolím říci, že kroky pana Harapese šly „krok
v kroku“ se skvělými příležitostmi, které dokázal proměnit nejen díky
tvrdé a usilovné práci, ale především díky své empatii a umění dát na to, jak
se v rámci svých rozhodnutí v dané situaci cítí. Pro rozhovor jej oblékal
salon Richter’s Style Jitky Richtrové, doplňky a obuv Salamander a poděkování patří restauraci Mlýnec,
která je gastronomickou ozdobou hlavního města Prahy.

Vlastimil Harapes
Foto: Petr Bartoš


 

Od
chvíle, kdy jste se stal ředitelem baletu Slovenského národního divadla v Bratislavě,
jste ustavičně na cestách mezi Prahou a Bratislavou. Co si obvykle vozíte
z cest, když zapřemýšlím, kolik jste se nacestoval po světě?

Já si vždy z měst, která
jsem kdy navštívil, vozil obrazové knihy vázající se k historii toho
kterého města. Možná je to překvapivé, ale nikdy jsem sám nic nefotil, jak už
to na cestách obvykle bývá, protože fotografování mi nic neříká.

 

Máte
rád historii a s tím související životopisné příběhy?

To je literatura, která mě
zajímá. Když se mě lidé ptají, zda bych si vybral znovu stejné povolání, tak
říkám, že ne. Nelituji toho, co bylo, protože můj život byl zábavný a pestrý a
kromě baletu jsem se zabýval i zpěvem a herectvím. Ale stejné povolání bych si
znovu nevybral, protože si neumím odmyslet to všechno, co o této profesi vím. Říkám
to proto, že se mě ptáte, zda mám rád příběhy. Když jsem přemýšlel, čím bych
chtěl být, tak bych chtěl dělat psychologa nebo psychiatra. Zajímají mě příběhy,
protože často zapříčiňují různé lidské stavy a situace, ze kterých se lidé
potřebují dostat. Umím si představit, že bych se mohl realizovat v tomto
směru.

 

Vedou
vás k tomuto názoru i vaše pracovní zkušenosti?

Práce šéfa baletu není jen o
tom, aby vybral titul, který se bude dělat, a rozhodl s jakými interprety
a tvůrci, ale hlavně to je o diplomacii. To nejsložitější je jednání
s lidmi.

Vlastimil Harapes
Foto: Petr Bartoš

 

Na
jaká úskalí nejčastěji narážíte?

Narážím na to, že u divadla
každý myslí především na sebe. Lidé často přicházejí s představami, které
jsou na úkor někoho jiného.

 

Takže
si nutně udržujete určitý nadhled hlavně z jakého důvodu?

Přesně tak. Nikdy se
s nikým ze souboru nekamarádím a příliš se s nikým nestýkám. Protože
ať dotyčný chce nebo nechce, vždycky to pak sklouzne do osobní roviny a samozřejmě
že pak čeká nějaké výhody pro sebe. Podle mě to nejde.

Vlastimil Harapes
Foto: Petr Bartoš

 

Jaká
základní kritéria by měl člověk mít, chce-li se baletu věnovat?

Pokud se bude chtít věnovat
baletu klasickému, tak tam jsou velmi přísná kritéria, hlavně estetická. U
moderního baletu není estetika natolik rozhodující. Moderní tanec dává možnosti
i těm, kteří nejsou tak ideálně narostlí. U klasiky, pokud se přísná kritéria
nesejdou, tak tam ta chyba je už pořád.

 

Myslela
jsem, že základem pro všechny je zvládnutí klasiky?

Klasika je profese. Když
zvládnete tu profesi, pak si můžete vybrat podle toho, jaký taneční styl chcete
dělat a co je vám blízké. No a v lepším případě, s kým chcete
spolupracovat.

 Vlastimil Harapes

Foto: Petr Bartoš

 

Vnímáte,
že se některá baletní představení hrají méně a myslíte si, že je to škoda?

Myslím si, že většina lidí
se v našem oboru chová macešsky k věcem, které jsou staršího data.
Nedávno jsem to viděl v Moskvě. Rusko je kolébkou baletu a to je
neoddiskutovatelné. Kdo si čichnul k divadlu, tak ví alespoň, kdo to byl
Marius Petipa, když ne nikdo jiný. To je podobné jako u opery. Když ji někdo
úžasně provede, tak to nikdy není staré. Na Carmen, Louskáčka, Labutí jezero
nebo Šípkovou Růženku či Dona Quijota budou lidé chodit vždycky. Galerie
starého umění také přece nerušíme. Postavíme moderní, třeba hned vedle, ale
galerie zůstávají.

 

Balet
bezesporu diváci vyhledávají právě proto, co jim chtěl autor tvorbou říci,
nemýlím-li se?

City jdou v tanci
vyjádřit nejlépe. Náklonnost, odpor, sympatie, nesympatie, mezilidské vztahy.
Ale filozofie už těžko. V baletu se promítají fantastické příběhy. Většinou
příběhy bez projevené řeči. Dobře vybraná hudba a choreografie jsou tak silné,
že se stanou řečí a promlouvají k vám, a v tom je to umělecké poslání.

Vlastimil Harapes
Foto: Petr Bartoš

 

Kdy
si myslíte, že je nejvhodnější začít s baletem, pokud se někdo rozhodne
profesionálně se mu věnovat?

Mám
svoji zkušenost, že jsem začínal ve čtrnácti letech. Můj osobní názor je, že to
nebylo špatně, protože o to déle jsem zažil dětství. Vidím to teď, když jsou
děti na konzervatoři od deseti let, že penzum vyučovací látky, které ty děti
musejí zvládnout, je v podstatě velmi náročné, protože mají normální
školní předměty a k tomu různé formy tance. Tráví ve škole celý den a
dovolím si říct, že to vydrží opravdu jenom silné nátury. Mně pět let stačilo a
pak jsem měl to štěstí být na stáži v Sankt-Petěrburgu u Alexandra Ivanoviče
Puškina. Do třídy se mnou tehdy chodil skvělý Michail
Baryšnikov, který později emigroval do Ameriky.

 

Setkal
jste se s tímto názorem i ve světě, že je lépe začít s baletem
později, než míní mnozí rodiče?

Trvá dlouho navyknout tělo
na tak velkou námahu, a tak carské Rusko například začalo trénovat děti od
deseti let. Výběr dětí pro balet je v Rusku velmi přísný.

 

Překvapuje
mě, že jste začal s baletem až ve čtrnácti letech a přitom jste ho
dělal vrcholově. Zdá se mi to docela pozdě.

A ještě mi to vůbec nešlo a
pořád jsem propadal. Právě v tom klasickém tanci. V deseti letech
jsem chodil na housle, ale můj učitel mi je velmi zprotivil – neměl jsem štěstí,
byl přísný. O rok později jsem začal hrát na klavír. Ve čtrnácti rodiče
konzultovali s vedením hudební školy co se mnou a poslali mě na
konzervatoř, protože se u mne více projevovalo nadání pohybové. Souhlasil jsem.
Na konzervatoř jsem byl přijat, ovšem tam jsem šel hlavně kvůli tomu, že mě
ubezpečili, že nebudu mít matematiku, fyziku a chemii. Vůbec to nebylo proto,
že bych chtěl tančit. Neměl jsem ani žádnou představu, protože jsem balet nikdy
neviděl. První rok jsem doma brečel, protože to bylo nesmírně těžké, a prosil
jsem, že se radši budu učit matiku, když mě vezmou zpátky na gymnázium. Jestli
jste viděla film Billy Elliot, tak já jsem byl přesný opak jeho osudu. Můj osud
byl zvláštní. Kluk z vesnice, který měl tři sestry, které se
k tančení vůbec neměly, jde sám na konzervatoř, aby se následně stal
prvním sólistou a národní divadlo bylo jeho, na celou kariéru.

 

Jaké
role jste nejraději tančil?

Tančil jsem všechno rád, ale
více právě ty dramatické role: Romea, Macbetha, Mercutia a třeba i Spartaka.

Vlastimil Harapes
Foto: Petr Bartoš

 

Co
byla ve vaší profesi ta obzvlášť silná stránka, která měla pro vás osobní i
společenský význam?

Sdělnost tanečního projevu.
Kdybych jen tančil, získal bych si přízeň pouze určité skupiny lidí, která má o
balet zájem. Velkou roli sehrála televize, kde jsem se začal ukazovat. Diváci
mi začali psát spoustu dopisů, v nichž mi sdělovali, že přese mě objevili
balet, že si k němu našli cestu a začali ho chápat, stali se návštěvníky
baletních představení. Stal jsem se pro mnoho lidí jakýmsi můstkem, což považuji
také za jednu ze svých silných stránek v baletu, že jsem k němu
dokázal přivést lidi.

 

Děkuji
za rozhovor.


Vlastimil Harapes (* 1946) byl od roku 1966 členem a od
roku 1971 sólistou baletu Národního divadla v Praze. V letech 1987–1989
sólistou a šéfem baletu Laterna magika, od roku 1990–2002 působil ve
funkci uměleckého šéfa baletu ND. Během své více než dvacetileté aktivní
činnosti tančil stěžejní mužské role, například Prince v Labutím
jezeře, Romea i Merkucia v Romeovi a Julii nebo Careviče v Ptáku
Ohnivákovi. Hostoval také na významných zahraničních scénách. Kromě
baletu se věnuje i herectví. Ztvárnil role ve filmu (Den pro mou lásku,
Operace mé dcery) i na divadle. V roce 1998 získal čestné členství a
čestný řád Ruské akademie uměnovědné a hudební interpretace, v roce 2000
mu Evropská unie umění udělila Evropskou cenu G. Mahlera za baletní
výkony.

 

Text: Michaela Lejsková

Foto: Petr Bartoš

Publisher: magazín Best of www.ibestof.cz

Partneři produkce:

Salamander: www.salamander.cz

Richter’s style: www.richterstyle.cz  

Restaurace Mlýnec: www.mlynec.cz

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *